Aankoophulp gevraagd

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by jaspernl, Mar 29, 2010.

  1. Ik ben op zoek naar een FoFo SW.
    Budget is 5000 a 6000

    Ik rij, naar schatting, zo'n 13.000 per jaar.
    Ik ben van plan om (waarsch begin 2011) een caravan aan te schaffen.

    Ik twijfel ontzettend over de keuze die ik moet maken mbt de fofo:

    1) een TDDI. Betrouwbaar. Relatief goedkoop bij reparaties. Ouder en minder verfijnd dan TDCi

    2) Een TDCi. Hoe is het daar met de betrouwbaarheid??

    3) Of tóch een benzine? Welke dan?

    Gelet op de toekomstige caravan lijkt een diesel verstandiger. Op bv caravantrekker.nl lees ik veel verhalen over een fofo op benzine die het lastig heeft met een caravan van bv 1200 kg.
    Voor in het dagelijks verkeer lijkt een benzine goedkoper. Maar ik vind een diesel wel lekker rijden, en het lijkt me ook betrouwbaarder in het algemeen. Toch?

    Ik neig naar een diesel uit 2003/2004 met 160K op de teller... Lijkt dat verstandig met mijn budget? Of zouden jullie het anders besteden?

    En dan de keuze uit diesels... Ik wordt er gek van.
    Iemand tips of suggesties?? MEER dan welkom!!
     
  2. Gezien je jaarkilometrage zou ik niet voor een diesel gaan maar voor een benzine Fofo.
    Ik heb zelf 7 jaar met een 1.6 16V gereden met een caravan van 1200 kg aan de haak. Dat was geen enkel probleem. Als je een caravantrektest van de ANWB er bij pakt zul je zien dat een 1.6 een caravan makkelijker een helling optrekt dan een 1.8 of 2.0. Dat heeft niets met het vermogen en koppel maar alles met de toegepaste versnellingsbakverhoudingen te maken.

    Uit m'n hoofd gezegd mogen veel diesels van Fofo type I maximaal 1000 kg trekken, dat is sowieso te weinig.
    Qua betrouwbaarheid ontlopen de diesel en benzinemodellen elkaar niet zoveel. Als een diesel stuk gaat loopt het meestal wel gelijk in de papieren. Als je een diesel koopt met ca 150.000 km op de klok moet je er ernstig rekening meehouden dat de brandstofpomp een keer aan de beurt is en dat is een dure reparatie.


    Ik trek de sleurhut nu met een 2.0 en dat is helemaal geen probleem.

    Keuzes, suc6....

    Duckmole
     
  3. Waarom ga je niet voor een benzine-Focus (of Fiësta voor mijn part), en huur je voor die paar weken per jaar dat je een caravan moet trekken een diesel-Mondeo. Zo bespaar je je enorm veel wegenbelasting en andere kosten, terwijl je op vakantie toch een voldoende grote auto met genoeg trekkracht hebt.
     
  4. Dit lijkt mij ook de beste optie, voor het geld wat je dan maandelijks bespaard, kun je een sta-caravan huren!
     
  5. Dank voor al het meedenken. Echt top.
    Ik vergat nog te vermelden dat we 2 kleine kinderen hebben (net 2 en net 5), dus een stationwagon is sowieso erg gewenst...
     
  6. Focus 1 diesels mogen 1200 kilo trekken. (althans die van mij toen er nog een genotsknobbel onder zat
     
  7. #7 McGyver, Mar 30, 2010
    Last edited by a moderator: Mar 31, 2010
    Focus Mk1 Fase 2:
    Benzine
    1.4 16v: 940kg
    1.6 16v: 1200kg
    1.8 16v: 1200kg
    2.0 16v: 1200kg
    Diesel
    1.8 TDDi 75pk/56kW: 1000kg
    1.8 TDDi 90pk/66kW: 1200kg (gecorrigeerd)
    1.8 TDCi 100pk/74kW: 1200kg
    1.8 TDCi 115pk/85kW: 1200kg

    Ik heb achter mijn FoFo ook een caravan gehad van 1100 a 1200 kg en dat ging prima!
    Als je opzoek gaat naat een FoFo let dan vooral goed op roest(schade) aan de portieren en achterklep.

    Hier zit vast wat moois tussen: Benzine - Diesel
     
  8. @McGyver:
    ik weet niet waar je die gegevens vandaan hebt, maar die kloppen niet,
    toets maar eens op de RDW-site in: 50-HF-TZ
    nu weet ik toevallig dat dat een Focus I wagon fase I is in de 1.8 TDDi 90pk
    versie, en die mag gewoon 1200kg trekken.

    Het apparte hiervan is dat onze huidige Focus I fase II wagon 1.6i ook 1200kg
    mag trekken, als je echt de bergen in gaat zal de 1.6i niet echt een pretje zijn
    maar blijf je gewoon in NL, dan kan je het zat af met een 1.6i.

    Overigens zeg je dat je een budget van max. €6000,- hebt, maar is dat zonder
    inruil of met inruil, dat maakt nogal uit gezien je wens van 2003/2004
    en zo ja, wat ga je er op inruilen?
     
  9. De gegevens komen van autoweek.nl
     
  10. Mijn auto mag 1300 kg trekken (geremd), dus lijstje hierboven klopt idd niet.
     
  11. Bij mijn vorige werk had ik een lease-auto. Ik ga dus niets inruilen.
    Dat lijkt me gunstig, toch?

    de TDDI is goed te chippen, toch? Wat kost zoiets??

    Ennehh.. ik lees vaak op dit forum over de brandstofpomp. Wat kost de vervanging van zo'n pomp ongeveer???
     
  12. Mijn 115 pk TDci mag ook 1300 kg trekken. Ik moet er dan wel een andere chauffeur inzetten want mijn rijbewijs mag dat dan weer niet trekken... Dat houdt op met een maximaal toelaatbaar aanhangergewicht van 1210 kg (= massa ledig voertuig).
     
  13. Bij de dealer kost dit ongeveer:
    Ruilpomp: 950,-
    Distributieriemset: 80,-
    Keerring dieselpomp: 27,-

    Verder nog wat klein spul, arbeidsloon kost iets van:

    Pomp v.v.: 131,-
    Ontluchten: 15,-
    Plus vast nog wat kleine dingen...

    De prijzen komen van mijn factuur en zijn exclusief BTW. Factuur is van september 2009. Prijzen kunnen dus wat gestegen zijn.

    Duur grapje dus.
     
  14. Dure reparatie voor een stom printplaatje wat defect raakt.
     
  15. Geslaagd!!

    Nou, ik ben er uit.
    Ik ben afgelopen donderdag geslaagd.
    Het is een bordeaux-rode SW geworden. 1.8 benzine.
    Ik moet helaas wel melden dat het een Mondeo is geworden, en geen Focus.
    De Mondeo blijkt niet echt duurder dan een Focus (tenminste... ik zocht op bouwjaar 2002-2004). En dan is de Mondeo toch net iets ruimer...

    Dank voor alle hulp, info en warme welkomst-reakties.
    Ik zwaai hier af, en ga me aanmelden bij de Mondeo-club.

    Tot ziens!!
     
  16. De mazzel en suc6!
     

Share This Page