5w30 i.p.v. 5w20 kan het geen kwaad ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door soheilmd, 5 apr 2020.

  1. Ik zat in de ondehoudsgeschidenis Van mijn auto te kijken en zag dat de ford dealer 5w30 erin gedaan had bij de vorige beurt. Overal waar ik kijk zie ik dat in een MK4 1.0 5w20 in moet.
    Kan het geen kwaad? En waarom zou de dealer van afwijken?
     
  2. Als het aan de gestelde specificaties voldoet dan mag het maar het is wel vreemd.
    Ik zou het wel navragen bij de dealer, misschien hebben ze een foutje gemaakt op de factuur.
     
  3. Is zeker gewend aan de 5W-30. Die gaat in praktisch elke Focus zover ik weet

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
  4. Alle Ecoboost motoren hebben 5W20 als specificatie dus ik hoop dat een Ford dealer daar ondertussen aan gewend is ;)
     
    montagne vindt dit leuk.
  5. Als dit idd het geval is dan kan het een kostbare zijn/worden.
    Ondanks dat het Ford olie is, is deze niet geschikt voor de natte riem van de 1.0
    Schade kan in een later stadium pas optreden.

    Ik zou zelf nooit een 1.0 kopen waar het onderhoud niet sluitend is (en correct! )
     

  6. Auto heeft een lage km stand en heeft in totaal maar 1 beurt (25000 km) gehad en de nodige terugroepacties. Alles is uitgevoerd door de Ford dealer zelf.
    Moet ik de dealer bellen en vragen hoe en wat?
     
  7. @dutchguy als ik de openings post lees betreft het een mk4, die heeft geen wetbelt meer toch?
     
  8. #8 Lucas17, 5 apr 2020
    Laatst bewerkt: 5 apr 2020
    Ik heb zo snel mijn boekje niet bij de hand maar voor zo ver ik weet en wat kroon, mpm en castrol aan geven gaat er in de 2.3 ecoboost in ieder geval 0W40 en geen 5W20.
    Als ik zo eens kijk heeft de st ook opties voor 5W30 naast 5W20. Het is volgens mij ook afhankelijk van toerentallen en motor temperaturen. De spelingen en kanalen waar de olie wel dan niet doorheen moet. Dan heeft een kleiner blok zoals 1.0 met kleinere turbo andere viscositeit nodig dan bijvoorbeeld de 2.3 met grote turbo en dus meer koel en smeer vraag.
     
    meeder vindt dit leuk.
  9. als ik zo snel even check op kroon-oil
    dan kom ik uit dat voor de 1.6ecoboost 5w30 en 5w20
    voor de 1.5 (zowel 3 als 4cil versie) en 1.0 wordt alleen over de 5w20 gesproken

    zoals hierboven staat de 2.3 is dan weer 0w40
    zoals dutchguy al zegt, ivm met de wetbelt is gevoeliger bij verkeerde olie. zeg niet dat per definitie 5w30 voor problemen kan zorgen, maar wel gek dat een dealer die olie in doet terwijl info 5w20 is.
    dit kan zijn verkeerd genotuleerd wat er gebruikt wordt.
    baliemedewerker heeft een pakket en die boekt hij op de auto, als daar als tekst staat 5w30 dan wil niet zeggen dat het er ook in zit.
    als een monteur dan 5w20 gewoon erin doet is er niks aan de hand.
     
    meeder vindt dit leuk.
  10. Ja z.s.m. de dealer bellen en informeren naar de olie die gebruikt is. Mocht dit verkeerde olie zijn, dan zou ik er werk van maken. Zeker als de motor is voorzien van een wetbelt, komt dit zeer kritisch, zoals @dutchguy ook al aangaf.
     
  11. #11 soheilmd, 5 apr 2020
    Laatst bewerkt: 5 apr 2020
    Kan ik zelf op een of ander manier achter komen wat voor olie er echt in zit?
    Stell voor de dealer ziet "problemen" aankomen en verzekerd mij dat het zich om een typfout handelt en de juiste olie erin zit terwijl dat niet zo is.
    Kan iemand mij meet zekerheid vertelen of het wel of geen wetbelt in zit?

    En stel voor er zit verkeerde olie in. Wat moet er dan gebeuren?
     

  12. in ieder geval zo snel mogelijk wisselen voor de goede olie ;)
     
    soheilmd vindt dit leuk.
  13. Zelf testen zou provisorisch kunnen met 2 doorzichtige buisjes met olie met een bel er in. Maar dan moet je zorgen dat in 1 buisje de juiste olie zit. Als de bellen even snel stijgen is het in ieder geval de zelfde viscositeit. Maar aangezien het om het verschil gaat in warme toestand moet je de buisjes beiden gaan verwarmen tot dezelfde temperatuur. En dan zegt het nog niets over de toevoegingen
     
    soheilmd vindt dit leuk.
  14. Volgens de factuur zou er 5w30 in zitten en er zou inderdaad alleen 5w20 gebruikt mogen worden ivm wetbelt dan zou ik er op staan om deze olie per direct te wisselen. Geen discussie mogelijk.
     
  15. Is niet echt het factuur maar het oliekaartje dat in de auto lag.
     
  16. Je hebt recht op alle autogeschiedenis, dus ook op de facturen die zijn uitgeschreven. Hierop kan je zien welke olie er gebruikt is. De dealer waar de auto in onderhoud was kunnen deze voor je uitprinten Je zou hier eens achteraan kunnen gaan.
     
    soheilmd vindt dit leuk.
  17. Als het op het olie kaartje staat wat in de auto ligt zou ik er helemaal achter aan gaan. Die worden normaal ingevuld door de monteur en die zou toch moeten weten wat hij er net in gegooid heeft
     
  18. Goed punt Lucas. Het kaartje zal er niet voor niets hebben gelegen.
     
  19. Als er een wetbelt in zit. De topic starter schrijft dat hij een mk4 heeft. De 3 cilinders ik de mk4 hebben toch geen wetbelt meer of heb ik dat verkeerd?
     
  20. De nieuwe 1.0 ECOboost in de MK4 heeft inderdaad geen wetbelt meer tussen de krukas en de nokkenassen maar een distributieketting.

    Of echter de 2e wetbelt tussen de krukas en oliepomp ook vervangen is door een ketting durf ik niet met zekerheid te zeggen.
     
    soheilmd en meeder vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina