1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aandachtspunten aanschaf oudere Focus?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FamilieFord, 24 jul 2011.

  1. Hallo,

    Wij hebben een oudere focus wagon op het oog, wel volledig dealeronderhouden.
    Wat is meer aan te raden, een wat jonger model met meer kms op de teller of een oudere (2000) met minder kms op de teller? Qua budget zijn dit onze enige opties :)
    Ik lees overal dat er op gegeven moment draagarmen vervangen moeten gaan worden, wat zeer kostbaar is. Is dit eerder te verwachten bij een hogere km stand of bij een hogere leeftijd?
    Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten? Auto heeft de roestbehandeling onder garantie gehad.
    Hikt wel bij accelereren, maar dit gaat verholpen worden is de afspraak (nwe bobine?). De laatste keer is de bobine in 2005 vervangen, is dit een acceptabele levensduur?
    Ik vraag dit omdat ook de katalysator recent is vervangen. Ik heb eerder meegemaakt dat de bobine vervangen toch niet de oplossing bleek voor een stotterende auto en dat er een ander defect was dat de katalysator, bobine en bougies uiteindelijk naar zijn grootje hielp. Daar zit ik uiteraard niet nog een keer op te wachten:badgrin:.
    Ik hoop dat jullie ons van advies kunnen voorzien? We verheugen ons er wel op om focus te gaan rijden:dance:
     
  2. Kijk ook naar wanneer en bij welke stand de distributieriem vervangen is. Dit kost ook vaak wel wat centjes...
     
  3. als er airco opzit dat deze het goed doet. wil bij de focus de condensor nogwel eens zijn. en draagarmen hoeven niet altijd stuk te zijn. maar het komt voor. en zoals focuswagon2000 al zei distributieriem. dat de kat. is vervangen is waarschijnlijk gevolgschade van een defecte bobine. mijn advies is altijd een bobine in de kofferbak neerleggen voor het geval dat. succes met de aankoop
     
  4. Distributieriem is recent vervangen. Dus dat zit goed. Er zit geen airco in, dus ook daar geen probleem mee.
    Zou de nieuwe kat (2010) dan alweer nieuwe schade van de defecte bobine opgelopen kunnen hebben? Is dat vast te stellen, of kun je dat pas zien als hij echt overleden is?
     
  5. als de kat defect is brand mil lampje
     
  6. Die brandt niet dus helemaal kapot is hij nog niet. Maar zal hij al schade hebben kunnen opgelopen? Dat hij dus binnen afzienbare tijd weer vervangen moet worden?
     
  7. Bougies vervangen? Bougiekabels vervangen? Dit kan het hikkende euvel ook verhelpen? Als de cat en bobine al een keer vervangen zijn moet je er niet van uitgaan dat dit op de korte termijn weer moet gebeuren?!

    Welke Focussen heb je op het oog en zijn het beide fase 1 modellen?
     
  8. Ik zou een Focus kopen waar minimaal een half jaar garantie op zit.
     
  9. @Harold: dan heb jij een ruimere portomonee dan wij. Uiteraard zou ik ook liever een auto kopen met 6 mnd garantie. Maar ons budget laat een uitgave van minstens 4500 euro niet toe.

    Bougies zijn bij laatste beurt vervangen, bougiekabels denk ik niet.
    Dus jij zegt dat als de bobine in 2005 is vervangen het niet helemaal normaal is dat dat nu weer moet?
    Op het moment hebben we er specifiek 1 op het oog, dat is een fase 1 ja.....
     
  10. Om de vragen puntsgewijs af te gaan:
    1. Dit is moeilijk te zeggen. Ik koop in ieder geval liever een auto met 60.000 en 2 jaar oud dan een auto met 20.000km en 4 jaar oud. Feit is, je weet niet hoe de auto is gebruikt. Het beste is een auto die voornamelijk snelwegkilometers heeft gemaakt. Voor de rest is het vooral een persoonlijke keus, ook zal de keuze afhangen tussen het prijsverschil tussen de twee. Wel zou ik zeggen dat een auto na 200.000km meer kosten zal gaan krijgen.
    2. Draagarmen zijn geen zwak punt oid. Een draagarm slijt voornamelijk van veel en hard over heuvels rijden. Toch kan ouderdom ook meespelen doordat de rubbers uitdrogen. Ook hier is geen sluitend antwoord op te geven. Nou weet ik niet hoeveel km de Ford heeft gereden die je op het oog hebt, maar na 250.000km is het niet raar dat een draagarm op is.
    3. Hikken kan veel redenen hebben (lambda sonde, bougies, bougiekabels, bobine. lmm etc), als de afspraak is dat dit voor de verkoop wordt opgelost zou ik me daar niet druk om maken.

    Bij twijfel zou je een aankoopkeuring kunnen overwegen, bij de ANWB is dit 159 euro voor leden en 200 euro voor niet leden. Koop je de auto trouwens bij een bedrijf of van een particulier?
     
  11. De dealer die hem nieuw verkocht heeft en altijd in onderhoud heeft gehad, verkoopt hem nu. Ik denk dat we daar dus wel redelijk zeker mee zitten. Heb ook de hele onderhoudshistorie ingezien.
    Een oudere auto zal altijd meer kosten in onderhoud, dat realiseren we ons, we doen alleen nu net een auto weg waar we echt vreselijk veel pech mee gehad hebben en dat probeer ik nu te voorkomen. Deze auto is dan wat ouder maar heeft nog niet vreselijk veel op de teller staan (zeker nog geen 2 ton).
    Bedankt voor jullie tips, wie weet staat er straks een mooie focus in mijn avatar!
     
  12. Indien een professionele partij een verkoopovereenkomst sluit met een particulier is het niet mogelijk garantie uit te sluiten. Of te wel blijkt na een week dat er toch iets mis is, heb je recht op een tegemoetkoming, ongeacht wat er in de overeenkomst staat. Daarom is het hoe dan ook aan te raden van een professionele wederpartij een auto te kopen.

    Zonder tussenkomst van een rechter (civiel kost al snel 1000 euro) zal je niet altijd je recht halen. Het geeft in ieder geval een stok achter de deur in het ergste geval:lol:.
     

Deel Deze Pagina