1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Accu lampje Mk3 Focus Station

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JuEnGo, 25 dec 2018.

  1. Hallo beste Focus fans,

    Allereerst fijne feestdagen gewenst!

    Ons feest is gisteren begonnen met onze focus station uit 2015... onderweg naar Oostenrijk 70km voor bestemming gaat het accu lampje branden...

    Anwb gebeld, komt meten, meet 13,8V. leest computer uit en zegt:
    Dynamo/accu is goed, er zijn 3 ongeïdentificeerde motor storingen, ik kan niks voor je doen hij moet de 27ste naar de ford dealer.

    Heeft iemand hier een advies op?
    Kan ik hiermee doorrijden terug naar huis? +/- 900km?

    Graag hoor ik van jullie wat ik het beste kan doen!

    Groeten,
    Gordon

    Appen mag natuurlijk ook!
    06-50277887
     
  2. Als je accu lampje blijft branden is de laadspanning niet goed.
    Bij 13.8volt laadt hij wel, maar niet maximaal.
    14.4 is de max laadspanning bij 12volt.
    Het zou kunnen dat de diode brug in je dynamo kapot is, hierdoor haalt hij niet de maximale laadspanning.

    Het kan ook zo zijn dat je smart sensor defect is.
    Hiermee meet hij het ladings en belastings percentage van de accu en past vervolgens de laadspanning hierop aan.

    Het zou ook nog kunnen dat de interne weerstand van de accu te hoog is, waardoor hij niet goed laadt.

    Maar heeft hij de accu zelf ook echt getest, of alleen de uitleeskast aan de auto gehad?

    900km met een brandend accu/dynamolampje lijkt me niet haalbaar, zeker niet met radio en verlichting aan.
    Ook de diverse computers in de auto verbruiken stroom tijdens het rijden.

    Ik zou het risico niet lopen en na de kerst direct naar een Ford dealer gaan.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  3. Deze auto is voorzien van een EFB accu in combinatie met het Battery Monitoring System waarbij de dynamo door de PCM wordt aangestuurd.

    Een eigenschap van EFB accu's is dat deze een aanzienlijk hogere laadspanning vereisen als een conventionele loodaccu. Bij de EFB accu moet de laadspanning tussen de 13,8 en 14,8 Volt liggen waarbij 14,4 Volt wordt gezien als optimaal.

    Echter is het onmogelijk om aan de hand van de accuspanning alleen te kunnen constateren dat de dynamo defect is. Nadat de auto is gestart stuurt de PCM voor een zeer korte periode de dynamo maximaal aan waarbij de dynamo dus heel even maximaal laad (de laadspanning kan hierbij oplopen tot circa 15 Volt). Ondertussen meet/berekend de PCM aan de hand van de stroomverbruikers en de laadtoestand (State Of Charge) van de accu wat de optimale laadspanning is. Indien de laadtoestand van de accu voldoende is en er weinig stroomverbruikers actief zijn zal de dynamo nauwelijks laden waarbij de laadspanning relatief laag is. Na 900 KM zou de laadtoestand van de accu zeer hoog moeten zijn. Wanneer er dan ook nog weinig stroomverbruikers actief zijn is het volstrekt normaal dat de laadspanning relatief laag is.

    Zonder een juiste diagnose waarbij zowel de accu als de dynamo onder belasting worden gemeten is hier dus vrij weinig over te zeggen.
     
  4. Hoe oud is je accu? Mijn Focus heeft het lampje al eens laten branden ivm te hoge spanning. Achteraf bleek dat dat kwam omdat de BMS niet gereset was na het plaatsen van de nieuwe accu.
     
  5. na 800km rijden is laadspanning van 13.8volt perfect.
    je accu zou in theorie vol moeten zijn waardoor je BMS op je accu tegen de PCM doorgeeft dat laadspanning omlaag mag.
    alleen bij lege accu zal spanning naar 14.4-15volt liggen.

    het ligt eraan welke storingen je hebt gehad, want dat kan het verschil maken.
    het kan zo simpel zijn als bms reset, als je storingen nog weet zou het wel fijn zijn.

    al heb ik wel een vermoede welke storingen het zijn, communicatie storingen door verkeerde voedingen.
    dit heb ik na terugroepactie en software update ook gehad, mogelijk door bcmi software update of door verwijderen van de condensator (kwam achter dat ik water lekkage achter had)
    heb ik soms ook storingen gehad. maar nu totaal niet meer. mogelijk bms bij mij toen van de kaart geweest en heeft zichzelf hersteld.
     
  6. we hebben natuurlijk wel veel stroom onderweg gebruikt zoals airco, stoel-, voorruitverwarming, en de radio etc... gebruikt... kan de dynamo dit normaal bijhouden?

    hoe oud de accu is zal ik moeten nakijken. ik denk nog de eerste... auto heeft nu 61000km gelopen.
    iig bedankt voor de reactie en zal jullie vertellen wat ze de 27ste zeggen bij Ford.
    De diagnose.... ;)

    Maar zoals ik van jullie begrijp is het niet raadzaam de reis van 900km zo terug te maken...
     
  7. Wat je opnoemt kan de dynamo wel aan. Mocht hij dat toch niet kunnen worden er vanzelf dingen uitgeschakeld. Voorruitverwarming gaat vanzelf weer uit.
     
  8. Check ook je grondpunten: min op de accu en je chassis! Draai ze goed vast!
     
  9. #9 JuEnGo, 27 dec 2018
    Laatst bewerkt: 27 dec 2018
    Nou daar komt het,
    Een geoxideerde stekker C1651 met de foutcodes ;
    U012D:00-28-PCM en de U0284:00-2F-PCM

    Gelukkig geen dynamo of accu dus!

    Bedankt voor jullie reacties en vele veilige km gewenst in 2019!
     
  10. Mooi dat het eenvoudig opgelost kon worden ...

    Misschien kun je nog wat preciezer de locatie van de gecorrodeerde stekker aangeven, liefst met illustratieve afbeelding, dan heeft iedereen er wat aan ;)
     
  11. Connector C1651 is de connector van de Active grille Shutters.
     
  12. Graag zou ik wat foto's willen plaatsen voor je maar heb het al eens eerder geprobeerd maar kom er niet uit hoe met url etc...
    als je me appje stuurt en geïnteresseerd bent kan ik je ze wel ff sturen.

    06-50277887
     
  13. Onderaan je bericht wat je wilt plaatsen staat "Upoad Bestand". Kies een foto en de rest gaat vanzelf. Vergeet niet "Plaats Reactie" aan te klikken.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  14. Vraag is, waarom gaat het accu lampje branden met een gecorrodeerde stekker bij de active grill shutters.. Dat is toch helemaal geen duidelijke fout-plaatje? Kunnen ze beter een oranje uitroepteken doen ofzo...
     
  15. #15 JuEnGo, 28 dec 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2018
    zal eens kijken of het me lukt... ;)

    Foto 2

    foto 3

    foto 4

    Hopelijk heeft iemand er ook wat aan! ;)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Ik heb op ford.oemdtc.com gelezen dat deze en meerdere stekkers last kunnen hebben van corrosie, omdat er water in loopt.
    Dit geeft o.a. de fout u0284, maar ook nog een aantal andere.
    Ze praten hier dan wel over o.a. de c-max en de fusion 2013-2018.
    Maar ik denk dat de c-max wel deels overeen komt met de focus van die jaar range?

    https://ford.oemdtc.com/3663/possib...2013-2018-ford-c-max-fusion-mkz-hybrid-energi

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  17. Water Oxidatie in stekkers kan voor rare storingen zorgen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  18. U012d is de gene waar je acculampje van is gaan branden.
    Gebrek aan communicatie met je dynamo

    De stekker van active shutter is wel een storing maar deze kan eigenlijk alleen probleem geven als lin-netwerk plat gelegt wordt erdoor. Alleen weet ik niet of hetzelfde lin-netwerk ook de dynamo/bms op zit.
    Want dan kan het idd dat acculampje daat branden door deze stekker
     
  19. Die stekker is behoorlijk gecorodeert, en het lijkt wel alsof iemand al een keer in die stekker heb lopen porken als je de beschadiging zo bekijkt.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  20. Bij mij gaf hij ook foutmeldingen op de shutters toen ik problemen had met het laadcircuit. Dus andersom zou me ook niks verbazen.
     

Deel Deze Pagina