1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

10W40 ipv 5W30

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door appie, 18 mei 2018.

  1. Tot dat je het zelf persoonlijk mee maakt en je zuur verdiende spaargeld verdampt.
     
  2. Dat heb ik ook wel eens meegemaakt met een auto. Heel vervelend en zonde van het geld maar het is niet zo dat ik daarom nooit meer iets van dat merk zal kopen. Wij hebben de pech gehad een Honda gekocht te hebben met een slechte motor (kantelende zuigers), tsja dat zie je niet aankomen. Gelukkig nog goed in kunnen ruilen maar je verliest er wel veel geld op.

    Dat is het risico van het kopen van een (oudere) gebruikte auto.
     
  3. #23 Basscania, 24 jun 2018
    Laatst bewerkt: 24 jun 2018
    Ik vind alle vertrouwen verliezen ook wel wat overdreven.
    Het is een bekend probleem van de 1.8 120pk die in de c-max ligt.
    De olieschraapveren gaan vast zitten of de zuigerbussen zijn "ovaal" geworden waardoor hij olie gaat gebruiken.
    Denk dat er op dit en vele andere forums veel over te vinden is.
    Ik rijd al 10 jaar Ford en heb meerdere motortypes gehad.
    Heb met geen van alle problemen gehad.
    De 1.6 100pk die inde focus van 2005-2010 ofzo ligt is bijvoorbeeld een zeer betrouwbare motor.
    De laatste 2 zijn diesels..de 1.8 tdci in mijn oude mk 2.1 lag heeft voor ik hem verkocht ruim 350.000km gelopen voor ik hem verkocht.
    Nu heb ik de mk 3.1 1.6 tdci 115pk met ondertussen 244.000km waar ik ook dik tevreden over ben.
    Verder heeft mijn vrouw diverse focus mk1 gereden met de 1.6 en de 1.8..ook nooit problemen mee.
    En nu heeft ze een Fiƫsta 1.4 97pk waar we ook dik tevreden mee zijn.
    Ik heb alle vertrouwen in Ford.

    De ANWB kan er niks aan doen dat er 1 monteur is die niet eerlijk is.
    Dat ligt echt aan de persoon zelf en betekent niet dat iedereen bij de ANWB onbetrouwbaar is.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  4. Jammer dat het vertrouwen in het merk is verdwenen door dit voorval. Ik oordeel verder niet maar ga wel mee met de reacties van anderen dat 1 slechte ervaring niet het vertrouwen in een merk in de weg hoeft te staan en dat durf ik uit ervaring(en) te zeggen ;)

    Het weer is de komende week goed heb ik begrepen en een beetje fietsen is heel gezond. Ik wens je hoe dan ook veel succes met de eventuele zoektocht naar een andere heilige koe :thumbup:
     
  5. Zoals ik een eerder bericht gezegd heb dat is dat ik geen vertrouwen meer heb in de Ford Duratec motor.
    Heb vele forums van Ford door gelopen omtrend het olie verbruik van Duratec motoren 1.8 en de 2.0.
    Als ik een andere ford zou weer kopen dan zou ik uitkomen op bj. +/- 2007 waar ook Duratec motoren inzitten vandaar heb ik er geen vertrpuwen meer in.
     
  6. Je bent hem al kwijt begrijp ik, maar hoeveel km had die gelopen en hoeveel eigenaren ?

    Oliepijl en leeftijd voordat je op vakantie ging hoe was dat ?

    Het lijkt me niet zo vreemd dat een motor wat olie gaat gebruiken als er een andere rijstijl aangenomen wordt dan dat die gewent is daarbij gebruikt elke auto wat olie al is dat meestal niet te zien omdat er ook vervuiling bij de olie komt waardoor het pijl ong gelijk blijft(bij elke neergaande beweging van de zuiger blijft er een oliefilm achter op de cilinder die dus bij de arbeidsslag verbrand, doe je niets aan)

    Als je veel korte stukjes rijdt vervuild de olie meer met vocht, ga je nu ineens verder rijden(vakantie,autobaan in de) en wordt de motor eens lekker warm zal al het vocht en brandstof die zich in de olie verzameld heeft verdampen, hierdoor lijkt er ineens een hoog olieverbruik te zijn. Gezien je nu met de fiets moet gebruik je de auto dus veelal voor korte stukken, er zijn maar weinig mensen die meer dan 20 km woonwerk verkeer gaan fietsen
     
  7. Ik gebruik de fiets omdat ik weet dat de auto olie verbruikt en laat ik deze zo veel mogelijk staan.
    Auto heeft nu 158850km gelopen en 3 eigenaren gehad.
    De auto verbruikte al olie toen ik deze kocht.
    Vanaf aankoop 600km (6 weken)en 2l olie bijvullen, dan heb je als verkoper dit geweten.
     
  8. Er zijn nog een aantal opties welke je kan uitvoeren alvorens de auto af te voeren.
    Ik heb een focus uit 99 welke ik inmiddels alweer 6 jaar heb. De prijs was toen 1050 euro dus dan kan en mag er wel iets mis mee zijn. Wel hij gebruikte bij normaal rijden een liter olie op 400km en was niet echt snel. Ben toen begonnen met 5 in 1 flush, leek iets te helpen maar bij bleef langzaam . olie verbruik leek iets minder. Toen op advies van ook een ANWB man een nacht diesel op de zuigers gezet. Dit hielp zonder meer, meer kracht en olieverbruik sterk terug gebracht. Bij de volgende oliewissel een halve liter ATF in de olie en daar een 100 km mee gereden waarna het olie verbruik op 1 liter op 2000 km kwam en de auto absoluut sneller was. Dit doe ik nu elke keer voor het olie vervessen ( om de 10.000) De laatste keer heb ik MR Muscle ovenreiniger op de zuigers gezet, dit een kwartiertje in laten werken, toen zonder bougies ( en ontsteking) gestart en wat een bagger kwam daar nog uit. Dit herhaald tot het schuim niet echt meer verkleurde en de zaak afgerond met ATF op de zuigers en dit een uurtje laren staan, ook weer er uit gestart en nieuwe olie en filter er op. Nu pas terug uit Duitsland en daar echt wel getrapt heuvel op, hoog in toeren en nu 1400 km verder nog geen olie verbruikt. Na deze ervaring heb ik dit ook toegepast bij mijn zoon, zelfde focus kostte 250 euro met de vermelding olieverbruik en dat was zo , zeker een liter op 200 km en met optrekken wat blauwe rook. Ook een paar zwarte bougies. Na de behandeling een week later naar de bougies gekeken en deze zijn in ieder geval al allen gelijk gekleurd, dat geeft de burger moed. Ik ben zeer benieuwd of zijn olieverbruik ook gaat afnemen met deze behandelingen. Ik kan je dit dus aanraden, hij is toch al niet goed, erger kan het niet worden. Mr Muscle NIET laten zitten een nacht!
     
  9. Het probleem met de Duratec motoren zijn de zuigerveren.
    Deze zitten vast of zijn versleten.
    Bij de mondeo club heeft iemand zijn 2.0 duratec uit elkaar gehaald ivm olieverbruik.
    Bij demonteren van de zuigers werd zichtbaar dat de zuiger veren verdwenen zijn (slijtage).
    Mooi dat iedeeren een eigen oplossing heeft, helaas heb ik niet de kennis en ruimte hier voor en heb ook geen zin om er nog meer geld in te stoppen.
     
  10. en dat hakt er in, geloof ik graag.
    nou ja fietsen is gezond en het blijft nog wel even mooi weer dus dat maar even als positief zien.

    ik denk dat elke auto die je nu koopt wel een gezond wantrouwen van jou mee krijgt en hoop dan ook dat je volgende auto (welk merk en motortype dan ook) je het vertrouwen weer een beetje teruggeeft.

    zonde dat je na 24 jaar je ANWB lidmaatschap opzegt om een medewerker die daar werkt jou belazerd heeft.
    ene kant begrijp ik het wel maar had het denk ik toch via de ANWB zelf geprobeerd dit aan de kaak te stellen.
     

Deel Deze Pagina