1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2e turbo in 1 week kapot - Focus II 1.6TDCi

Discussie in 'Performance' gestart door Tinuz, 14 aug 2009.

  1. Hallo,

    Maandagochtend reed ik naar werk in m'n Focus II 1.6TDCi uit 2005 (100k km gelopen), en vervolgens toen ik net de straat uit was merkte ik dat ik geen vermogen meer had. Tevens kwam er een ratelend geluid onder de motorkap vandaan.
    Meteen naar de dealer gegaan natuurlijk, en die constateerde dat de turbo kapot was. Donderdag de auto weer opgehaald met nieuwe turbo, en vervolgens naar werk gereden.

    Ging allemaal goed, tot vanmorgen, toen ik op de A12 weer vermogen kwijt was. Na m'n werk wel naar huis gereden en laten bekijken door een vriend die auto-monteur is bij de Volvo, en die constateert wederom een defecte turbo.

    Maandag ga ik dus weer naar de dealer met dit probleem, maar zoals je kan begrijpen wordt ik hier niet echt vrolijk van. Ik ben bang dat als de dealer een nieuwe turbo installeert deze weer binnen een dag / week / maand komt te overlijden.

    Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden, of een mogelijk oorzaak? Die vriend van mij gaf al aan dat wellicht de olietoevoer verstopt zit, waardoor de turbo niet genoeg olie krijgt en daardoor in de soep loopt. Is dit reëel? Daarnaast ben ik ook wel benieuwd hoe mijn dealer zal reageren. De factuur van de eerste turbo hebben ze naar Leaseplan (waar ik de auto 3 weken geleden heb gekocht) kunnen sturen, maar dit zal wel een ander verhaal worden!
     
  2. Het is erg vervelend dat de turbo weer defect is van de auto.
    Maargoed dat kan gebeuren, en daardoor word op de reparatie garantie gegeven.

    Mocht de oorzaak inderdaad komen doordat de olietoevoer verstopt zit heeft de dealer geen goede diagnose gesteld. Gevolgen daarvan liggen bij de dealer en de dealer zal die moeten oplossen.

    Stel dat het zo is dat de olietoevoer moet worden gerepareerd (of worden gereinigd), zijn die kosten wel voor jou (of voor leaseplan). Dit omdat die kosten ook bij de eerdere reparatie naar voren hadden kunnen komen.

    Succes met de afhandeling, en houd ons op de hoogte!
     
  3. Gebeurt helaas wel vaker bij de 1.6 TDCI. Turbo`s die kapot gaan en soms zelf blokken die daardoor in puinlopen. Ze moeten goed opletten dat bij het plaatsen i.d.d. de leidingen e.d. schoon zijn. Dat er geen gruis of andere rommel in de slangen e.d. zit.
     
  4. heb je eem pm gestuurd met de info die je aan de dealer moet overhandigen

    dit is een duidelijk oorzaak van een verstopte olietoevoer dit komt vaker voor
    de dealer heeft gewoon niet goed op ETIS gekeken omtrent jouw klacht
     
  5. Bedankt voor de vlotte reacties en tips! Maandag ga ik naar de dealer, en ik houd jullie op de hoogte van de voortgang.

    De auto heb ik bewust aangeschaft met een extra 6 maanden BOVAG garantie van ruim 800 euro bovenop de aankoopprijs. Volgens mij houdt dat in dat de auto moet functioneren in de staat zoals deze is geleverd voor een periode van 6 maanden. Onderdelen die aan reguliere slijtage onderhevig zijn en moeten worden vervangen moet ik uiteraard wel zelf betalen, maar zaken als defecte turbo's (en mogelijke veroorzakende factoren) zijn naar mijn mening op kosten van Leaseplan in dit geval.

    Ik zal deze informatie ook mee geven aan de dealer. Ik vermoed persoonlijk dat ze simpelweg alleen de turbo hebben vervangen, zonder een verdere controle van de olietoevoer en andere onderdelen die een oorzaak kunnen zijn. Vrees dat deze "laksheid" de dealer nog duur kan komen te staan.

    Wordt volgende week vervolgd :)
     
  6. Informatie dat je nog niet had verteld. Dan lijkt mij dat je niet eens voor iets hoeft te vrezen. Die € 800,- heb je bij deze terugverdiend.
     
  7. Vanmorgen de auto weer naar de dealer gebracht. Ik heb de informatie van michaelrally doorgegeven aan de monteur daar, maar de reactie die ik kreeg was "we kijken wel even wat er aan de hand is....". De klant heeft er immers geen verstand van....

    Ik lees trouwens in dit topic op problemcar e.e.a over defecte turbo's:
    http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=100919

    Conclusie van dat verhaal is dat er slijpsel in de motor terecht komt waardoor de complete motor vervangen moet worden. Ik ben benieuwd of mijn dealer ook tot die conclusie komt, maar dat betwijfel ik.
     
  8. Lijkt erop dat de dealer een beetje "eigenwijs" is (en waarschijnlijk het probleem eenvoudig wil afdoen). Laat je niets wijs maken en anders Ford Nederland erbij inschakelen.
     
  9. Even een kleine update.
    Inmiddels staat de auto nu anderhalve week bij de dealer. Afgelopen donderdag heb ik ze gebeld met de vraag wat nu de status is. Enige antwoord wat ik kreeg is dat ze nog aan het wachten waren op een onderdeel :shut:.
    Gezien de tijd die ze er nu voor nemen vermoed ik dat ze het probleem nu serieuzer aanpakken als de eerste keer.

    Als ik de auto weer terug krijg zal ik vragen wat er precies gebeurd is. Ik houd jullie op de hoogte :)
     
  10. voorlopig ben je er lekker klaar mee. Ik zou overigens zelf wel willen weten wat nu de diagnose is en op welk onderdeel ze wachten. Het is toch zo dat het jouw auto is en dat jij dus mag weten wat er mee aan de hand is...

    Laat je niet afschepen door die dealer. Hij werkt voor jou, niet anders.
     
  11. Ik zou inderdaad ook graag willen weten op welk onderdeel ze wachten.
    Succes in ieder geval en hopen dat je na de reparatie weer zonder problemen kunt genieten van je auto!
     
  12. Zojuist gebeld door de dealer. De auto is weer klaar!

    De auto is conform de brief / informatie van Ford Nederland hersteld door middel van het vervangen van leidingen, reinigen van het systeem, en het vervangen van de turbo. Daarnaast is de carter er onder vandaan geweest om deze volledig te reinigen.

    De monteur heeft er vanmiddag een ritje van 60km mee gemaakt zonder problemen, dus ik hoop het probleem nu definitief is opgelost.

    Aanstaande maandag ga ik de auto weer ophalen, en ik houd jullie op de hoogte!
     
  13. Goed voor jou! ik ben benieuwd naar je ervaringen komende week!
     
  14. als het goed is rij je al weer een paar dagen.
    hoe gaat ie met de nieuwe turbo??
     
  15. geen reactie?? zal wel goed gaan dan:p
     
  16. Zou me niets verbazen als ie zich binnenkort weer meld.
     
  17. #17 Tinuz, 26 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 sep 2009
    Sorry voor de late reactie ;)

    Inmiddels heb ik de auto weer een klein maandje in gebruik, en tot op heden geen problemen meer ervaren! Het lijkt er op dat de dealer de juiste dingen heeft gedaan om het defect te herstellen.

    Wat betreft de garantie heeft de dealer volgens mij alles kort gesloten met Leaseplan (waar de auto kocht en ook de garantie heb afgesloten), want ik heb verder niets meer gehoord en er zijn voor mij ook geen kosten in rekening gebracht.

    Wel hoor ik af en toe een beetje slijpend / zuigend geluid tussen de 2 en 3 duizend toeren als ik gas geef en de motor warm is, en dan met name in de 2 of 3e versnelling. Het is zeker niet constant aanwezig, maar af en toe hoor ik het 1 of 2 keer tijdens een lange rit. Wat kan dit zijn?

    Overigens ga ik nu wel super voorzichtig met de auto om, heel rustig warm rijden en dan pas gas geven, en de turbo even af laten koelen na een rit. Als ik kijk hoe mijn collega's rijden in hun leasebakken, man man dat is echt niet normaal. Vol gas planken met een koude motor, dat is echt niet om aan te zien :(
     
  18. Lekkage uitlaatspruitstuk?

    Na het vervangen van mijn turbo tot 3 keer aan toe i.v.m. een slijpend/gierend geluid bleek er 2 bouten los te zitten van het uitlaatspruitstuk. Ook tussen de 2 en 3 duizend toeren.
     

Deel Deze Pagina