2.0 TDCI Titanium Gaat de deur uit :-)

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Gert jan, 25 jun 2014.

  1. #161 Gert jan, 10 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2015
    Is alweer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb :cool:

    De voorste schokbrekers zitten er ook onder en het ligt weer als een blok op de weg :mrgreen:

    maar ff wat anders, sinds de aankoop van de kuga had ik al een donker koelwater reservoir.
    heb al een keer het reservoir vervangen en er nieuwe koelvloeistof op gedaan
    maar dat hielp maar voor een poosje. :nocheer:

    zie hier het reservoir en de dop.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Lars [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] was laatst bij mij om naar mijn niet werkende airco te kijken en viel het ook op de het reservoir zo donker was/is
    samen op onderzoek uit geweest en tot de conclusie gekomen dat waarschijnlijk mijn warmtewisselaar aan het oliefilterhuis inwendig lekt.
    wat dus inhoud dat er olie in de koelvloeistof word geperst
    de warmtewisselaar is los te vervangen (niet bij Ford) en kost ruim 100 euro
    het hele oliefilterhuis incl. warmtewisselaar is wel te koop bij Ford maar kost ruim 350 euro :weird:
    dus ff op het net rond gesnuffeld en een compleet bijna nieuw oliefilterhuis met 3500km op ebay gevonden :dance:
    heb een bod gedaan en na wat heen en weer getrek gekocht voor nog geen 6tientjes incl verzenden :cheer:
    verder maar een nieuw reservoir en pakkingset (voor het oliefilterhuis) bij de dealer en een nieuwe thermostaat, reinigingsmiddel en vloeistof bij de groothandel gehaald

    [​IMG]

    vandaag maar is aan het sleutelen geweest.
    eerst het potje reinigingsmiddel er in en zoals het op het potje staat flink warm rijden (min 20 min)
    dus ff naar Duitsland en daar een uurtje rond gereden :rock:
    bij terugkomst moest de auto eerst ff afkoelen, heb hem 2 uurtjes laten staan
    daarna de vloeistof eraf gelaten
    hier kun je zien hoeveel troep er loskomt (het meeste is al door het putje weg gespoeld)

    [​IMG]

    dan begint het echte sleutelen :)
    thermostaathuis eraf :

    [​IMG]

    en oud versus nieuw :

    [​IMG]

    reservoir oud versus nieuw :

    [​IMG]

    en het oliefilterhuis eraf :

    [​IMG]

    en oud versus nieuw :

    [​IMG]

    aan het oliefilterhuis zit een waterslang, deze ook vervangen:

    [​IMG]

    na dat ik de motor door heb gespoeld met schoon water heb ik alles weer gemonteerd en afgevuld met koelvloeistof

    [​IMG]

    [​IMG]

    hoop dat het probleem opgelost is nu, maar daar ga ik wel vanuit :cool:
     
  2. flinke klus weer Gert Jan, ziet er allemaal weer goed uit :thumbs:
     
  3. Zowwwww, lijkt wel chocolademelk :( :nocheer:

    Beste klus nog zo te zien, maar ziet er fris uit nu, :thumbs:
     
  4. Poeh dat zag er niet best uit. Mooi werk weer, en hopelijk het probleem opgelost.
     
  5. Je komt er wel! Mooi dat deze klus is gedaan!
     
  6. Dat was een beste klus zo te zien!
    Hopelijk is je probleem opgelost.

    Is je airco probleem ook opgelost?
     
  7. Wat was het probleem bij die airco? Je had er toch al een nieuwe condensor in geplaatst ook?
     
  8. Hopelijk blijft het ook zo :)

    idd een uurtje of 5 wel bezig geweest.

    ik hoop het ook.

    gaat goed komen Koos !

    Mijn airco probleem is nog steeds niet opgelost. :nocheer:
    ik had al bij de lokale garage het systeem laten afpersen en vullen na dat de condensor was vervangen
    ook de sensoren had hij doorgemeten en goed bevonden
    volgens hem zat er een storing in de pomp en moest deze vervangen worden 900 euro nieuw en 700 euro ruildeel :nocheer:
    dit vond ik veeeeelste duur !!
    dan maar is Lars bellen of hij een idee had wat dit kon zijn
    van hem een paar dingen gekregen om te controleren waaronder ook het controleren van het inschakelen van de pomp via het relais
    ik heb dus het relais eruit getrokken en hier 2 punten doorverbonden en KLIK de pomp draaide vol op
    en koud dat de airco werd !!dus de pomp is absoluut niet stuk :cheer:
    Dus 5weken terug samen met Lars aan het speuren geweest wat nu dan wel de storing veroorzaakt en ook de mogelijke oorzaak toen gevonden.
    de ventilator achter de koeler wou niet meer aanslaan
    deze storing was uit te lezen in de BCM (als ik het goed zeg)
    bekabeling gecontroleerd en goed bevonden
    in de bekabeling zit een soort van variabele weerstand welke de ventilator in verschillende toerentallen kan laten draaien
    dit is voor 99% zeker de oorzaak
    deze weerstand is dus in Europa dus niet los leverbaar :nocheer:,alleen een compleet ventilator huis met motor en weerstand +/- 350 euro
    maar de weerstand is wel in America leverbaar :cheer:
    dus ebay weer aangeslingerd en er daar 1 besteld voor 26 euro en een 10tje verzenden en een 10tje invoerrechten :cheer:
    ik zou hem op 20 sept. in huis hebben maar nu bijna 4 weken later is mij toe gezegd dat ik hem morgen in huis heb.
    is een ander verhaal met verwisseling van pakketjes door postnl.
    we gaan het meemaken :cool:
     
  9. ik vraag mij toch wel 1 ding af, de manier waarop jij en Lars dit tackelen is toch iets wat vroeger altijd gedaan werd?

    ik krijg het idee dat er tegenwoordig op de gok dingen vervangen worden door dealers/garages als de computer geen uitsluitsel kan geven en vraag me dan ook werkelijk af: waar is de motivatie om dingen uit te sluiten, door te meten en zo uiteindelijk bij het probleem te komen, gewoon zoals jij en Lars doen.
    natuurlijk kost dit tijd maar uiteindelijk zit er een verschil van ruim 800 euro (1e diagnose) waar je toch als monteur heel wat uurtjes voor kan zoeken ;)

    afijn: :ontopic: mooi dat jullie het gevonden hebben en je voor een paar tientjes weer klaar bent (als je het binnen hebt natuurlijk :D)
     
  10. Hopelijk is airco probleem opgelost met het vervangen van de weerstand.

    En dat koelstofreservoir ziet er niet. mooi dat dat is opgelost nu
     
  11. helemaal mee eens, echt gerepareerd wordt er bijna niet meer...
    en stel je bent leek en je liet wel de pomp vervangen... ja oeps probleempje, het is niet de pomp.
    zijn volgens mij genoeg dealers die hem dan wel in rekening brengen...
     
  12. Volgens mij was dit geen dealer maar een plaatselijke garage. Als er ergens aangeronmeld wordt is het daar.
     
  13. Ik heb ook van dealers wel knooiverhalen gehoord. Zelf ook een paar keer gehad.

    Het zou mooi zijn als je pakketje dan ook daadwerkelijk binnenkomt Gert Jan!
     
  14. Klopt, ik denk dat er zeker garages zijn die dan nog eerst verder gaan zoeken en het oplossen en dan zeggen "de pomp was toch echt stuk "


    klopt helemaal !
    ik weet nu dat ik voor de simpelere dingen daar wel naartoe kan maar het echte speurwerk kunnen ze niet
    trouwens hij had de Kuga wel uitgelezen met een bosch tester en zei dat er geen foutcodes in stonden (die betrekking hebben op de airco)
    Lars doet het dus met "ford" software en daar kwam dus wel een foutcode op de ventilator uit.

    vanmiddag eindelijk de weerstand binnen gekregen :cheer:

    oud versus nieuw

    [​IMG]

    [​IMG]

    en gemonteerd

    [​IMG]

    meteen getest en :nocheer: hij doet het niet.
    ff nagedacht en waarschijnlijk zit de foutcode van de ventilator er nog in en doet ie het daarom niet. :think:
    nu heb ik thuis zo'n goedkoop universeel testertje liggen en deze maar is aangesloten en uitlezen.
    en wat denk je : geen foutcodes te lezen :nocheer:
    toch maar is een reset uitgevoerd en KLIK de pomp slaat in :cheer:
    vind het vreemd dat ik geen fouten kon lezen maar wel kan wissen :think:

    maar goed hij doet het en dat voor nog geen 5tientjes! :mrgreen:
     
  15. Hoppa!!! Dus nu koude klauwen in je auto! Is ook wel nodig met dit weer hahaha

    Maar mooi dat hij het nu doet, en inderdaad voor niet te veel geld!
     
  16. haha koos idd koude klauwen maar nu ook minder vocht in de auto :dance:
     
  17. #177 dutchguy, 13 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 okt 2015
    Hatseflats!
    Van die foutcode had ik wel een beetje verwacht, die reset niet uit zichzelf.
     
  18. Gelukkig dat het toch is opgelost, en dat voor 5 tientjes :thumbs:
     
  19. Vandaag is ff die irritante PDC aangepakt.

    een tijd terug deed de pdc het ineens niet meer :nocheer:
    heb toen een sensor vervangen (had nog een zwarte liggen) en toen deed ie het weer.
    ook had/heb ik last van dat hij spontaan begint te piepen of als je een grassprietje tegen komt :nocheer:
    ik heb is op het net gesnuffeld en een paar "smart" pdc's gekocht
    hoop dat dit het oplost :lol:

    foto's zeggen meer als woorden ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals je kunt zien zijn van de nieuwe sensoren de kanten afgevlakt
    dit geeft dus alleen zicht in de breedte en niet in naar boven of onder
    dit moet dus het onnodig piepen verhelpen
    we gaan het mee maken. :cool:
     
  20. :thumbs:

    De rest van de auto mag ook wel even gepoetst worden hahaha
     

Deel Deze Pagina