Aangezien ik binnenkort de winterbanden op lichtmetaal eronder ga leggen, vraag ik mij af wat het aanhaalmoment is voor de bouten? (betreft hier originele ford wielen, met originele bouten). Bij de Aldi is zaterdag een slagmoersleutel in de aanbieding. Is het verstandig om hier zelf mee aan de slag te gaan? http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_42/OFF11.SHTML
Een slag moetsleutel is voornamelijk handig voor het makkelijk losdraaien van grote en zwaar draaiende bouten en natuurlijk ook om je wielbouten even vroem-vroem los te draaien. Aangezien de aandraaikracht bepaald wordt door de druk van je perslucht ( maar dan met een hele grote marge ) is zo'n ding ongeschikt om je wielbouten op een bepaald aanhaalkoppel vast te draaien. Je hebt hiervoor toch een momentsleutel nodig.
Okee, thanks. Hoe doen ze dit in de garage trouwens? Hebben ze daar beter materiaal of doen ze het daar ook met een momentsleutel?
Ook met de moment-sleutel! Ik zet ze meestal op standje 1 met de lucht-tol vast en dan natrekken met de moment-sleutel Lucht gereedschap is super handig, maar nooit 100% te vertrouwen dus ik haal altijd alles nog even aan met gewoon handgereedschap, en als het mogelijk is met een moment-sleutel!
Misschien een late reactie, maar dit soort luchtgereedschap valt onder de noemer "zwak", dit komt omdat het een enkele slag heeft, hierdoor heeft hij relatief zeer veel lucht nodig om aan de opgegeven capaciteit te komen. Daardoor krijg je zeer moeizaam de moeren van je wielen los, en moet je na 2 moeren wachten totdat je compressor weer op druk is, anders draait hij niet meer. Zolang je dat niet erg vind, dan heb je een koopje, weet je nu al dat je je daar aan gaat ergeren....even iets meer budget uittrekken voor iets beters, ik heb afgelopen zomer bij de Hamu een aanbieding gekocht: Een Hazet dubbelslags met een set verlengde doppen speciaal voor lm-velgen voor rond de €90,-...je snapt natuurlijk wel dat ik mijn goedkope daarna niet meer heb aangeraakt edit: ohja, natuurlijk wel icm een momentsleutel
Wij gebruiken moment doppen, dit zijn lange torsie-doppen, met een bepaald maximaal koppel, dus we hebben 100, 110 en 130, dus je zet je luchttol op maximaal, en boven de 100 nm gaat hij torderen, dus je zet hem nooit te vast. Overigens geld voor de focus met losse conische ring 110, met vaste conische ring 130.