1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

343.000 kmstand Ford Focus Wagon 1.6 (2011) - Noodzakelijk onderhoud?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ICB, 24 mrt 2024.

  1. Ik heb een Ford Focus Wagon 1.6 Ti-Vct Trend Combi 5d (type 3) met 343.000 op de teller (auto is van 2011).

    Ik ben op zoek naar advies/meningen mbt wat slim is om te doen mbt onderhoud. Ik investeer liever alleen het écht hoognodige ivm de kmstand van het blok (grote investeringen vind ik een risico: doemscenario is net duur onderhoud en dan een blok dat er mee kapt oid. Mijn doel is doorrijden in deze auto tot hij er mee ophoudt).

    Zijn er cruciale zaken die sterk aan te bevelen zijn vanuit preventie oogpunt (bv distributieriem of aandrijfriem oid. Die zijn bij 156.000 vervangen, daarna niet meer)? Andere zaken?

    De auto heeft in februari 2022 een "Beurt na 4 jaar / 80.000 km" gehad (dit was de omschrijving op de factuur). Dat was 57.000 km geleden daarna eigenlijk alleen olie, filters en APK etc.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Distributie zou ik wel aanraden en verder regulier onderhoud en vervanging van remvloeistof lijkt me ook niet overbodig net versnellingsbak olie
     
  3. De distributieriem is al over de vervangingstermijn heen (!) Zou deze dus vervangen, waterpomp en de multiriem zodat je zeker weet dat alles nieuw is.
    Lagers bekijken als de riemen eraf liggen of deze ook eventueel aan vervanging toe zijn.
    Keertje frisse bougies vind ie ook wel lekker na zeg 60.000 kilometer.

    De 1.6 blokken zijn behoorlijk sterk/betrouwbaar.
    Ik heb een collega gehad die hard op weg was naar de 5ton met ditzelfde blok. Geen idee of dat is gelukt aangezien ik voordat dat bereikt was destijds van werkgever ben gewisseld.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Check helder :)

    Ah dat is goed om te weten (de 5 ton). Weet je zo wat de distributieriem vervangingstermijn is?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Uit mijn hoofd iedere 180.000 kilometer voor de 1.6
     
    ICB vindt dit leuk.
  6. Bij mijn Focus met 270 kkm vielen de lagers uit de drijfas bij het vervangen van de schokbrekers. Tip is om niet de schokbrekers voor te vervangen :)
     
    paul vingerhoets vindt dit leuk.
  7. zou ook even verder dan alleen motorisch kijken.
    de staat van schokbrekers, draagarmen en remmen, motorsteunen enz.
    mochten die ook (binnenkort) aan vv toe zijn dan zou het nog wel eens een duur grapje worden onder aan de streep.
    dan eerst de balans opmaken en kijken wat wijsheid is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Klopt, rijden met versleten schokdempers is gevaarlijk. Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat als je begint met zaken te vervangen aan het onderstel het kostenplaatje aardig begint op te lopen.
     
  9. Ja ik probeer idd een overall kostenindicatie te krijgen. Heel veel investeren vind ik wat link met deze kilometerstand..

    Ja eens, ik denk dat ik maar even langs de garage moet om eea te bespreken als ik helder heb wat er motorisch etc. moet gebeuren
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. @ICB
    Iedere 160.000 of 8 jaar.
    Verder bij de Ti-VCT de nokkenaspoelies in de gaten houden.
    Na 350.000km zal het onderstel ook wel vermoeid zijn. Als je dat zelf kan ben je voor een honderdje of 6 wel rond.
     
    Fredhead en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. Dank je wel. En mbt onderstel: ik begin wat geluidjes etc. te horen en wat te merken. Helaas ben ik zelf niet zo handig dat ik het zelf kan..
     
  12. Dan iemand zoeken die je wilt helpen. Denk iig aan schokbrekers (incl. veerpootlagers etc.), stabistangen en misschien wat draagarmen. Wellicht @RZwiers?
     
    ICB vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina