Abs en krakende veerpoot

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by fredjefocus, Feb 13, 2011.

  1. Hallo forumleden,
    sinds een week hebben wij onze nieuwe ford focus II futura 1.6 16v uit 2005.
    Nu heb ik sinds vandaag tot 2x toe dat mijn abs lampje oplicht, als ik op de snelweg rijdt . Als ik even stil heb gestaan is het weg maar ga ik de snelweg op komt hij weer terug, moet wel zeggen dat ik de cruisecontrol gebruikt heb(volgens mij mag dat niks uitmaken maar meld toch ff de info erbij).

    Ook heb ik links voor als ik stuur een knarsend geluid, het lijkt net of het rubber bovenin de veerschotel of lager wat er zit moeilijk doet.

    Mijn vraag of jullie deze problemen meer gehoord hebben bij de focus II, we hebben de focus I juist ingeruild omdat we er te veel problemen mee hadden hoop nu niet weer een probleem auto te hebben aangeschaft.

    Ik moet morgen ook de garage bellen waar ik hem gekocht heb om te kijken wat zij zeggen, als ik het zo kan oplossen dan graag anders moet ik naar vlissingen toe is toch gauw 1: 15 min sturen.

    Verder heb ik nog een vraag over het forum :
    Ik kan en/of mag geen bijlagen versturen op het forum, is dat een instelling of mag dat zo wie zo niemand.

    greetz fred
     
  2. moet je betaald clublid voor zijn;)
     
  3. Voor wat betreft Het ABS lampje kan je de auto het beste even laten uitlezen. Je weet dan waar je het probleem moet zoeken. In het simpelste geval is het alleen de sensor die kapot/vuil is. ik heb zelf ook 2 x een brandend ABS lampje gehad (ging daarna vrijwel meteen weer uit). Bij mij bleek dit door een defect achterwiel lager te komen. Na het vervangen van de wielnaaf heb ik er geen last meer van gehad.

    Toen ik mijn auto kocht had ik ook last van een krakend/knarsend geluid bij het sturen (vooral met parkeren). Bij mij bleek dit uiteindelijk aan het vet in de stuurkogels te liggen. Bij de productie was er een verkeerde vetsoort gebruikt (dit was een bekend probleem). Nadat het goede vet is aangebracht heb ik er geen last meer van gehad. In eerste instantie zijn bij mij ook de lagers van de veerpoten vervangen maar daar bleek het niet aan te liggen.

    Ik denk dat je het beste terug kunt gaan naar de garage waar je de auto hebt gekocht en het door hun laten oplossen. Dan kunnen ze zelf beoordelen wat het probleem is.
     
  4. wellicht zijn de problemen gerelateerd aan elkaar.

    Als de auto bijvoorbeeld iets te hard tegen een stoeprand is gegleden, kan je wiellager wel een iets te harde tik hebben gehad. Ook is het dan heel goed mogelijk dat bijvoorbeeld tegelijk je veerpootlager defect is geraakt.

    Maar het kan net zo goed een stabi stangetje zijn of zoals hiervoor vermeld dat verkeerde vet....
     

Share This Page