195/50/15 op een mk1

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door FFmk1, 5 jan 2017.

  1. Enige tijd geleden heb ik nieuwe all season banden besteld voor mijn ford focus mk1. Maar vandaag wou ik ze erop laten leggen door mijn bandenboer en die schoot meteen in de stress, want i.p.v. de gangbare 60 hoogte heb ik perongeluk 50 besteld. Nu weet ik dat de teller daardoor niet helemaal correct meer werkt, een afwijking van +- 6%. Maar zitten er verder nog nadelen aan?

    Ik kan ze helaas niet meer retourneren en gezien zijn reactie twijfel ik nu om ze erop te leggen.. Momenteel heb ik nog de originele lichtmetalen velgen met 195/60/15 banden. Alleen de voorbanden komen zo onderhand de apk niet meer door..
     
  2. Je zou ze ook via marktplaats is kunnen aanbieden, ik weet nog dat ik op mijn lm velgen van de opel corsa c die maat banden er op had liggen.

    En misschien is het een idee om als tijdelijke oplossing 2 bandjes van de sloop te halen.
    Dan kom je de apk door en je heb een tijdelijke oplossing tot je deze bandjes heb verkocht.

    Of je kunt je achterwielen naar voren plaatsen en op de achter wielen deze banden monteren misschien is dat ook wel een oplossing

    Welkom trouwens

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  3. Ik had hier en daar al wat gegoogled en was reacties tegengekomen waarbij ze aangaven ook op die maat te rijden op een 15" velg. Marktplaats is inderdaad een optie maar voordat ik 30-40% verlies in mijn portemonnee krijg wil ik toch eerst even de alternatieven bekijken/overwegen.

    Bedankt voor de welkom trouwens. Ik was niet op de hoogte van een dedicated focus forum. Ik rij ondertussen al 3 jaar in deze auto en ben momenteel aan het kijken om eind dit jaar een mk3 aan te schaffen. Lijkt mij leuk om ervaringen uit te wisselen!
     
  4. Als je banden nog nieuw zijn, kan die bandenboer dan niets regelen?
    Die raakt 195/50-15 wel kwijt en kan makkelijk aan 195/60 komen.
     
  5. Het verschil in afrolomtrek tussen de voorgeschreven 195-60-15 bandenmaat en 195-50-15 is 6.2%. Hierdoor zal bij een snelheid van 130 KM/H de afwijking van de teller rond de 10 KM/H zijn (dit is dan t.o.v. de huidige situatie. De standaard afwijking van de teller komt hier nog bij).

    Daarbij is een band in de maat 195-50-15 in buitendiameter 38 mm kleiner als een band in de maat 195-60-15. Door de kleinere buitendiameter zal de auto 19 mm lager komen te staan wanneer je banden in de maat 195-50-15 monteert.


    Een verschil van 6.2% in afrolomtrek/diameter vind ik persoonlijk veel te groot. Buiten dat de snelheidsmeter hierdoor aanzienlijk zal afwijken en de auto een stuk lager komt te staan zal het er optisch ook niet uit zien.
     
  6. reken daar maar niet op, bandenboeren zien dit als 2e hands en kopen die dingen in grote partijen op voor gemiddeld een tientje per band.
    dan gaan ze jou echt niet meer er voor geven.

    in principe is het geen probleem als jij het niet erg vind dat je een afwijking in snelheid hebt.
    persoonlijk zou ik dan wel alle 4 de banden vervangen in deze maat.
     
  7. Dit is precies wat mij verteld werd inderdaad. Ook de reden waarom ik heb gezegd dat ze er wat mij betreft niet op hoeven.

    Dit dus. Ik ga mijn heil maar eens zoeken op marktplaats.
     
  8. Als je je volgens de meter aan de snelheid houdt ga je nooit te hard. Of je navigatie erbij. Die klopt altijd wordt gezegd. Alleen je afgelegde km's zijn meer als werkelijk. Dat kan dan wel weer een nadeel zijn.

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina