1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankoop Focus Wagon vanaf 2005

Discussie in 'Algemeen' gestart door Milo, 25 jun 2023.

  1. #1 Milo, 25 jun 2023
    Laatst bewerkt: 25 jun 2023
    Beste luitjes,

    Binnen nu en 2 maanden verwachten wij een kleine, dit wordt onze eerste en daarom ben ik al een tijdje aan het rondneuzen voor een mooie gezinsauto.
    We hebben samen een bepaald budget en ik heb een aantal "eisen/wensen" qua luxe. Zo moet de luxe bestaan uit:

    - Bouwjaar vanaf 2005
    - KM stand onder de 175k
    - ABS
    - Airbags
    - Benzine
    - Cruise Control
    - Climate Control
    - Isofix (geen vereiste, zou wel heel erg fijn zijn...)

    In combinatie met een budget van 6k kom ik bijzonder veel Focus Wagons tegen -en dan met name de Titanium edities- wat ik helemaal niet erg vind, want ik vind het hele mooie wagens.
    Daarom hebben wij ook onze zinnen gezet op deze als voorkeur en inmiddels ook al in meerdere een proefrit gemaakt.

    Ik ben daarom ook blij dat er nog een forum actief is voor mijn (hopelijk) toekomstige gezinsauto want dan kan ik eens een aantal vraagjes stellen.

    Zo kwam ik een aantal dagen geleden de volgende advertentie tegen op Marktplaats en zag ik dat er stond dat deze een distributieKETTING heeft.
    (Als ik niet mag linken naar externe verkoopwebsites, laat het mij dan aub zsm weten en/of verwijder de link)
    Voor zover mijn kennis reikt en ik gezien en gelezen heb, hebben de Focus wagons geen ketting, maar een riem. Kan dit kloppen of zijn er bepaalde uitzonderingen gemaakt oid?
    Graag zie ik wat reacties tegemoet.

    Verder ben ik eigenlijk benieuwd waar ik op moet letten bij aankoop van deze wagens.
    Wat zijn zwakke plekken, hebben ze specifieke problemen of waar moet ik op letten?

    Ik zou het heel fijn vinden als jullie je kennis, suggesties en tips zouden willen delen met mij voor de toekomstige aankoop van een gezinsauto.

    Dank jullie wel alvast! Groetjes Milo.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Klopt heeft een ketting.

    Is geen zuinige auto maar wel degelijk.
     
    Milo vindt dit leuk.
  3. #3 montagne, 25 jun 2023
    Laatst bewerkt: 25 jun 2023
    Daar had ik mijn oog ook al op laten vallen maar de lease moet nog even.

    Er is een topic met allerlei voorkomende en aandacht zaken van de verschillende typen.
    Ik dacht onder handleidingen

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
    Milo vindt dit leuk.
  4. Omdat het een 1.8 liter blok is of zijn de Focus wagons in het algemeen niet heel zuinig?
     
  5. Toen werd er nog jiet echt gekeken naar zuinig rijden. Voor lange afstanden zijn ze relatief zuinig. Rijdt je veel korte stukken, dan kan zo'n auto best zuipen. Ik heb een 1.6 gehad en reed er gemiddeld 1 op 12 mee. Veel gebruikt voor korte stukken. Op de snelweg reed ie ronde de 1 op 15 ongeveer.
     
  6. Sowieso zuinig is erg relatief. Mijn huidige EcoBoost doet makkelijk 1 op 16 of zuiniger bij veel snelweg maar bijna alleen maar korte stukjes en stad 1 op 12. Maar daar zou ik me niet al te druk over maken. Belangrijk is dat hij goed onderhouden is.
    En titanium is zo ongeveer de meest luxe uitvoering dus daarmee zit je wel goed.
    En kettingen zijn trouwens ook niet zaligmakend meer. Die zijn al een tijdje dusdanig van kwaliteit dat ze ook vervangen moeten worden op termijn.
     
    Milo vindt dit leuk.
  7. In algemene zin klopt dat wel, maar niet voor de distributieketting van de 1.8 en 2.0 duratec motoren, die is echt prima van kwaliteit en gaat een ‘autoleven’ mee
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. @Milo, De auto uit je advertentie ziet er op zich prima uit.
    Alleen begrijp ik de kleine display in de tellerunit niet helemaal, bij een normale ‘titanium’ uit 2009 is dit eigenlijk altijd de grotere display, waar ook meer info in staat.
    Of het zou zo moeten zijn dat dat in de oorspronkelijke ‘thuismarkt’ van deze import-auto anders was
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Ik vind die pook knop wel heel erg gesleten voor deze km stand. En heeft dit model geen stuur bediening voor cruisecontrol of de radio?
     
  10. ziet er heel netjes uit indd, stevige prijs dat wel.

    kleine display kan 3 oorzaken hebben, huidige tellerbak vv i.v.m. slechte contacten printplaat. (geen grote voorhanden)
    grote display geeft info weer van Blaupunkt FX die er niet meer inzit.
    of ze hadden nog een teller liggen met minder km erop :shrug:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Bedankt voor alle reacties tot dusver, zeer nuttige informatie! Ik zie dat bovenstaande Focus inmiddels verkocht is.

    Ik heb het erg druk met werk en de weekenden zijn ook redelijk druk, dus we kunnen moeilijk plannen om "ff" 1,5 tot 2u heen (en weer terug) te rijden om even naar een auto te gaan kijken.
    We waren voor bovenstaand en een andere die we hadden gezien te laat, maar ik blijf lekker koekeloeren want er komen regelmatig mooie kanshebbers voorbij.

    Geduld is een schone zaak :)
     
  12. Weet niet waar je allemaal kijkt maar persoonlijk vind ik gaspedaal.NL erg makkelijk.
     
    montagne vindt dit leuk.
  13. Hij is ook nog geïmporteerd dan zou ik al voorzichtig zijn
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Daar zijn de meningen over verdeeld.
     
  15. #15 Milo, 30 jun 2023
    Laatst bewerkt: 30 jun 2023
    Ik kijk eigenlijk voornamelijk op Marktplaats. Van onze provincie hebben we ook een "prikbord", maar daar komen weinig Focussen voorbij en die er voorbij komen hebben allemaal 200k + KMer's.
    Ik heb voor de leut GaspedaalNL er ook bij gepakt, al komen daar veel dezelfde voorbij als op marktplaats, maar dat maakt niet uit :) Bedankt voor de suggestie!


    EDIT: Wat vinden jullie van deze eigenlijk?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Vind m vrij duur voor een kale uitvoering. Als ie een ton minder had gereden snapte ik t wel. Maar 174k is nou niet echt wat je zegt van wauw.
     
  17. de enige wauw is dat er airco op zit, wat een ontzettend kale uitvoering zeg.
    en als je graag tankt en langzaam vooruit wil komen dan is die 1.4 een uitkomst.
    m.a.w. hele grote boog omheen lopen.
    (mijn mening hé)
     
    Milo, bws723 en montagne vinden dit leuk.
  18. 1.4 en station, ik zou bij de mk2 minimaal 1.6 nemen.
     
    Milo en gerardTDCI vinden dit leuk.
  19. De focus mk 2 heeft naar mijn weten 3 hoofd problemen.

    Lekkage via de afdichting tussen de body panelen. Erg lastig te vinden. Of lekkage via de achter lichten, of de schanieren van de achterklep.

    Goed te herkennen door even goed de plaat van de kofferbak, of de ruimte van t thuiskomertje te controleren op zwarte vocht vlekken.

    Problemen met de tellerbak zelf niet mee gemaakt. Maar wel veel over Geschreven hier, valt te repareren, of te vervangen.

    Bij de 1.8 en 2.0 kunnen problemen zijn.
    Swirlflaps. Kunnen problemen veroorzaken. Zijn te vervangen of te verwijderen.

    Belangrijkste is dat je controleert hoe het er uit ziet als je je olie vuldop er af haalt.
    Kijk dan in je motor naar de kleur. Is dit licht geel/olie achtig. Is het prima. Maar kijk je echt in een donker gat. Dus alles donkerbruin/zwart geblakend. Duid dat op vast zittende olie schraap veren. Wat olie verbruik betekend.

    Kan gereviseerd worden, maar kost tijd en geld( ik kan dat eventueel ook) kost minder haha.

    Voor de rest. Volgens mij gewoon goede autos.
     
    Edgar Focus en Milo vinden dit leuk.
  20. Ik vind het trouwens ook raar, want het kan aan mij liggen, maar ik zie geen climate control terwijl dat er toch echt bij staat... En bij een station zou ik liever ook minimaal wel een 1.6 willen.
    Ik vond hem zelf ook al wat kaal, maar dacht ik deel het toch even.

    Bedankt voor de reacties weer.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina