1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0i 16V 145pk 60 mm gasklep 2.0 benzine

Discussie in 'Performance' gestart door Pollie, 28 jun 2013.

  1. Dag heren,

    Zojuist na een storing te horen gekregen dat mijn gasklep kapot is.
    Het gaat om een C-max 2.0 benzine uit 2004.

    Nu wist ik dat de 60mm gasklep mod nogal populair is dus ben ik eens even gaan neuzen..
    Ik lees wat verschillende ervaringen dus zou graag jullie hulp hierbij willen hebben.

    Ik lees zowel positieve als negatieve verhalen, prestatie winst maar ook mensen die veel storingen hebben met deze gasklep.
    Daarbij word er gesproken over de gasklep van european parts of over oem ford (mondeo 2.3).

    Ik zou graag deze mod toepassen maar ik heb geen zin in problemen (heb ik al genoeg met deze auto).
    Zijn er nog focus 2.0 rijders hier die met een 60mm gasklep rijden en wat is toch op heden hun ervaring ermee?
    Oem ford lijkt me het beste als dit mogelijk is maar weet iemand dan het onderdeel nummer?
     
  2. #2 Marco Morello, 28 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jun 2013
    De meningen zijn en zullen verdeeld zijn.
    Bij de 1 werkt het bij de ander niet.
    De 1 (gelooft/denkt) dat ie meer vermogen heeft de ander bestrijdt het (waaronder ik).

    Ik ben van mening dat een grotere gasklep op een wagen met stndrd software niet of nauwelijks werkt. Je hebt een bepaalde bandbreedte waarop de sensoren (mafsensor) en de ecu zijn afgesteld.
    Wanneer je met een grotere gasklep gaat rijden, zal in mijn beleving de mafsensor i.c.m. het luchtfilter de limiterende factor zijn. Deze zijn geprogrammeerd voor een X hoeveelheid aan lucht.
    Ga je de benodigde lucht vergroten zonder dat dit geleverd wordt, zal de auto storingen geven. En als je dan helemaal "slecht" denkt zou je kunnen denken dat de auto ook schraler gaat werken.
    Bij een wagen met een volledig aangepast luchtinlaat traject (geoptimaliseerd zoals je wilt) i.c.m. een custom tuning ondermeer afgestemd op de 60mm gasklep zal het wel helpen.
     
  3. Het geeft niet meer vermogen (er gaat niet meer volume doorheen, maar de luchtstroom heeft minder weerstand), maar met het gas geven gaat het wel een stuk vloeiender.

    Rij nu bijna 3 jaar met veel plezier met het 60 mm gasklephuis via European Parts (in 2010 was het veel goedkoper dan nu) :cool:
     
  4. bedankt,
    dat is ook hetgeen wat me stoort, ik vind hem onderin tam en het toerenverloop mag wel wat soepeler.. het zijn de kleine dingetjes die het hem doen..
    ik kwam ook deze tegen, origineel ford (volgens mij heb ik de link ergens hier in het forum vandaan).
    http://www.part-box.com/product_info.php?products_id=31158
     
  5. Dit is het originele 60 mm gasklephuis van onder andere de Mondeo IV 2.3 16v. 1556736 is de Ford finis code.
     
  6. en die passen ook voor zover ik heb gelezen..
    ik denk dat het aanpassen van de software ook wel aan te raden is bij een dergelijke aanpassing of heb ik het fout?

    beetje jammer dat ze inmiddels zo duur zijn geworden maar ja.. nu moet er toch een nieuwe op..
     
  7. Alleen de grootte van de gasklep is het verschil tussen de 55 mm gasklephuis en de 60 mm gasklephuis (1556736). Voor de rest lijken ze identiek. Het gasklephuis zit vast met 1 stekker en 4 bouten.

    Kijk ook of je Focus C-Max de laatste pcm update heeft. Dan ben je dat in ieder geval voor.

    Overigens werkt een groter gasklephuis wel makkelijker met een inlegfilter van bijvoorbeeld K&N, Pipercross of Simota.
     
  8. hoe kan ik achterhalen of hij de laatste update heeft gehad?
    k&n inlegfilter zit er al in..
     
  9. Zelf zou ik naar de dealer gaan voor een update. Dan lezen ze de auto uit en zien ze welke versie is geladen.
     
  10. Zelf rijd ik ook al ruim 2 jaar met een 60mm gasklephuis icm een K&N inlegfilter,
    en ervaar dit als een verbetering, nee, het word geen raket, maar de 2.0i vind
    ik onderin toeren er tam en traag reageren, en nu gaat dat gewoon beter.
    Mocht je twijfelen en toch een 55mm huis willen, ik heb er nog 1 liggen;)
     
  11. ik heb dus precies hetzelfde bij deze 2 liter, hij is net wat aan de tamme kant en mist souplesse in de lagere toeren.. trek hem lekker door en hij gaat als een speer maar onderin en het verloop naar de hogere toeren kan gewoon beter.
    maar goed, bij jou functioneert het dus allemaal goed. is je software ook aangepast of is dat nog origineel?
    goed om te weten trouwens dat je een 55mm hebt liggen, 465,- is een hoop geld voor een nieuwe..

    ik ben een beetje aan het kijken voor een 60mm exemplaar, heb iemand in duitsland gemaild of deze ook wil verzenden naar nederland en ik heb 2 tuners gemaild over de evt mogelijkheid om de software aan te passen.
    volgende week een weekje op vakantie dus heb ik lekker even de tijd alles goed uit te zoeken.
     
  12. De 1.8 en 2.0 Duratec HE is tijdens de productie geleverd met verschillende soorten PCM's. Afhankelijk van de productiedatum is dit een ESU 121, ESU 131 of ESU 411, ESU 418. De software van deze PCM's/motoren is onderling niet uitwisselbaar.

    Dit verschil in software zou kunnen verklaren dat het bij sommige 2.0 Duratec HE motoren prima werkt en bij anderen voor problemen zorgt.

    Let er bij aankoop van een ander gasklephuis wel op dat deze wat bouw betreft identiek is aan degene die je nu hebt. Voorheen maakte Ford gebruik van gasklephuizen die door Visteon zijn geproduceerd. Vanaf een bepaalde productiedatum is overgestapt op Bosch gasklephuizen. Deze zijn bij mijn weten niet uitwisselbaar vanwege een andere connector.


    Wat is er precies defect aan het gasklephuis? In principe kan aan dit type gasklephuis niet zo veel kapot. Het deksel met gaskleppositie sensor is los verkrijgbaar en aan het mechanische deel is vrij robuust opgebouwd en hieraan kan normaal gesproken niet veel kapot. Het enige dat ik me kan indenken is de stelmotor of tandwielen die de gasklep openen.

    Wanneer je er voor kiest om een 60 mm gasklephuis te monteren is het verstandig om ook een origineel 55 mm gasklephuis achter de hand te houden. In de UK koop je deze vaak voor weinig geld. In geval van problemen kan je dan snel het gasklephuis wisselen en met de auto blijven rijden.
     
  13. Waardoor heeft de luchtstroom minder weerstand? Omdat de doorgang groter is, dus gaat er meer lucht door... Meer lucht is meer brandstof, is theoretisch meer vermogen. En op dit moment kan de mafsensor icm de stock software de limiterende factor zijn.
     
  14. #14 McGyver, 30 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2013
    Een aantal 2.0's zijn niet/moeilijk te tunen, ligt dat aan een specifieke ESU?
    Valt er ook te achterhalen welke type ESU er op de auto zit?
     
  15. Waarschijnlijk is dat inderdaad het geval.

    Het type van de PCM staat op de sticker die op de PCM zit. Daarnaast is een en ander te zien aan de positie van de PCM. Bij de ESU 121 en 131 zit de PCM naast de accu gemonteerd. Bij de ESU 411 en 418 is de PCM achter de voorbumper in de wielkast gemonteerd.
     
  16. #16 Pollie, 30 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2013
    Is het niet een idee voor diegene die met een 60mm gasklephuis rijden om uit te wisselen welk type pcm die hebben?

    Ik zal overigens even de een foto plaatsen van de uitdraai, kunnen jullie daar ook wellicht je oordeel over geven.

    [​IMG]
     
  17. Nee, de mijne draait gewoon op de originele software, en merk vooral met de
    sleurhut erachter dat hij eerder zijn koppel heeft waardoor ik lager in toeren nog
    in zijn 5e versnelling kan blijven rijden...en dat is veel relaxder.
    Ik wou hem nog wel laten chippen, maar de Fiesta kreeg voorrang;)
     
  18. Daar is in het verleden al meer discussie over geweest of er wel of niet meer volume lucht doorheen gaat. Wie het echt weet, mag het zeggen. Dan is het pas echt duidelijk. Als het al meer vermogen geeft, dan is dat maar een paar pk.
     
  19. De luchtaanvoer naar het gasklephuis blijft gelijk, alleen door het openen van de grotere gasklep wordt er meer lucht gevraagd dan met het 55mm huis.
    Dus de lucht gaat er sneller door, waardoor in het zelfde tijdstip meer lucht aangeleverd kan worden. Dit i.c.m. meer brandstof dan wel een beter mengsel zal zorgen dat de auto er beter op loopt. Mits de wagen niet over zijn nek gaat.

    Hoe kan je anders verklaren dat jouw wagen onderin beter oppakt?
     
  20. Wat ik mij afvraag na het zien van die uitdraai, hoe komen ze erbij dat het gasklephuis niet goed is en het niet 1 van de andere oorzaken die op het formulier worden genoemd? Dus of een defecte pcm of een lek in je luchtinlaatsysteem?
     

Deel Deze Pagina