1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 chip tuning - Wordt hij dan zuiniger?

Discussie in 'Performance' gestart door Ceristimo, 20 nov 2023.

  1. Hoi iedereen,

    'k Heb al jaren een Ford Focus 1.8 Wagon uit 2010 (Mk2.5). Het is een prima auto waar ik nog jaren mee verder wil, maar het brandstofverbruik van dat ongeblazen 1.8 Mazda-blok begint me wel tegen te staan.

    Ik rij zo zuinig als ik kan, de "Ford Eco mode" op het tellerbak-display laat me zien dat ik zuinig rij, en mijn gemiddeld verbruik gemeten over duizenden kilometers zit op 1:11,9. En dan rij ik dus niet hard (niet harder dan 115 km/h) en schakel ik bij 2500rpm. Dit is op 98 E5 brandstof.

    Nou denk ik dat er qua tuning geen enkele vermogenswinst te halen valt uit dat 1.8 motortje, maar zou hij na chip tuning merkbaar zuiniger lopen? Als een realistisch verbruik na chip tuning 1:15 zou worden bijvoorbeeld, dan zou dat het overwegen nog wel waard zijn.

    Heeft er hier iemand ervaring met het brandstofverbruik na eventuele chip tuning?
     
  2. mocht je al een brandstofbesparing krijgen na chip tuning dan zal het echt geen 3 km op de 100 zijn.
    daarnaast kost een tuning zomaar een paar honderd euro en voordat je die hebt terug verdiend ben je wel ff verder.
    wil je besparen?
    95 gaan tanken bij de goedkoopste pomp in de buurt.
    vaker de auto laten staan.
    inruilen voor een kleinere auto die zuiniger is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Ja, ik zag wel bedrijven die een Eco-tune aanbieden, maar dit gaat dan vaak om bedrijfsdiesels. Met de oude 1.8 lijkt inderdaad weinig winst te behalen. Helaas. We kachelen er maar mee door.

    95 tanken, daar rijdt de 1.8 beneden 2000rpm als hij koud is beroerd op. Dat vertrouw ik niet. Kleinere auto, dat kan niet want gezin. Onze andere auto is wel kleiner, maar daar past het gezin niet (goed) in. De auto vaker laten staan is ook geen optie, doordeweeks rijdt hij al niet zoveel. Onze andere auto rijdt 1:18 en op de motor kan ik de 1:20 halen. Het is wat het is helaas.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. soms heb je ook weinig keuze behalve een andere auto aanschaffen maar dat is nou ook weer niet de bedoeling denk ik zo.
    dat klopt, dan zetten ze de turbodruk lager of stellen 'm schraler af wat uiteindelijk nog slechter is voor de motor.
     
  5. Bij go-eco is er maximaal 4% te besparen maar dat zal aardig wat kosten.
     
  6. Je kunt wel laten tunen maar bij alleen een chiptuning ga je erg weinig verschil merken. Dan zul je echt heel diep in de buidel moeten tasten en hardware aanpassingen gaan doen en voordat je dat terugverdiend hebt moet je wel heel veel km maken.
     
  7. Voor een atmosferisch blok is er weinig eer te behalen door tunen zonder ingrijpende aanpassingen.
    De genoemde brandstofbesparing ga je daar niet mee halen verwacht ik.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Kort antwoord; nee. Motoren van die tijd kunnen gewoon niet zuiniger rijden dan dat. Was toen nog niet erg van belang.
     
  9. Je zal voornamelijk geld kwijt zijn. Kon de 2.0duratec tunen, maar achteraf blij dat het me niks koste. Dit puur omdat er nauwlijks winst was gehaald. 2pk meer noem ik verwaarloosbaar.
    Qua verbruik ben ik van 1op12.5 naar 1op12.5 gegaan.
    Zelfs met me 1.6ecoboost en met me 1.0ecoboost.
    Je krijgt meer vermogen maar je ziet niks in brandstofverbruik.

    Wil je beter brandstofverbruik kan dat alleen met andere motor.
    Oude autos hadden beter verbruik ivm lichter zijn. En tegenwoordig ivm je turbo en downsizing met 3cils hebt.
     
  10. Zonde geld voor een auto met NA motorblok (sportieve uitzonderingen daargelaten).
    Beter kan je het geld in je zak houden en daar brandstof van kopen, of kleinere velgen met smallere banden monteren.
    Ook de bandenspanning hoger houden dan voorgeschreven zou kunnen helpen.
    Langzamer dan 100km/h rijden en geen korte stukjes.
    Bijna 1:12 voor een 13 jaar oude auto is niet heel slecht. Dat deed ik met een Civic uit 2006 ook ongeveer (1.8 140pk).
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina