18 inch onder Focus 2

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Emil, 5 jan 2012.

  1. Ik overweeg om van de zomer 18 inch te plaatsen. Nu heb ik eerst al overwogen om te verlagen, maar ik ben erg huiverig voor comfort verlies.

    Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar dat levert niet direct veel topics op met ervaringen. Ik ben dus benieuwd naar jullie ervaringen. Vooral mensen met een rallye edition die van 17 naar 18 zijn gegaan, daarvan hoor ik graag de ervaringen.

    Ik rijd nu met 16 inch (winterwielen) en in de zomer 17 inch. Ik wil in principe niet verlagen, ik wil geen off road look.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
     
  2. Ik heb 18 inch en de focus was verlaagt met Eibach veren en ik vond het niets qua comfort.

    Sinds kort weer de originele veren eronder laten zetten en een hele verbetering, maar die 18 inch banden veren ook niet echt mee.

    Qua looks ziet er gaaf uit die 18 inch met verlaging maar je gaat altijd achteruit met comfort, voor mij persoonlijk te veel.

    Gr. Perry
     
  3. Je veliest altijd comfort bij grotere velgen en/of verlagen, een schroefset die ook in hardheid te vestellen is zal waarschijnlijk het meeste comfort behouden.. maar comfort is per persoon erg verschillend.
     
  4. Het staat en rijdt geweldig, maar comfort is ver te zoeken.
     
  5. Heb onder mijn focus in de zomer ook 18 inch liggen, originele veren, vind persoonlijk achter iets te hoog staan, verder qua comfort merk ik vrij weinig verschil met 16 inch, wanneer je het echt merkt is met slechte wegen met gaten en of sporen die echt gesleten zijn
     
  6. Comfort, wat is comfort? Denk je aan het misselijk makende veergedrag van een Citroën of een zodanig los in de veren hangende Amerikaan dat je een bocht niet fatsoenlijk kan nemen? Dan gaat de Focus het met of zonder verlaging altijd verliezen ;)

    Is comfort een zeer goede wegligging maar zo min mogelijk van de weg voelen? Dan zal je op zoek moeten naar een modelletje BMW of Mercedes prijsklasse ver boven budget, gok ik :P

    Maar is comfort een goed op de weg liggende wagen waar het contact met de weg voelbaar is, dan is de Focus in haar klasse een klasse apart. Ga je deze auto vervolgens verlagen en voorzien van maatje 18, dan zal het contact gevoel met het wegdek duidelijker worden dat is gewoon een zeker feit. Of dit afbreuk doet aan de definitie comfort is heel erg persoonlijk.

    Dus als we nu bij het persoonlijke zijn aangekomen zal ik trachten te omschrijven wat mijn persoonlijke mening is. Helaas heb ik de Rally Edition nooit gereden met 18" wel met 17. Dat neemt niet weg dat ik wel een MK2 heb gehad met 18" alleen zat daar weer een ander onderstel onder ;) Naast het esthetische van de 18" en verlaging heb ik persoonlijk geen moeite met het voelen van de weg die onder me door "schiet", eigenlijk vind ik het wel prettig. Maar zoals ik al aangaf is dat puur persoonlijk. Ook bij een MK3 is het gevoel in de auto anders wanneer deze is voorzien van maatje meer zeker als je de auto ook nog eens verlaagd :kwijl: Remco heeft in zijn topic al aangegeven dat hij de auto voorzien van winter banden, twee maatjes kleiner, comfortabeler vindt. Dus als de definitie comfort sterk afhankelijk is van het gevoel in de auto dan lever je comfort in.

    Heb je er nu ernstige twijfels over dan is het misschien een idee om de vraag iets anders te stellen. "Is er iemand met een MK2, liefste een Rally Edition, die zijn/haar auto heeft voorzien van verlaging en 18" velgen, die bereid is mij een stukje te laten rijden zodat ik voor mezelf kan ervaren wat er is overgebleven van het comfort?"

    Whoow wel een lange vraag :mrgreen:

    Kortom, ja je gaat meer voelen. Is dit hinderlijk?, voor sommige wel en andere zweren erbij. Wat bereik je ermee?, een fraai uiterlijk van je Focus en naar mijn bescheidde mening een beter wegligging :sturen:

    Of je wat hebt aan deze bloemlezing weet ik niet, het is nl persoonlijk ;)
     
  7. Ikzelf rijd met 18" velgen. Nu heb ik hem zo gekocht dus geen idee hoe het is met kleinere velgen eronder. Wel weet ik dat ik nog steeds, voor mijn gevoel, veel comfort heb. Ik heb nog wel de originele vering.


    Gerco.
     
  8. Dan vraag ik het ook maar even: "Is er iemand met een MK2, liefst een Rally Edition, die zijn/haar auto heeft voorzien van verlaging en 18" velgen, die bereid is mij een stukje te laten rijden zodat ik voor mezelf kan ervaren wat er is overgebleven van het comfort?"

    Aangezien ik ook van plan ben om 18"inch te monteren onder mijn Rally Edition.
     
  9. Ik vind mijn :st: reuze comfortabel, korte richels is t natuurlijk hard, is altijd met platte banden, maar voor de rest valt t me echt mee...
     
  10. Bedankt voor alle replies. Ik ben wel wat gewend. Ik heb Peugeot 106GTI gehad die 5 cm was verlaagd en een standaard Fiesta ST met 17 inch. Dat soort "comfort" zoek ik niet. Ik heb een paar keer in een Focus ST gereden en dat is eigenlijk het mooiste compromis wat mij betreft, maar als ik het zo lees denk ik dat ik ook hier vanaf zie.
     
  11. Ik weet niet wat er niet standaard is bij mijn MK2 (geheel fabrieks uitgevoerd) maar hij is verlaagd... (MS pakket vering) en heeft 18inch. Winterbanden zijn 16 inch. Mijn ervaring is: 16 inch rijd zachter... soepeler... lekkerder... Maar wil je iets sneller door de bochten gaan, vind ik 18 inch veel fijner. Directer, en sturen met meer gevoel. Het ziet erg fraai uit, en ja, wat is comfort verlies? De auto rijd gewoon lekker, en iets stugger vind ik niet erg. Ik sta te popelen om de 18 inch er weer op te leggen.

    Het nadeel is dat vanwege de 18 inch velgen en het verlagen, ook de stuuruitslagen zijn beperkt. Wil je inparkeren bij een supermarkt, komt het regelmatig voor dat je twee keer moet steken. Eventjes wennen, maar op een gegeven moment weet je niet beter. ;)
     
  12. Hoi Emil,

    Ik rij zomers ook op 18" en nu in de winter weer op de originele 17".
    Mijn ervaring is dat het comfortverschil voor de ritjes in Nederland acceptabel zijn, echter op een langere luxe rit door bijv. Duitsland geef ik de voor keur aan de extra lucht van een 17"!
    De FoFo is helaas nog niet verlaagd, maar dat gaat zeker nog wel een keer gebeuren! Als je dan nog wilt, mag je er best eens een flink stuk in rijden om het te ervaren.

    Mijn vorige auto, Mondeo, was ook verlaagd, met wielen 16" ipv de originele 15". Hiermee ben ik 5 jaar lang zomers naar Hongarije gereden, totaal per vakantie zo'n 4000km, met de volgende ervaring:
    Het comfort met 15" of 16" was zo goed als gelijk, zelfs op de Hongaarse binnenwegen. Alleen bij spoorvorming reageerden de bredere 16" banden wat meer.
    Het verschil na het verlagen (alleen de veren) was een betere wegligging en fijner stuurgedrag op de Autobahn, maar meer stuiteren op ongelijke wegen en zandpaadjes.

    Mijn persoonlijke conclusie is dat bij verlagen de betere wegligging en het directere stuurgedrag ruimschoots opwegen tegen het mindere comfort op wegen waar ik normaal gesproken nauwelijks kom.
    Voor de keuze van 17" of 18" is het voor mij heel duidelijk dat 17" meer comfort biedt mbt het voelen van oneffenheden in de weg.
    Voor mij was in dit geval het uiterlijk doorslaggevend:

    17" niet verlaagd:

    [​IMG]


    18" niet verlaagd (maar wel nét van de brug af):

    [​IMG]
     
  13. Ik heb er lang over na gedacht maar heb besloten toch de eibach veren er dit jaar (2012) eronder te laten zetten. ( Komende zomer )

    als het eronder zit mag je wel een stukje in me focus rijden :mrgreen:
     
  14. heeft iemand meer fotos met 18 inch onder een focus mk2?
    en standaard veren

    zal het vebruik veel toenemen of valt het reuze mee?
     


  15. Even tegen reactie op je opmerking : Ik wil geen off road look:

    Dat zal je niet krijgen, aangezien als je van 17 naar 18 inch overstapt je rolomtrek, dus de totale buiten diameter gelijk blijft, ja kan enkele mm afwijken, mits je de juiste bandenmaat verkiest natuurlijk.

    Dat kan je bijv hier laten berekenen:

    http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

    Let wel, voor de juiste maat mag het circa + en 0 0,25% afwijken

    Dus off road look zal je niet krijgen bij de overstap naar 18 inch,
     

Deel Deze Pagina