1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2015 wagon Diesel houden of voor benzine fiesta gaan?

Discussie in 'Algemeen' gestart door PascalG, 12 jun 2023.

  1. Beste leden,

    Ik zit momenteel erg te twijfelen over de toekomst met mijn Focus. Hoewel ik enorm verliefd ben op de auto en hij gigantisch fijn rijd ga ik van de ±45.000 KM per jaar naar ongeveer 1000KM per maand door een geplande verhuizing. Ik ga structureel enkele reis (37km, waarvan 32 snelweg) dusdanig weinig kilometers maken dat ik niet denk dat de auto genoeg tijd gaat krijgen om het roetfilter te regenereren. Daarnaast woon ik dichtbij de Duitse grens waar benzine relatief goedkoop is waardoor ik bang dat de verhouding wegenbelasting tegenover brandstofkosten scheef getrokken gaat worden. Ter referentie, als ik voor een benzineauto zou gaan zou ik voor een Fiesta gaan die minimaal uit 2018 komt. Nog liever een focus natuurlijk maar een nieuwere benzine focus uit minimaal het zelfde bouwjaar is een stuk duurder.

    Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen, of het verstandig is om voor een benzine wagen te gaan en wat mijn huidige 2015 wagon TDCI met 197.000KM (met recent vervangen roetfilter) eventueel ongeveer op gaat leveren.

    Ik hoor graag van jullie!

    Pascal
     
  2. Zet de kosten eens in een Excel.
    Kwam in de vergelijking diesel/benzine niet zo heel veel verschillend uit tussen benzine en diesel. Getallen uit carbase gehaald voor houderschap belasting, verbruik en zo
    Doordat je km's onderdeel maakt kun je zien wat omslag is

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
  3. Ik denk dat jet met 37km enkele reis, dus 74km per dus 1480km per maand dus 17760km per jaar geen diesel omslagpunt hoeft te berekenen maar dta is bekeken vanuit een nieuwe diesel.
    Dan rij je hier en daar nog wat extra km dus kom je op rond de 20dkm per jaar schat ik, als je daar je huidige kosten van je diesel tegenover een benzine (ik zou dan focus en fiesta pakken) neer zet in excel heb je al snel een goed idee wat goedkoper is.
    Nu weet je wat je rijdt en wat de te verwachten kosten zijn qua onderhoud etc.
    Je moet dan wel rekening houden met afschrijving van je huidige diesel en aanschafkosten van een benzine om het eerlijk te houden.
    Als je zo dicht bij de grens woont is het dan geen idee om over de grens te gaan wonen en in Duitsland een auto te kopen en verzekeren? Dat schijnt een stuk goedkoper te zijn en schijnt zelfs met alleen een postadres te kunnen heb ik wel eens gehoord maar zeker weten doe ik dat niet.
     
  4. Postadres weet ik niet of dat nog kan.
    Officieel mag je niet met buitenlandse platen rond rijden in Nederland.
    In ieder geval niet als Nederlander. Dat gezegd hebbende woon ik ook tegen de grens en weet ik er hier genoeg die het al 10+ jaar doen en nooit ellende hebben gehad.

    Terug naar de diesel discussie, ik heb vorig jaar dezelfde rekensom gemaakt en met een kleine 20.000 kilometer per jaar kwam de diesel er nog steeds als goedkoopste uit.
    Rijd met de huidige al jaren 15 tot 20.000 kilometer per jaar en nog nooit enige vorm van ellende met het roetfilter of iets gehad. (ook niet met de nieuwe keuringseisen)
     
  5. ik ben bang dat je huidige diesel weinig opbrengt bij inruil.
    met het zicht op de toekomst is dan een EV of Hybride geen beter idee?

    ik snap dat het lastig is, heb zelf ook een diesel en ben vooralsnog van plan die op te rijden.
    het is dan wel een :st: maar diesel is echt niet populair meer (bedankt VAG :uzi:)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. De Fiesta die je dan zou kopen is dan een 1.0 ecoboost?
    Die kunnen op de snelweg wel zuinig zijn, mits je niet harder gaat rijden dan 110. Diesel zal wel altijd zuiniger zijn. Fabrieksopgave van een 1.5 tdci zegt dat ie gecombineerd 0,5 liter minder verbruikt op 100 km t.o.v. een Fista ecoboost. (bron autoweek btw)
    Verschil in literprijs is 30-40 cent tussen diesel en benzine geloof ik? Let er nooit op, word ik alleen maar depressief van :schater:
    Voordeel van de benzine is natuurlijk de lagere MRB. Je diesel kost (in Zuid-Holland) 128 per maand aan MRB, een Fiesta benzine zou 47 euro per maand zijn, dit is 37% van wat je nu betaalt.
    (bron: belastingdienst)
    Wat Gerard ook al zei. Je huidige diesel gaat niet opleveren wat je denkt, dit gaat hoe dan ook tegenvallen, dat is nu helaas zo. Zeker met 200k op de teller. Mooie is er dan wel vanaf.
    Voordeel van je huidige auto is dat je weet wat er mee is gebeurt al die jaren, dat ie goed z'n beurten gehad heeft en ook een nieuw roetfilter heeft.
    Je kan volgens mij, indien je dat wenst, ook de regeneratie zelf laten starten. Daarnaast kan je hem ook helpen door bijv. in z'n 4 of 5 80/100 te rijden tijdens dit proces. Daar weten de andere dieselrijders meer over.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Heel herkenbaar, ik heb diezelfde overweging gehad.
    Qua woon/werk verkeer heb ik de wisseling gemaakt van 3 a 4 keer per week 135km rijden (1 of 2 dagen per week thuis werken), naar 5 dagen in de week 4km fietsen.
    De privé kilometers blijven ongeveer vergelijkbaar, zo rond de 10K per jaar.
    Mijn diesel (een Renault Grand Scenic uit 2013) kostte me € 135,- per maand aan wegenbelasting, de C-Max die ik uiteindelijk heb gekocht kost geloof ik nog geen € 60,-.
    Qua verbruik ben ik iets omhoog gegaan, de diesel deed ongeveer 5,8l/100km toen ik nog zo veel snelweg reed, de C-Max zit op ongeveer 6,5l/100km.
    Eerlijkheidshalve, de diesel schoot behoorlijk omhoog qua verbruik toen ik die 2 maand dat ik geen woon-werk verkeer meer reed, die kwam toen ook uit op 6 tot 6,2l/100km.
    Voor mij was het toen simpel: Alleen al voor het prijsverschil in de wegenbelasting, verdien ik bijna een tank benzine terug.
     
    Edgar Focus, Fredhead en gerardTDCI vinden dit leuk.
  8. #8 PascalG, 13 jun 2023
    Laatst bewerkt: 6 sep 2023
    Dankjulliewel voor jullie inzichten! Ik denk dat we de conclusie kunnen trekken dat ik beter mijn wagentje kan houden. Dankjulliewel!
     
    Edgar Focus, Fredhead, gerardTDCI en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Voor de gein eens laten taxeren via ANWB verkoopservice, 4575 geboden. 12K km verder en nieuw gekocht voor 7750.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. dat is een flinke afschrijving :shock:
     
  11. Da's ook 't verschil tussen inkoop en verkoop natuurlijk he ;)
     
  12. Dat wel maar dan nog.
    De automarkt is nog altijd redelijk "gek".

    Wij hadden met de Focus (MK3 1.0) van mijn vriendin een kleine 1500 euro afgeschreven over 1 jaar en goed 20.000 kilometer.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Diesel heeft nu eenmaal een negatief aura gekregen door alle maatregelen vanuit de overheid. De moderne diesels waren schoner en zuiniger dan benzine auto’s, maar vanwege de fijnstoffen (fijnstoflobby) en de beruchte sjoemeldiesels, is die interesse in NL snel afgenomen.
    Mijn vorige Grand Scenic (2e eigenaar, volledige onderhoudshistorie, en amper ingereden met 240k km :) ) had nog prima een rondje meegekund, maar is toch de export in gegaan.
    Garage waar ik naartoe ga is van vrienden, benzine auto’s zijn niet aan te slepen, diesels staan geregeld 2 tot 3 maanden op hun terrein, en gaan vaker naar het buitenland toe, dan dat ze binnen NL blijven.

    Het is wat het is, ik mis het “dieselen” echt wel, reed toch net wat luier/relaxter, maar goed, als die de deur niet uit was gegaan, had ik voorlopig nog niet voor een Ford gekozen, en die keuze bevalt tot nu toe uitstekend.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Het heeft allemaal z'n voors en tegens.
    Ik heb 10 maanden een V6 op LPG gereden. 50.000 prima kilometers en vervolgens de conclusie getrokken dat ik toch echt een diesel wilde.
    Ook met iets aan de haak toch wat prettiger, weinig ervaring met een moderne benzine met turbo maar een "dikke" ongeblazen vs diesel gaat voor mij richting het laatste.

    Met alle genoemde argumenten in ieder geval nog een jaar doorrijden en kijken hoe je er tegen die weer tegenaan kijkt.
    Straks blijk je meer te rijden dan je had bedacht en kan ie veel sneller uit.
    Vorig jaar deed iedereen massaal z'n diesel de deur uit en nu is het weer meer dan rendabel.
     
  15. Onze 2016 Focus ecoboost hebben we 4 jaar gereden, en bij inruil bleken
    we maar €7000,- te hebben afgeschreven…..vind dat reuze meevallen.

    Voor wat betreft de zuinigheid diesel/benzine….onze Fiesta loopt belachelijk zuinig,
    kan behoorlijk mee met een diesel, 1:20 is haalbaar, ze rijd zo’n 35km vooral op de
    80km wegen dus dan wil die wel
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Ook leuk
    Cmax gekocht voor 5000 met 90k op de teller
    2 jaar later ingeruild met 160k op de teller kreeg er meer voor terug dan ik betaald had.
     
    gerardTDCI en DexterXL vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina