1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCI ... turbo..

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door hars73, 8 feb 2012.

  1. Na bijna drie jaar heel veel plezier van mijn Focus (2007) te hebben, ben ik nu bang dat er een erg dure reparatie aan staat te komen.

    Zo ineens, gisteren tijdens het rijden op de snelweg, merkte ik dat ik minder vermogen had. De maximum snelheid die ik haalde was hooguit zo'n 135km/u, maar ik was blij dat ik de 120 vast kon houden.

    Na een tijdje moest ik snelheid minderen en vervolgens weer optrekken, waarbij ik merkte dat zo rond de 2000 toeren een blazend en beetje vreemd geluid (als een raceauto mij snel inhaalt ofzo) uit de motor kwam, wat dan ook vrij snel weer afnam als ik hoger in de toeren zit. Ook als ik het gaspedaal heel zacht intrap en dus maar heel langzaam snelheid maak, hoor ik het geluid vrijwel niet.

    Vanmorgen naar mijn onderhoudsgarage (Profile Tyrecentre) gebracht en die constateren dat de rubbers bij de turbo verzadigd waren met olie en helemaal uitgezet zijn. En dat dit het begin van het einde is van de turbo. Zij durfden in ieder geval hier geen reparatie aan te verrichten, aangezien dit buiten hun kennisgebied valt.

    Dus ik een paar Ford dealers afgebeld en de dealer in Assen (mijn woonplaats) gaat het begin volgende week (eerder kon niet) bekijken en dan zal ik wel zien waar dit op uitdraait.
    Als het alleen de turbo is, dan komt het reparatiebedrag op zo'n 1600 euro inclusief al het materiaal en werkloon. Ford heeft standaard procedures hiervoor werd mij in ieder geval verteld (motor spoelen etc.)

    Ik weet niet of dit het 'standaard' turbo probleem is van de 1.6 TDCI of dat het toch een ander probleem is? Hoe dan ook.. word er niet echt blij van.
     
  2. Klinkt inderdaad als 'het' probleem :(
    Veel sterkte met de afhandeling.
     
  3. #3 McGyver, 8 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2012
    Join de club! :nocheer:
    Dit is een bekend probleem! Zie:
    www.focusclub.nl/forum/....t=23215 punt 3.3
    www.focusclub.nl/forum/....t=25477
    www.focusclub.nl/forum/....t=13110 TIP
    www.focusclub.nl/forum/....t=25455
    www.focusclub.nl/forum/....t=24328
    www.focusclub.nl/forum/....t=24167
    www.focusclub.nl/forum/....t=24775
    www.focusclub.nl/forum/....t=12155

    Advies: lees de bovenstaande topics door en doe er je voordeel mee, zodat je 'goed geadviseerd' de auto naar de dealer brengt en ongeveer weet wat je eventueel te wachten staat.
     
  4. Ik heb de topics inmiddels doorgelezen..

    Al heb ik dat geratel dus niet wat ik heel veel lees. Op de een of andere manier heb ik het gevoel (maar zo technisch ben ik nou ook weer niet) dat mijn turbo niet dood is, maar dat er lucht ontsnapt ofzo als ie aangaat. En dat kan dan misschien wel weer komen doordat er rubbers helemaal uitgezet zijn door olie.

    Misschien compleet onmogelijk hoor wat ik hierboven zeg.. maar ja..

    Dagwaarde op de koerslijst van m'n focus is 6950 euro.. dan ga je al snel denken, is ie de reparatie nog wel waard. Zeker als ik zo lees dat heel veel reparaties verder gaan dan alleen de turbo vervangen.
     
  5. Blazend geluid zal inderdaad wel ontsnappende lucht zijn. Dat de rubbers verzadigd zijn zal denk ik zijn omdat de turbo de olie langs de as laat lopen, het begin van alle ellende...
     
  6. #6 hars73, 8 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2012
    Maar dat zou dus kunnen betekenen dat de turbo nog niet zover kapot is dat de hele motor vol zit met metaaldeeltjes? Dat zal dan pas gebeuren als ie 'droogloopt'? (kwestie van tijd natuurlijk)

    Heb net de Profile Tyrecentre nog even voor de zekerheid gebeld, maar er zit nog gewoon voldoende olie in het systeem. Vanmiddag dus zo voorzichtig mogelijk naar de dealer en dan maar afwachten.
     
  7. Als er een slang lek ik, is dat simpel gefixt.
    Een beetje olie in de turbodrukleidingen is normaal, maar geen plassen.
    Als de schoepen nu nog niet het huis hebben geraakt, kun je volstaan met een nieuwe turbo (met banjobout!) en hoeft het blok niet gespoeld te worden.
     
  8. Hij staat nu bij de dealer. Zo snel als ze tijd hebben gaan ze kijken, in ieder geval uiterlijk maandag. We zullen zien. Ik ben inmiddels zover dat ik blij zou zijn als het alleen maar de turbo zou zijn en er geen gruis in het blok zit. Dat zou nog een boel geld gaan kosten, maar dan zou ie daarna in ieder geval niet minder betrouwbaar worden hoop ik.
    En ik zal hem dan vaker nieuwe olie geven dan de 20.000km die ik nu aanhield.
     
  9. #9 hars73, 10 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2012
    Net een telefoontje van de Ford dealer. De slang naar de intercooler was lek!
    Ze hebben de boel verder nagekeken (en misschien nog wat kleinmateriaal verbruikt, dat weet ik niet) en een proefrit gemaakt. En hij blijkt weer te rijden als vanouds. Kosten 250 euro. Ga hem morgenochtend weer ophalen. :D
     
  10. Gezien de prijs zal het wel die stalen pijp zijn links van je turbo. Maar goed als van het ergste uit gaat ben je blij met deze prijs!
     
  11. Gelukkig is het euvel snel gevonden en zijn de kosten te overzien. Nu je weet wat er met het blok cq turbo kan gebeuren zou ik de olie-ververs-interval van max 20.000 aanhouding.
     
  12. en beter is om max 15.000km te zetten en 1 jaar
    dan staat hij op het verzwaarde onderhoud
    dit gaat in bij
    meer dan 50.000km per jaar rijden
    te weinig km's rijden dus heel veel stadsverkeer
    anders gezegd zou ik hem altijd op verzwaard zetten, dit omdat je eigenlijk er altijd aan zit
     
  13. Heb de auto weer terug. Lijkt het weer prima te doen. Heb even gekeken op de werkplaats bon en het zou een gescheurde slang zijn tussen de intercooler en het kleppenhuis? Zou dat kunnen?

    De turbo hebben ze nagekeken, er zat een hele kleine, niet gevaarlijke speling op de turbo, was geen enjkel probleem mee eigenlijk.

    Nu weer even vertrouwen krijgen in de auto.
     
  14. Ja dat kan, naar de inlaat gaat die. Heeft iemand anders ook al gehad, die heeft het zelf vervangen (motorsteun werd vettig).
     
  15. Komt inderdaad veel voor die pijp..
     

Deel Deze Pagina