1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

5w40 ipv 5w30?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jarnos, 16 feb 2012.

  1. Liep vandaag ff te schumen bij de action,en zag dat ze motorolie verkopen,voor weinagh, alleen is het 5w40 ipv de gebruikelijke 5w30...
    Kwaliteit is acea A3,dus aan de kwaliteit zou het niet kunnen liggen toch?

    :thumbs:

    (het moet in een 1.6 '99)
     
  2. de naam action zegt denk ik al genoeg......of dat zou het iig moeten doen ;)
     
  3. van de action is troep... kan er opstaan dat het kwaltiteit is maar dat is ut niet. beste is wat de fabrikant voorschrijft 5w30. met 5w40 zou er niet veel gebeuren maar ik raad het af.
     
  4. Dat vraag ik mij dus af,acea is toch een soort van keurmerk die je niet zomaar mag dragen lijkt mij?
    Het is natuurlijk heel makkelijk om te roepen dat goedkope olie slechter is,maar bijv havoline is inkoop bij ons misschien 2 euro duurder dan Action-olie verkoop, maar gaat bij ons bijna 3 keer over de kop...
     
  5. En begrijp me goed hoor,ik zeg niet dat het slechter of beter is en heb ook geen aandelen van die zaak,maar vraag het mij gewoon af....(vooral van dat acea 'keurmerk')
     
  6. Die zogenaamde keurmerk is meer indicatie van hoe het is. Echter deze olie zal na 2000km vele malen slechter zijn dan de dure olie. Voor een kwart oloe bij te vullen kan geen kwaad. Verschil tussen 5w30 en 5w40 is dat de 30 bij lagere temperaturen beter smeet en dus soepeler loopt en allerbelangrijkste zuiniger is.
     
  7. idd

    geheel met truckerowerner eens
     
  8. Troep zou ik het nie zo snel noemen, mindere kwaliteit komt dichter bij de
    werkelijkheid in de buurt....
    Bedenk maar eens welke olieverwerkende maatschappijen er zijn...helemaal
    niet zo belachelijk veel, en die moeten allemaal aan bepaalde standaard
    normen en waardes voldoen, anders mogen ze het niet op de markt brengen,
    dus troep is wat overdreven.....komt meer door de ongeloofwaardige prijs;)
    Ik geef geen garanties dat het goed gaat, maar ik vermoed dat als je de
    vervangingstermijn vervroegd, dat het weinig schade kan aanrichten;)
     
  9. maar toch:P gooi liever castrol olie in m`n carter dan dat action goedje of van de gamma
     
  10. @dexter xl
    je hebt gelijk
    daarom is de olie goed genoeg om bij te vullen

    verversen zou ik altijd de aan bevolen olie van dealer pakken
     
  11. Misschien een domme veronderstelling, maar waarom op de kosten van olie bezuinigen :shrug: Ik betaal liever iets meer voor een gegarandeerde kwaliteit dan geconfronteerd worden met het geluid dat KRAK heet ;)
     
  12. Niet iedereen heeft zo`n dikke portemonnee als wat jij hebt... Voor sommigen kan dit "beetje" verschil in aanschaf best op het budget drukken.

    En ja dan hoor ik je denken, waarom neem je dan een auto als je het niet kan betalen... Ook daar zijn legio redenen voor te bedenken.
     
  13. Waarom zou mijn portemonnaie nou weer groot zijn, ik denk dat je een heel wat grotere geldbundel moet hebben mocht blijken dat de aangeschafte "goedkopere" olie problemen op gaat leveren.

    Mijn punt is dat je wel kan bezuinigen maar dat je moet oppassen waarop. Soms is goedkoop duurkoop ;)
     
  14. Voor een Ford wordt bijna altijd 5w30 voorgeschreven en de Castrol magnatec A1 is volgens mij de beste optie. En wat Joost al aangeeft, niet elke bezuiniging is een verbetering.
     
  15. De motorolie van de dealer en Castrol komen beide bij BP vandaan. Je kunt in feite dan drie merken qua prijs vergelijken.
     
  16. Het gaat niet om bezuinigen,maar de eventuele zin of onzin van dure olie...Je zou kunnen denken dat de gegarandeerde kwaliteit de acea-norm is.....(maar blijkbaar niet,dat neem ik direct aan)
    De castrol magnetec 5w40 kopen wij bijv in bij de groothandel voor € 7,74 netto l/12
    Als ik nu bel dat ik een pallet wil hebben denk ik dat de prijs rond € 5,- komt.(advies verkoop bij ons € 16,95/l) En dan zijn we maar een hele kleine afnemer.
    Als meneer action direct naar de oliemaatschappij belt met de mededeling dat ie dit jaar 80 vrachwagenladingen wilt hebben in eigen verpakking kom je weer op een heel ander bedrag.....

    Nogmaals;ik heb geen aandelen oid,en het interesseert mij wat dat betreft dus weinig,maar ik vroeg het mij gewoon af hoe dat nou zit...en dacht dus dat de acea code een soort keurmerk was voor de 'gegarandeerde' kwaliteit...Ik begrijp nu dus van niet.

    Ik bestel mn olie wel gewoon op m'n werk :dance:
    (en dan 5w30)
     
  17. Kijk nu wordt het duidelijk :D

    Let wel ik heb niets tegen de Action in tegendeel kom er graag ;)
    Vanzelfsprekend loont het om grote partijen in te kopen iets wat, als het goed is, de consument weer ten goede komt. Er zijn echter een aantal zaken waar ik altijd een beetje voorzichtig mee ben ongeacht de keurmerken die op een verpakking/product prijken en motorolie is daar één van.

    De reden daarvan is eigenlijk heel simpel:
    A) Mijn kennis reikt simpelweg niet ver genoeg om de mooie stickertjes en logo's naar waarde te schatten.
    B) Hoewel ik beta tester ben voor diverse software bedrijven ben ik niet van plan mijn heilige koe te gebruiken om dergelijke tests uit te voeren :mrgreen:

    Hoe het ook zei misschien voldoet de olie prima maar ik laat deze links liggen en haal dat litertje 5W30 wel bij de dealer ;)
     
  18. goed bezig!
     
  19. Gelukkig zijn er mensen die het snappen, haha! :lol:
     
  20. Eigenlijk toch best raar dat Ford vast houd aan de 5W30. Bedoel, mijn Focus, ruim 184000km gelopen nu, 1.4 benzine, verbruikt een slokje olie. Dan kan naar mijn mening 5W40 toch geen enkele kwaad? de cijfers voor de W staat voor dikheid bij koude motor, de cijfers na de W toch voor de dikheid bij bedrijfstemperatuur? Dus wanneer de Focus eenmaal meer heeft gelopen en daarbij ook een slokje meer olie lust, neem ik aan dat er best wat dikkere olie in mag?

    Of zijn de Ford motoren zo gevoelig daarvoor? Hiervoor altijd Mazda en Daihatsu gereden. Hoort ook origineel 5W30 in, maar kan na een kmstand van 100.000 zelfs 10W40 in. Iemand hier een duidelijke know-how over, tis altijd makkelijk zeggen, er kan alleen maar 5W30 in, terwijl ik dit toch een vrij dunne olie vind. Maar dat ben ik..
     

Deel Deze Pagina