1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCI Tikkend Vacuum klepje op kleppendeksel

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door John 1.8 Diesel, 4 dec 2011.

  1. Ik heb een Focus 1.8 TDCI van 2004. Op het kleppendeksel zitten 2 vacuum klepjes 1 van de 2 staat behoorlijk te tikken. Als ik de stekker ervan loshaal, is het tikken afgelopen. BijFord nagevraagd wat een nieuw klepje kost maar dit is een komplete set van klepjes, slangen e.d. en dat kost totaal ongeveer € 250,- Weet iemand 2 klepjes te koop of een tip omdat tikken op te lossen?
    Ik heb ook het idee dat de motor wat minder kracht heeft en wat minder soepel en snel oppakt.
     
  2. ik heb nog wel zo een klepje voor je;)

    mag je voor 80 euro komen ophalen:)
     
  3. Hai Michael,

    Bedankt voor je snelle reactie. Is dat klepje ook van een 1.8TDCI of zijn ze allemaal hetzelfde?
    Moet ik een setje van 2 klepjes hebben omdat deze geborgd zijn en misschien samen zijn gecalibreerd door Ford?
    Is jouw prijs voor 2 klepjes of voor 1?
     
  4. prijs is per klepje;)
     
  5. Zit jij ver van Tiel af?
     
  6. zomaar een vraag: kon je dit tikken in de auto horen tijdens het rijden?
     
  7. ik woon in omgeving alphen ad. rijn;)
     
  8. Michael,
    Ik denk er nog even over na. Ik denk dat ik beide klepjes moet vervangen vanwege de onderlinge afstelling hiervan, dus dat hangt dan al aardig tegen de nieuwprijs aan, ik ga er nog een nachtje over slapen.

    Dutchguy,
    Dit tikkende / klikkende geluid is vooral te horen bij stationair draaien. Het varieerd van een beetje van ritme. Tijdens het draaien van de motor heb ik het stekkertje van de klep los gehaald en toen was het tikken afgelopen. In de auto is het bijna niet te horen, alleen bij laag toerental en optrekken ( en radio uit met raam open ).
     
  9. Vandaag de "lucht" handel losgehaald vanaf de turbo t/m de EGR klep. Slangen, intercooler en EGR klep gereinigd met Wyns Inlaatreiniger. Wat een vette smurrie kwam eruit zeg. Tevens de EGR klep afgedicht (zonder 6mm gaatje en de vacuumslang op de EGR klep weer aangesloten). Het tikken van het klepje is nu ook voorbij. De motor loopt een stuk geruislozer en geen storingsmelding. Morgen even een stuk rijden om te kijken wat het resultaat is. Ik laat nog van me horen.
     
  10. Vandaag een stuk gereden op de snelweg en in de stad. Het lijkt of de motor soepeler oppakt bij lagere toerentallen. Bovendien heb ik geen rookpluim meer uit de uitlaat als ik opeens volgas geef. Doordat het vacuum klepje op het kleppendeksel niet meer tikt, loopt de motor ook veel geruislozer, waarschijnlijk ging de EGR klep door dit kapotte klepje ook klapperen want toen ik hiervoor als test de vacuumslang van de EGR klep had gehaald scheelde dit ook al wat herrie. Al met al tevreden met de schoonmaak en het dicht zetten van de EGR klep. Het viel me wel op dat toen ik de uitlaatslang van de turbo had afgehaald, en bij constant gas geven (ongeveer 2000 toeren), er olie uit de turbo-uitlaat kwam lopen. Ik hoop niet dat dit geen kwaad kan en een nieuwe turbo betekend.
     
  11. Nee dit is wel normaal, defecte turbo op een 1.8 Tdci heb ik nog niet gezien..
    overigens moet je niet raar opkijken als je motorlampje nog gaat branden als je vanalles lostrekt/afdopt..
     
  12. Fijn om te horen dat die olie uit de turbo uitlaat niet zorglijk is. Ik rij nu een paar dagen na het geheel dichtmaken van de EGR klep en heb nog geen storingslampje zien branden. Motortje lopt lekker soepel en nog geen rookpluim uit de uitlaat bij gas geven.
     
  13. "defecte turbo op een 1.8tdci heb ik nog niet gezien"
    Wil dat zeggen dat die 1.8tdci blokken zoveel beter/betrouwbaarder zijn dan die 1.6tdci van 109pk? Ik heb de kans om er zeer gunstig een te kopen, maar de prestaties liggen nagenoeg gelijk aan mijn huidige 1.6tdci..
     
  14. De 1.8 bestaat al vele jaren en daar zijn de kinderziektes nu wel uit. De huidige 1.6 zijn ook niet zo problematisch meer met de turbo (te weinig olie). Wel heeft de 1.8 meer nm en ik moet zeggen dat ik m lekkerder vind trekken dan de (2) 1.6 die ik heb proefgereden toen:)
     

Deel Deze Pagina