1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 zetec in ford ka?

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Lennes048, 9 dec 2019.

Tags:
  1. Hallo iedereen,

    Ik heb recent een ford ka 1.3 gekocht, bj 2001, en aangezien de endura e motor praktisch niets waard is, dacht ik aan een zetec swap. Ik vond online en motor van een focus I wagon, een 1.8 16klepper, veronderstel dat dat de zetec is, dus de versnellingsbak en aandrijfas van de ka zouden moeten passen op die 1.8 zetec (verbeter me als ik fout ben). Heb alleen nog zitten te denken over de motorsteunen, ik veronderstel dat deze niet hetzelfde zijn? Zo nee, kan ik er ergens vinden of bestaande motorsteunen aanpassen?

    Mvg
     
  2. Ik zou eens gaan zoeken in de banger hoek, de 1.8 16v van ford kan alleen maar een zetec zijn en 4 cilinderbak patroon past is bij fords eigen bakken altijd dezelfde, ik denk niet dat de originele bak wat anders is als een simpele ib5 bak en dat dus past, volgens mij is je endura e later 1 op 1 gewisseld in de ka met een zetec e
     
  3. Ik weet niet of het past maar wel een leuke uitdaging.
    Een Ka met een 1.8i...pic's!
     
  4. De ka MK1 heeft nooit dezelfde motor als de Fiesta of Focus gehad. Tot circa 2003 was de Ka MK1 voorzien van de 1.3 8V Endura-E motor. Hierna was de Ka voorzien van de 1.3 8V Duratec Rocam motor. De SportKa en Street Ka waren voorzien van de 1.6 8V Zetec Rocam (ook wel Duratec Rocam) motor.

    Ondanks dat de 1.3 en 1.6 Duratec Rocam motor onderdeel is van de Sigma motorenfamilie is dit een totaal andere motor als de 1.25, 1.4, 1.6 en 1.7 Zetec-s / Zetec-SE / Duratec motoren die in de Fiesta en Focus zijn toegepast (en ook onderdeel zijn van de Sigma motorenfamilie) . Zo heeft de Duratec Rocam slechts 8 kleppen en een gietijzeren onderblok terwijl de Zetec's / Zetec-SE / Duratec motoren 16 kleppen en een aluminium onderblok hebben.

    Daarbij is de 1.8 / 2.0 Zetec-E motor waar in dit topic over wordt gesproken een totaal andere motor als de 1.25, 1.4, 1.6 en 1.7 Zetec-S / Zetec-SE motor. Deze motor behoort niet tot de Sigma maar tot de Zeta motorenfamilie en heeft (buiten de IB5 versnellingsbak) werkelijk niets gemeen met de motoren die in de Ka MK1 zijn geleverd. Om deze motor überhaupt te kunnen plaatsen zullen dus veel custom made aanpassingen moeten worden gedaan. Alles is natuurlijk aan te passen maar reken er op dat hier heel veel tijd, geld en energie in gaat zitten.
     
    steelmaster vindt dit leuk.
  5. Een 1700 puma motor past al niet zonder een stuk uit het front te halen..
    Al is die wel het makkelijkste in te bouwe qwa steunen en dingentjes(ka fiesta en puma staan op het zelfde platform)
     
  6. Bedankt iedereen voor de antwoorden, zo te horen is de 1800 zetec redelijk veel werk, dus denk eerder voor de 1.6 rocam van de streetka te gaan, of de 1.7 van de puma, zoals focusfanrossum al voorstelde. Ik weet dat ik meer ben met de 1.7 (meer vermogen en is een 16klepper) dan de 1.6 8klepper van de streetka. Welke van de 2 zou het makkelijkst zijn om in de ka te leggen, en hoe zou ik het dan moeten doen met de motorsteunen enzo?

    Mvg
     
  7. Als je echt zoiets zou willen gaan doen, en waarom niet, moet je toch wel enige basiskennis hebben over het werken aan een auto, denk ik. Is geen simpele swap, maar vergt ook elektronisch wel wat aanpassingen, maatwerk aan koeling, lucht en aanbouwdelen is niet vreemd.

    Tijd moet geen punt zijn en geld ook niet, want de swap komt nooit meer goed, qua centjes, wat je er in steekt, komt nooit weer terug. Niet erg, maar wel goed om te bevestigen.

    Dan tot slot, stel het lukt je, het blok komt op zijn plek en je gaat van 60 naar 100 of 125 pk, wat zou dat dan voor effect hebben op een vermoeid onderstel, dat is berekend op 60 pk? De hele auto is 18 jaar oud, bijna 19. Dus ook je draagarmen, je rubbers, silentblocks, alles. Dus met de centjes voor de motorombouw ben je er niet.

    Succes met je afwegingen.
     

Deel Deze Pagina