1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aansluiten voorruitverwarming

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door André Overeem, 29 sep 2021.

  1. #1 André Overeem, 29 sep 2021
    Laatst bewerkt: 2 okt 2021
    Hallo Allemaal,

    Mijn naam is André Overeem
    Als eerste wil ik aangeven dat ik geen Ford Focus bezit maar een Ford Kuga.
    Ik ben naar dit forum verwezen via Google omdat ik op zoek ben naar informatie over het aansluiten van een voorruitverwarming. Ik heb de standaard ruit laten vervangen door één met voorruitverwarming omdat ik er vanuit ging dat de voorzieningen aanwezig waren, echter dit bleek niet het geval. Ik zoek nu iemand die de voorruitverwarming kan aansluiten. Liefst omgeving van Utrecht. Grotere afstanden ook mogelijk in overleg.
    In het verleden hebben we een aantal Ford Focus modellen gehad. De keuze voor een Kuga is het hoge model wat zorgt voor een makkelijke instap, en de trekkracht voor onze caravan.
     
  2. Welkom André op dit gezellige forum
     
  3. Welkom!
     
  4. Het zal sowieso geprogrammeerd moeten worden, de drukknop zal geplaatst moeten worden en er zal een kabel nodig zijn. Hoe dit precies moet weet ik ook niet, maar volgens mij heeft @JW dit al eens geschreven ergens.
     
  5. M.Blaak vindt dit leuk.
  6. :welcome: André op het gezelligste autoforum van NL
     
  7. Welkom André!
     
  8. Welkom

    Oef dat is een grote aanname. Heb je dan wel een dashboard knop hiervoor dan? Dat is het eerste wat je had kunnen controleren of er ooit voorruitverwarming in had gezeten.

    Verder zoals JW schreef in het Focus Trend topic, je zou al zelf kunnen kijken bij de motor ruimte zekering.
    Zoek in het instructieboekje welke zekering(en) voor de voorruitverwarming zorgen.
    Kijk dan in dat zekering kastje of je op die positie (nummer) metalen contacten ziet zitten.

    Zo niet, zal dat moeten worden aangebracht, kabels worden getrokken en dergelijk. Dan lijkt het me ook onlogisch dat alle andere kabels er al wel zoude liggen, maar daar heb ik geen kennis van.

    Wel dure grap aan het worden zo.
     
  9. Het was mij bekend dat in onze auto geen voorruitverwarming heeft gezeten. De kosten voor deze ruit vielen mee, het was alleen de bijbetaling voor de verwarming.
    Wie A zegt moet ook B zeggen, niet meer ijskrabben mag dus wat kosten.
    Ik zeg altijd; we kunnen naar de Maan, dus moet dit toch ook mogelijk zijn.
     
  10. Niets is onmogelijk zeg ik altijd, maar er hangt wel een prijskaartje aan. Ligt eraan wat jij verstaat onder "het mag dus wat kosten"......
     
    meeder vindt dit leuk.
  11. beste Jason,
    Mag ik ervan uitgaan dat jij dit kunt realiseren. Zo ja, wat zijn hiervoor de kosten?
     
  12. Beste André, zo handig ben ik helaas niet. Ik reageerde alleen op het feit dat het mogelijk is en dat het iets mag kosten.
    Ik denk alleen dat je schrikt van het prijskaartje. Het zal namelijk niet goedkoop zijn en vraag mij dan af of dit het waard is.
     
  13. Ik doelde zoals @jason101 ook meld, het kosten van de ombouw. De ruit zal inderdaad marginaal duurder zijn, dat zij de kosten niet.

    Maar de ombouw zelf, denk niet eens dat dealers dat kunnen (of aan durven).
    Niemand vraagt dit aan na aanschaf van de auto, je kiest immers voor een optie pakket bij aanschaf, ook 2de hands. Zelf ook bewust keuze gemaakt voor een Titanium Focus voor climate control, voorruitverwarming en meer.

    Ik ben geen monteur of Ford expert, maar wel een elektrotechnicus. En met wat @JW schreef in het andere topic, kan ik me dit voorstellen wat minstens moet gebeuren:
    - Contact aanbrengen in zekering kast.
    - Draden trekken van zekering kast, door motor ruimte, naar interieur. Om daar bij te kunnen, moet wellicht het halve dashboard los?
    - Knop plaatsen in dashboard, kabels trekken/aansluiten van motor ruimte, knop, ruit aansluitingen zelf.
    - Computer laten "programmeren" dat er vanaf dan voorruitverwarming in zit.

    Maar hangt af wat er al vanaf de fabriek is aangebracht ter voorbereiding uiteraard.

    Dat zijn echt geen makkelijk klusjes. De meeste mensen die dit soort systemen achteraf inbouwen zoals fabrieks-xenon, sync1 naar sync 3 upgrades, of andere systemen doen dit vaak mede uit hobby/interesse oogpunt en dan vooral doen ze het zelf. Onderdelen kopen en zelf inbouwen.

    Ik heb nog nergens hier gelezen dat iemand achteraf voorruitverwarming heeft ingebouwd in een Focus, laat staan de zeldzamere Kuga. En ook al heeft iemand Focus ervaring er mee, wil niet zeggen dat het net zo gaat bij een Kuga. Wellicht hele andere auto elektrotechnisch dan de Focus waardoor het hele verhaal nog moeilijker kan worden dan het al lijkt.
    Maar goed, ik ben geen monteur of Ford kenner. Is wat ik me kan bedenken.


    Heb je ondertussen al gekeken of de zekering contacten er zijn?
     
  14. Bedrading schema’s van je Kuga zouden helpen met deze klus. Dan kunnen we kijken wat erin zit en wat erin zou moeten zitten.

    Draadjes trekken is niet moeilijk. Weten waar ze naartoe moeten is wel lastig zonder schema’s.

    Als je iemand weet te vinden met een full ETIS account, dan kan die de bedrading schema’s van je auto afdrukken en die zal je moeten vergelijken met de schema’s van een Kuga met voorruitverwarming.
     
  15. Wanneer er niets is voorbereid moet je wanneer je dit door een Ford dealer zou laten uitvoeren rekening houden met het volgende:

    * Motorruimte kabelboom. Afhankelijk van het exacte type kost deze circa €750,- (de losse contacten van deze kabelboom worden in de zekeringkast geklikt).
    * Dashboard kabelboom. Afhankelijk van het exacte type kost deze circa €500,-.
    * Schakelaar voor de voorruitverwarming. Deze kost circa €35,-.

    Het demonteren van onderdelen en vervangen van de kabelbomen zal mijns inziens circa 1,5 dag in beslag nemen wat op circa €1200,- uit zou komen. In totaal zal je dan bij een Ford dealer op circa €2500,- uitkomen. De meeste Ford dealers zitten op dergelijke werkzaamheden echter helemaal niet te wachten en zullen er veelal niet eens aan willen beginnen.


    Uiteraard zijn er goedkopere mogelijkheden om dit te realiseren.

    Je kan bijvoorbeeld de benodigde kabelbomen uit een donorauto halen bij een autodemontagebedrijf. Echter is mijn ervaring dat je voor een relatief jonge auto dan toch al snel €200,- betaald per kabelboom. Persoonlijk zou ik de kabelbomen overigens altijd zelf uit de donorauto demonteren. Je weet dan zeker dat de kabelboom onbeschadigd is en hoe deze is gemonteerd en aangesloten.

    Vervolgens kan je er voor kiezen om de huidige kabelbomen te vervangen door de kabelbomen uit de donorauto. Dit is zoals eerder vermeld behoorlijk arbeidsintensief. Je kan er ook voor kiezen om alleen de ontbrekende bedrading uit de donor kabelbomen te halen en deze toe te voegen aan de huidige kabelbomen. Dit is een stuk minder arbeidsintensief.

    Een andere optie is om de ontbrekende bedrading zelf te vervaardigen en aan de huidige kabelbomen toe te voegen. Hiervoor zal het merk/type van de verschillende connectoren moeten worden bepaald en moeten de connectoren, connectorpinnen en bedrading met de juiste kleurcodering en draaddikte worden aangeschaft. Connectoren/connectorpinnen zijn lang niet altijd even goed verkrijgbaar en in veel gevallen alleen in grotere hoeveelheden verkrijgbaar.


    Al met al zal het al snel een arbeidsintensieve klus worden. Wanneer je zelf niet de mogelijkheid hebt om dit uit te voeren kunnen de kosten behoorlijk oplopen. Persoonlijk zou ik eerst een inventarisatie maken of er überhaupt iets is voorbereid (en in hoeverre het is voorbereid) en van daaruit verder kijken wat er allemaal benodigd is.
     
    Slider en bws723 vinden dit leuk.
  16. Wat is het bouwjaar van je Kuga?
     
  17. 2016 als ik t mij goed herinner. Een mk2 dus.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
     
  18. De door @JW geschetste procedure en kosten lijken me wel een brug te ver, tenzij er toch voorbereiding aanwezig blijkt te zijn ...

    Is het dan geen optie om gewoon "direct, buiten de body-computer om" de voorruitverwarming aan te sturen met een relaisgestuurde 12V aansluiting vanaf de accu ? ... uiteraard met een schakelaar met led-lampje en extra zekering in de voedingskabel ? ... zoals we dat in "the old days" deden met een achterruitverwarming ?
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina