1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8i 16V 125pk Aanhoudende motorproblemen kort na koude start

Discussie in 'Performance' gestart door Tarek, 6 aug 2014.

  1. Sinds enige tijd valt mijn Focus uit nadat ik omstreeks 150 meter heb gereden en aanrem voor een afslag. Ik schakel hierbij terug, rem enigszins op de motor, trap voor het laatste stukje de koppeling in. Op dat moment schiet het toerental 500 a 1000 toeren omhoog en valt dan terug tot het punt dat de motor uitvalt. Ik kan dit voorkomen door op dat moment een dot gas te geven, maar als ik de koppeling volledig ingedrukt houd dan slaat de motor alsnog af.

    De garage heeft inmiddels de nieuwste update van het motormanagement doorgevoerd, bougies vervangen, het gasklephuis vervangen en de brandstofpomp vervangen. Sinds de nieuwe update heb ik een verbruik dat gemiddeld 1,6 liter per 100 km hoger ligt dan voorheen (was 8,1/100 en is nu 9,7/100).

    Is er iemand die deze ervaring deelt? Mijn dealer is langzamerhand een beetje wanhopig. De brandstofpomp kwam als idee al van ford nederland. Hopelijk kunnen we ze een beetje op weg helpen?

    Alvast bedankt voor jullie hulp!
     
  2. Ik weet uit ervaring met de zetec grey top dat die heel gevoelig is op de olie ivm de klepstoters die bij oudere of verkeerde olie open blijven staan maar dan gebeurd het alleen als de motor koud is en gaat het over als die warm wordt.
    ik weet alleen niet of dit ook met de black top zo is.
    mischien het proberen waard even een potje motorflush bij de olie goed warm rijden en dan de olie en het olie filter vervangen door de juiste spec olie en filter ik meen dat dit 5w30 full syntheet is.

    mvg sander van breugel
     
  3. #3 Tarek, 6 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2014
    [MENTION=14803]vbreugel[/MENTION]: Het probleem doet zich ook inderdaad alleen voor bij de koude start, maar ik ga er toch vanuit dat mijn dealer altijd de goede olie erin gestopt heeft? Ik zal het wanneer ik de dealer weer benader in ieder geval meegeven, misschien dat ze er iets mee kunnen doen! (Ik heb zelf erg weinig verstand van auto's helaas). Zou dit ook het hogere verbruik kunnen verklaren?
    Bedankt voor je hulp en reactie!!
     
  4. je moet het zien als dat de klep waar de lucht en bezine de motor ingezogen wordt open blijft staan dus ja je verbruik neemt toe en de kans dat je je katalisater vernielt

    hoe lang is het geleden in km dat de auto een grote beurt heeft gehad?

    mvg sander
     
  5. De laatste beurt die hij heeft gehad is vlak voor het probleem geweest. Toen hebben ze ook het motormanagement geupdate. Er werden later echter wel geblakerde bougies aangetroffen, die ze daarna vervangen hebben. Dat lijkt wel te kloppen met het beeld dat door jou geschetst wordt. Ik ben heel blij dat je hiermee bent gekomen. Om je vraag precies te beantwoorden, ik denk inmiddels 1500 tot 2000 km sinds de laatste beurt. (weet even niet zeker of die groot of klein was)
     
  6. is er toen nog meer aangedaan dan alleen de beurt en de update?

    niet toevallig ook de distributie riem?
     
  7. Die was een paar weken eerder volgens mij wel vervangen ja. Kan dat ook nog verband houden?
     
  8. Was dat bij dezelfde garage anders zou ik terug gaan met 2 vragen

    1 ligt de distributie op tijd?

    2 welke olie zit er in mijn motor?

    ik zou als ik jou was er niet telang mee wachten ivm met vervolg schade bv katalisator en vervuiling van de rest van de motor.

    mvg sander
     
  9. Alles is gedaan bij de Ford dealer waar ik hem ook gekocht heb. Ik heb hem nooit elders in onderhoud gehad dan bij de dealer, daarom hoopte ik ook dat het goed zou gaan, maar ik zal morgen meteen contact met ze opnemen en vragen of jouw voorstellen de oorzaak kunnen zijn volgens hen. Ze zullen er binnenkort toch naar moeten kijken, want ik verwacht natuurlijk wel weer een goed functionerende auto op gegeven moment!!
     
  10. Wat heeft de gasklep met de olie te maken? Niks...
    Wat betreft de oudere zetecs (escort etc.) die hadden hydraulische klepstoters. Wanneer je er te dikke olie in deed (10w40) kregen de kleppen bij de koude start en met name koud weer, geen olie en bleven "open staan".
    Met als gevolg dat je even geen compressie had.

    Vanaf de Focus I heeft Ford de hydraulische klepstoters overboord gegooid en niet meer gebruikt in hun benzine motoren.
     
  11. Beste Marco,
    Bedankt voor je reactie. Heb je ook nog iets positiefs toe te voegen wat me misschien op weg zou helpen naar wat volgens jou wel de oplossing zou zijn? De gasklep, bougies en brandstofpomp zijn allen namelijk vervangen als vermeende oplossing voor het probleem, maar hebben tot nu toe niet geholpen.
     
  12. Wat mij opvalt is dat er al veel vervangen is, wat volgens mij niet direct met elkaar te maken heeft. Bougies is ontsteking, gasklep is luchttoevoer, brandstofpomp is brandstof. Uiteraard hebben de onderdelen een goeie werking van elkaar nodig om de motor goed te laten draaien, maar het zijn wel verschillende richtingen waarin men gezocht heeft.

    Ik zou zeggen dat het op een vacuüm probleem lijkt.
    Niet zozeer de luchttoevoer, dan wel dat er ergens valse lucht binnenkomt waar de auto van over zijn nek gaat.
     
  13. Kun je dan ook verklaren dat het probleem zich alleen bij een koude start voordoet? Zou de valse lucht alleen dan aangetrokken kunnen worden doordat iets uitzet bij het warm worden?
     
  14. [MENTION=13177]Silver[/MENTION] Baron aka marco

    zoals ik zij in eerder reactie dat ik niet zeker wist of de nieuwere motoren er ook gevoelig voor verkeerde olie zijn en met die klep bedoelde ik de inlaat klep want bij de gas klep komt geen benzine mengsel.
    dat in de nieuwere motoren mechanische stooters zitten wist ik niet zo leer je iedere dag wat.

    [MENTION=15099]Tarek[/MENTION]

    heb nog ff zitten zoeken heb iets gevonden mischien heb je er wat aan

    http://amtgarageforum.nl/ford/focus...-de-motor-aan-en-valt-helemaal-uit-11380.html

    mvg sander
     
  15. Dankjewel Sander! De carterslang hebben we iig nog niet aan gedacht, maar ik zal ze ook even naar dit euvel laten kijken, hopelijk zit er iets bij waar we iets mee kunnen. Genoeg ideeën als ik dit zo lees in ieder geval!!
     
  16. [MENTION=15099]Tarek[/MENTION] is het opgelost?

    mvg sander
     
  17. Wat voor bouwjaar hebben we het hier over, is het een normale 1.8 16V of een Flexifuel? Beetje meer info kan hier op het forum soms ook deuren openen.
     
  18. [MENTION=3011]Ljibbe[/MENTION], het is een focus uit 2010.
    [MENTION=14803]vbreugel[/MENTION], hij is weer drie dagen in onderzoek geweest bij de dealer, maar ze hebben het probleem nog niet kunnen verhelpen, dus helaas nog altijd geen oplossing!
     
  19. Laat ze eens kijken naar de brandstofdruk en druksensor
     
  20. Je zou denken aan een tijdelijk wegvallend signaal van 1 van de vele sensoren door een slechte sensor of stekkerverbinding die alleen bij koude motor een te hoge weerstand heeft. Zijn alle stekkerverbindingen al eens gecontroleerd en gereinigd? Ook alle bedrading goed controleren door middel van eraan te trekken, een draad zal op een eventueel aanwezig slecht punt zo doormidden getrokken kunnen worden (dit punt kan dus ook een te hoge weerstand geven waardoor een signaal tijdelijk weg kan vallen).
     

Deel Deze Pagina