aankoop advies gevraagd

Discussie in 'Prullenbak' gestart door joske, 1 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hallo...

    na veel gelezen te hebben toch een vraagje:

    Mogelijk gaat de diesel plaats maken voor een benzine model.

    De fofo2/2 bevalt zo goed dat ik misschien dezelfde wil maar dan met benzinemotor.

    ik twijffel tussen 1.6 en de 1,8.
    beide hebben zo hun aandachtspuntjes las ik.

    wat zouden jullie adviseren?

    is het probleem van de 1,8 nou opgelost met de software update?

    een 1,8 blok met 125 pk trekt me het meeste.

    benieuwd naar jullie mening

    gr joske
     
  2. De 1.8 is een geknepen 2 liter. Als je kan zou ik dan altijd voor een 2 liter gaan. (145pk)
    Zelf heb ik ook getwijfeld tussen een 1.6 en een 1.8 of 2.0. Het is een 2.0 geworden.
    Zoals je zegt op het forum is genoeg informatie te vinden over de plus en min punten van alle 3 de motoren.
     
  3. Ik volg Jack, de 2.0 is een heerlijke motor.
     
  4. Zoek je een hatchback of een wagon ?
    Er zijn maar bar weinig 2.2 wagons met 2.0 liter motor te vinden, van de 2.1 rally-editions zijn er meer, maar die zijn ook ouder met hogere km-standen.
    Van de 1.8 zijn er veel meer te koop.

    Ik rij zelf een 1.8 uit 2009 en kan zeggen dat het een prima motor is, voldoende krachtig om hoge kruissnelheden te halen, vlot in te halen en prima prestaties in de bergen. Olieverbruik nihil, maar dat schijnt wel hoger te kunnen zijn.
    Met de nieuwste pcm-update, die de dealer op mijn verzoek heeft geïnstalleerd, lijken er geen nukken meer te zijn. Benzineverbruik tussen 1 op 12 en 1 op 13 bij stevig doorrijden. Niks mis mee voor een eerlijke atmosferische motor met dit vermogen.
    Ik kan je met een gerust hart een 1.8 adviseren
     
  5. #5 joske, 2 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 okt 2016
    Hallo, dank voor de berichten.

    Zoals het er nu voor staat zal het een wagon gaan worden.
    Als ik zo rondkijk is de 1.8 voor mij prima lijkt me.

    Is er nog een update op onderstaande of is eea ongewijzigd?

    1.8 (125pk):
    - Zijn een aantal problemen bekend waar de motor opeens uitvalt (modellen na 2008) http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=14437

    1.8 flexifuel (125pk):
    - Nadeel aan deze motor is, dat de olie om de 10.000km moet worden ververst. Dit omdat het motormanagement niet weet met welke brandstof er wordt gestart en daardoor meer brandstof inspuit.


    Ik snap heel dat flexifuel idee niet, zou daar nou echt gebruik van gemaakt worden?

    [MENTION=10012]Koen[/MENTION]: Moet jij dus vaker je olie vervangen? Of heb je niet de flexifuel editie.

    En heeft deze dus niet het probleem met 'water' rond de bougies?

    Lijkt er in ieder geval op dat beide blokken wel betrouwbaar zijn dus.
    Ben benieuwd naar het verbuik en het verschil tussen beiden.

    Thanx vh meedenken
     
  6. De 1.8 is in basis al eenvrij oud blok. Niet het zuinigste maar inmiddels wel bullet proof.
    De brandstof E85 is in Duitsland een stuk voordeliger dan Euro95, omdat er bijna geen accijns op wordt geheven. Dus woon je vlak bij de grens dan scheelt dat behoorlijk!
     
  7. [MENTION=12357]joske[/MENTION],

    Ik heb geen flexifuel, dus hou een olieverversingsinterval aan van 15.000km
    Flexifuel is een inmiddels weer achterhaalde gedachte, waarbij de motor op 85% ethanol kan lopen, dus E85, alleen in Scandinavische landen is dat op enige schaal verkrijgbaar. Behalve de kortere verversingstermijn schijnen er verder weinig extra problemen of nadelen aan de flexifuel te zijn, dus ik denk niet dat je die hoeft te mijden.

    De door jou aangehaalde link met problemen lijkt eerder een incident dan een structureel probleem te zijn geweest. Wel had de 1.8 met de aanvankelijke pcm-software last van een minder mooie stationair-loop, vooral na de koude start.
    Mijn 1.8 had daar ook last van, soms afslaan direct na koude start en bokkig gedrag tijdens de eerste kilometers, na de pcm-update is dat verdwenen. Er stond idd nog de eerste versie uit 2008 op.
    Dus vraag daar wel naar bij aankoop, dan is de update gewoon gratis.

    Als je bijv op gaspedaal.nl kijkt zijn er nog aardig wat fofo 2.2 met 1.8 motor te koop, ook met lage km-standen. De 2.2 met 2.0 motor zie je vrijwel niet.

    De 1.8 en 2.0 duratec kennen het probleem niet waarbij er water in de bougiegaten kan lopen, er zit een nette plastic kap over de gehele motor.
    Ik vind de 1.8 een prettige krachtige motor, het is wel een toerenmotor met het meeste vermogen bovenin, groot voordeel is dat de auto met deze atmosferische motor nog prima 'remt op de motor', iets wat niet meer zo is bij de moderne gedownsizede turbo-motoren. Op de autobahn en zeker in de bergen vind ik het zelf erg onprettig als je voortdurend bij moet remmen.
    Volgens een door mij gerespecteerde monteur in de ford-garage is de 1.8 duratec een probleemarme motor, iets wat bij Anton (antig) wel zal kunnen bevestigen. De hinderlijke problemen met de motorkoeling komen bij deze duratec motoren nog helemaal niet voor.
    Daarbij vind ik de focus 2 duidelijk mooier en onderscheidender dan de focus 3, die is vooral aan de achterzijde 13 in een dozijn. Puur persoonlijke mening natuurlijk, don't shoot me ;)
     
  8. #8 joske, 2 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 okt 2016
    thanx vd zeer uigebreide reactie.

    ben er uit dat het de Fofo 2/2 wordt met 1,8 blok.
    wil een fatsoenlijke motor en (met alle respect..sorry :) geen opgeblazen 1.0. (komt ook geregeld een aanhanger achter)

    de zoektocht gaat beginnen :)

    heb tot op heden altijd het geluk dat ik degene ben die de meest voorkomende problemen ook daadwerkelijk ondervind ..turbo..verstuiver..dpf :).
    dat zal dus in theorie beter moeten worden met dit blok.

    klopt het dat om de 6 jaar OF 120.000 de multiriem vervangen moet worden?

    #edit: heeft een ketting volgens mij ? :)
     
  9. 1.8 en 2.0 hebben idd ketting
     
  10. Bij mijn focus hebben al 3 gereviseerde blokken in gelegen. Voor mij geen 1.8 meer!
     
  11. De 1.8 duratec heeft een distributie-ketting en 2 multiriemen, de waterpomp wordt aangedreven door 1 van de multiriemen.

    De distributie-ketting gaat normaliter een motor-leven lang mee, de multiriemen (die in het ford-onderhoudsschema 'hulpaandrijfriemen' worden genoemd) hebben een vervangingstermijn van 10 jaar of 200.000km .... en mocht er een multiriem stuk gaan, de gevolgen zijn relatief onschuldig als je attent bent op de waarschuwingslampjes en de motor stil zet. Als de multiriemen uiteindelijk moeten worden vervangen is het wel verstandig om de waterpomp dan mee te vervangen, die gaat daarna meestal lekken door de veranderde belasting ...
     
  12. beter..dan maakt de stand ook niet zo heel veel uit. zal er wel een uit 2009 worden dus komt wel goed dan qua jaren.
     
  13. wat ik me nog afvroeg : )...

    in meerdere testen/reviews is te lezen dat deze 1,8 16v motor veel verbruikt.
    Nu denk ik dat een verbruik van ca 1:13 voor een station prima is, maar ik lees dat dit vaak zelfs maar 1:11 is.

    Ook wordt geklaagd over een zeer lawaaierige motor.

    Hoe zijn jullie ervaringen?

    thx
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina