1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6TDCI 2006 houd soms in

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jan Piet, 20 apr 2009.

  1. We hebben sinds een paar dagen een ford focus wagon 1.6tdci
    soms bij het optrekken houd hij in...
    Soms doet die het wel goed en dan plots ineens weer niet:(
    Wie weet wat dit kan zijn?

    Met vriendelijke groet,

    Jp
     
  2. Ik heb dezelfde motor.
    Bij lage toerentallen heeft deze niet overdreven veel pit, maar ik weet niet of je dit bedoelt.
     
  3. Wellicht iets te maken met warme lucht (ivm warme dagen) en airco aan rijden?
     
  4. Als het goed is heeft die veel meer pit, lijkt mij niet dat het door warme lucht komt...
    iemand nog een idee wat het kan zijn?
     
  5. Vertel is wat meer.
    Welke 1.6 tdci? 90 de 100 of de 109 pk. Wanneer houdt die in. Welk toerental of snelheid of zomaar ineens, heb je climate control?. Met de info die je geeft is er niks over te zeggen. Maar als je de auto net hebt zou ik maar terug naar de garage gaan kan die het vertellen.

    Het warme weer maakt niks uit mijne rijdt juist beter.
     
  6. Bedoel je soms dat als je gasgeeft hij niet versnelt en na gas los opnieuw gasgeven het wel doet ?
    Dan zou het iets te maken kunnen hebben met de EGR-klep, heeft mijn broer ook eens gehad met z'n Mazda3, daar zit namelijk dezelfde motor in. Maar in ieder geval naar de garage ermee.
     
  7. Zoals FastForward het omschrijft is het de egr-klep, deze moet dan vervangen worden, geen goedkoop grapje (€400)...
     
  8. Ik kan dit dus wel duidelijk merken. Met wat koeler vochtiger weer trekt de auto beter.
     

  9. Het is idd zo nu en dan bij het versnellen, als ik op rotonde afrij en daarna weer optrek heeft ie het soms, niet altijd echter!
    ik laat hem vanavond uitlezen, even zien wat daar uit komt.
    het gaat trouwens om de Focus wagon 1.6tdci 90pk futura
    geen climate control, wel airco.
    het verschil in vermogen is te groot, het kan dus niet aan de buiten temperatuur liggen, zou niet best zijn als je met 40 graden door de bergen rijd in zuid-frankrijk..
     
  10. Als het niet het turbo gat is zal het idd je EGR klep zijn die niet goed sluit. Maar ik moest er ook aan wennen want als je optrekt vanaf 1500 toeren wil die niet zo erg.

    Hansie:
    Er is natuurlijk wel een verband een diesel heeft veel zuurstof nodig hoe warmer het is hoe minder zuurstof er in de lucht zit. toch blijf ik er bij dat mijn diesel veel beter rijdt bij 18 graden dan bij 5 graden. Bij 5 kan die amper op temperatuur blijven. De turbo zorgt ook voor veel meer zuurstof bij warmer weer kan de turbo dus een hoop compenseren. Ik denk dat je pas echt wat gaat merken bij 30 graden en in de bergen rijden. Dan is er erg weinig zuurstof in de lucht, daarom gaan diesels dan ook erg roken.
     
  11. Mijne trekt de ene dag ook wat beter door dan de andere, heb er mee leren leven. En mijn EGR is afgedicht (plaatje met gaatje van 6 mm). Soms helpt het bij mij om gaspedaal even wat minder in te drukken en dan weer gas geven.

    @kolere: de mijne heeft dus liever 5 graden dan 18. Duurt bij 5 graden best lang voordat ie op temperatuur is maar daarna houd hij die goed vast. Is misschien een (software)verschil zijn tussen 1.6 en 1.8.
     
  12. Zelfde probleem

    Heren,
    Ik zit met (ongeveer) hetzelfde probleem. Bij geen gasgeven (zelfde snelheid) begint de auto te stoten. heb het idee dat het vaker voorkomt bij vochtig weer. Over het algemeen valt het mij op dat het veelal bij ongeveer 1750-2000 toeren is.
    Heb hem uit laten lezen bij de dealer, geen problemen geconstateerd. Brandstoffilter was het niet, brandstof pomp schijnt het niet te zijn. Er zat wat roet op de MAF sensor, dat is gereinigd, waarna het even beter leek. maar nu komt langzamerhand het geëmmer weer terug.

    Het is een 2006 tdci 1.6 109pk

    Nog ideeën? Ik ga er vandaag weer mee terug, aangezien ik nog in m'n garantie zit.
     
  13. Hebben hem vandaag laten uitlezen, het was de EGR-klep deze word schoongemaakt/vervangen en dan hopen dat het goed is:)

    Bij 1 van de verstuivers licht smurrie aan de bovenkant van het blok, geen olie
    blijkt dat er plastic van de verstuiver gesmolten is ofzo:S
    word vervangen duur grapje
    Hopen dat na dit alles weer goed werkt!
     

  14. Het is inmiddels weer gemaakt, auto rijd prima:D
    topsnelheid klopt met fabrieks gegevens +-180km/h
    EGR klep is van het merk LEO en alles wat van leo is gaat een keer stuk vertelde de garage waar we bij zitten (geen ford garage).
    Kosten vielen ons erg mee EGR klep zelf koste 150inclusief btw!
    Die 400 euro is dus mooi afgezet als je dat ervoor betaald hebt.
     
  15. Volgens mij is die 300 a 400 wel de dealer prijs. Dus ik weet niet waar jij het hebt laten doen. Maar ik denk dat meerdere mensen het interessant vinden omdat de egr vroeg of laat kapot gaat.

    Hoe kan trouwens in hemelsnaam het plastic van de verstuiver zijn gesmolten. Ook al is de auto uit de garantie hier zou ik een probleem van maken als het om mijn auto gaat. Dat de verstuiver lekt is ook vervelend en zou niet mogen maar oke. Maar dat het plastic smelt:confused:
     

Deel Deze Pagina