Hoi, Zat met een schokkerige focus en bij uitlezen werd vastgesteld dat de EGR klep niet meer sluit en opent zoals het hoort - dit was af te leiden uit de waarden in verhouding tot toerental ) waarschijnlijk dus een dikke laag pek verzameld na 25O.OOO km Dilemma met een paar vraagjes : * reinigen : risico dat het gezien aard van het defect niet verholpen geraakt maar er dus wel tijd en werk werd ingestoken - iemand goede ervaringen ? Waar / wat demonteer je best hiervoor ? * afsluiten : vele topics gevonden maar kan dit ook voor een 1.8 - euro 4? en helpt het voor mij probleem ? * vervangen : als ik goed mee ben gaat het om een elektronisch gestuurde en gekoelde klep. Moet die altijd volledig vervangen incl koeling ? enkel via Ford aftermarket of kan het ook goedkoper ? Jullie expertenadvies of ervaringen dus erg welkom ! Alvast bedankt !
De EGR maakt deel uit van het inlaatspruitstuk en kan alleen als geheel vervangen worden. Afdoppen kan met een gaatje in het plaatje van ongeveer 6 a 7 mm. Echter als hij echt kapot is heeft dat niet zo veel zin lijkt me.
Misschien is uitprogrammeren & afsluiten goedkoper dan vervangen. Zonder EGR produceert een diesel veel minder roet en is 'ie zuiniger. Roet=brandstof die niet nuttig is verbrand.