aanhaalmoment velgen

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door WagonTDCI, 5 sep 2010.

  1. Weet iemand zo het aanhaalmoment van aluminium velgen op een Focus 2 ? ( 5 x 108 )

    Heb nu nog de standaard 16 inch op mijn auto maar voor de EFE monteer ik mijn net aangeschafte 18 inch ( Ford ST ) velgen.

    Ik neem aan dat het aanhaalkoppel hetzelfde zal zijn voor alle velgmaten?
     
  2. Thanks ... helaas gaat mijn momentsleutel maar tot 110 maar geef ik ze daarna nog wel een kwart slag extra ...
     
  3. Zo dan :confused:

    Zorg je er dan wel voor dat je ook stopt op een kwart slag voor ze afbreken??
     
  4. gaat wel lukken ...

    ik schreef het een beetje ongenuanceerd maar als ik ze eerst met 90 aandraai, daarna op 110 ( en dan in de gaten houden hoeveel slag dat extra is ) en dan nog eens met de helft van deze slag extra geef zit ik aardig in de buurt van de 130 Nm

    Het belangrijkste is de gelijkmatigheid van het aandraaien en dan is het niet zo erg als je er een paar Nm van de 130 af zit.
     
  5. waarom vraag je het dan? en gewoon met een kruissleutel,. aandraaien, vast is vast.
     
  6. Op de fiesta is het 110nm... Zal het op de focus ook wel houden.
     
  7. Vergeet ze ook niet na te trekken op 130 Nm, gebruik anders eerst je volle moment (en misschien een tikje meer) en rij even langs een garage om hem na te trekken.....
     
  8. Ik betwijfel of ze bij mijn nieuwe (maart 2010) Focus Wagon die 130 Nm hebben aangehouden. Ik krijg de moeren van de lichtmetalen velgen met geen mogelijkheid los.
    Ik heb de sleutel die onder het reservewiel zit al kapotgetrokken (met de hand). En een andere sleutel die ik nog had is ook al afgebroken.
    Waarschijnlijk bij de dealer met 90000 Nm vastgezet ofzo. Dat is dus niet zo best voor die LM velgen...
    Ze gaan een nieuwe sleutel bestellen voor bij het reservewiel. Als die binnen is voor de grap eens vragen of ze voor kunnen doen hoe je een moer losdraait met dat ding.

    Heeft iemand een tip hoe ik de moeren los kan draaien? Ik zou graag de winterbanden erop zetten.

    Ik heb al m'n momentsleutel omgedraaid en hem op 150Nm (max) gezet, maar dat wil ook niet (ik weet dat dat niet de bedoeling is, maar ik wilde toch weten of het dan wel los ging).
     
  9. Nu ik weet dat ze met 130 Nm vast moeten (en ik gebruik hiervoor een momentsleutel) dan moet ik zeggen dat ik daarna de moeren met een kruissleutel redelijk makkelijk weer los draai.

    Dus als ze heel erg vast zitten dan moet het bijna wel met een luchtmoersleutel flink aangedraaid zijn ... inderdaad niet zo goed voor aluminium :nocheer:
     
  10. In mijn overzichtje staat voor alle focussen zowel 1 als 2 85nm.
    Voor staal en Lm het zelfde.
    130 is veel te veel denk ik toch.

    Gr Fred
     
  11. Ik weet niet wat voor lijstje jij hebt maar het is echt 130 Nm ... heb het later ook gelezen in mijn Haynes manual.

    De meeste merken houden voor aluminium ca. 100-120 Nm aan dus Ford zit blijkbaar wat aan de hoge kant maar dit is echt de spcificatie :mrgreen:
     
  12. Het boek van Haynes voor de Focus II benzine zegt ook 130Nm voor de wielmoeren.

    Echter staat in de handleiding van de Ford slotmoeren voor lichtmetalen velgen 120 Nm.
     
  13. Even een correctie.

    In mijn lijstje is het focus 1 type 1 en 2 tot 2005. Ik heb het te snel gelezen. :weird:
    Is dus niet het laatste model.

    Ik moet zeggen dat ik 130 toch wel aan de hoge kant vind.

    Gr Fred
     
  14. Ze zullen er vast over nagedacht hebben neem ik aan ....
     
  15. Toevallig een hele discussie gehad met de bandenspecialist aangaande het juiste moment.
    Conclusie 130 Nm is te veel 110 Nm is ruim voldoende, ik heb met eigen ogen kunnen zien, niet bij mijn eigen FoFo gelukkig, wat de gevolgen kunnen zijn als je de zaak te strak aantrekt. Geloof het of niet maar de schijven van de betreffende FoFo waren zo krom als een hoepel, de eigenaar had de moeren laten aandraaien met 140 Nm. :(
     
  16. je bedoelt de remschijven joost?
     
  17. Op 50 Nm gaat ook goed.......is achteraf gebleken:schater:
    op de mondeo van mij pa zaten ze net iets vaster als hand vast....geniaal
    dat het gewoon bijna 2 jaar is goed gegaan...dus met 130Nm vallen ze er
    echt nooit meer vanaf:dance:

    Al vraag ik mij af of die bandenboer niet een beetje aan het overdrijven is
    met zijn verhaal over de remschijven......ligt ook aan de soort auto;)
     
  18. Da's niet overdreven ik heb de auto zien staan en het schijnt veel vaker voor te komen, maar goed wie ben ik ;)
    Bij mij zitten de velgies vast met een aanhaal moment van 110 Nm en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
     

Deel Deze Pagina