1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 tdci Los slangetje, of toch niet?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Philip, 13 mei 2018.

  1. #1 Philip, 13 mei 2018
    Laatst bewerkt: 13 mei 2018
    Goedemiddag allen,

    Na een paar weken geleden noodgedwongen een nieuwe turbo (en aanverwanten) te hebben moeten plaatsen, reed ik weer eens in de focus (auto van vriendin). Rijd opzich allemaal prima, alleen hoor ik ergens een soort zoem of/en vibratie. (lastig uitlegen) Het lijkt bij en klapperende afdekkap of bij de banden vandaan te komen, Visueel gecontroleerd maar niets geks te zien (Of merkbaar los) Afgezien van de turbo is er geen verandering aan de auto. Om de banden uit te sluiten is dit van voor naar achter gegaan, maar wisselen maakt geen verschil)

    Vandaag merkte ik bij het brug op rijden een terugkomende lichte sneheidswiselling (voelbaar als duwtje) Dit hebben wij eerder meegemaakt, toen was er een slangetje los. Dus maar weer onder de motorkap gedoken, dit maal wel wat kunnen vinden... Misschien zijn het op zich los staande problemen, misschien ook niet. Wie o wie weet waar ik kan beginnen met zoeken. Na het vervangen van de turbo bespaar ik graag een ritje naar de garage uit ;)

    slang focus.jpg


    Edit: Het geluid is snelheidsafhankelijk, zelfs zonder gas te geven, koppeling ingetrapt blijf ik het horen. (vandaar mijn gedachte dat het aan de banden ligt of aan een klapperende kap o.i.d.)

    Mvg Flip
     
  2. dat geluid op de snelweg kan komen van de banden. dat kan cuppen zijn van je achterbanden. krijg je zoemend geluid door.

    wat betreft dat slangetje kun je negeren. dit is een oude vacuümslang van je turbo
    en zo te zien hebben ze een complete nieuwe vacuümslang aangesloten. dat vast zit met kennelijk een tyrip

    als je blijvend probleem hebt met het rijden en de garage heeft diagnose/reparatie aangesteld. gewoon terug gaan. je hebt wettelijk een jaar garantie op de reparatie.
    de duwtjes die je voelt kan zijn dat je roetfilter aan het regeneren is. maar dat is vanaf hier moeilijk te beoordelen
     
  3. Achterwiellagers misschien, in het begin hoor je dit alleen onder belasting en niet als het wiel vrij draait (los van de grond).

    Verder vind ik de motorruimte wel erg vet/oliesporen. Is er niet een turbobuis gescheurd. Bijvoorbeeld de stalen buis ter hoogte van de ophangbeugel. Is deze buis goed vastgezet?
     
  4. heb ik (later) ook aan zitten denken :)
    zo te zien heb je een 1.6 tdci 90pk deze doet zover ik weet niet aan regenereren tenminste volgens mij kan de mijne dat niet :) (1.6 tdci 90pk 2006 zouden zonder roetfilter geleverd zijn, ik weet alleen niet tot welk bouwjaar)
    de vet en olie sporen kunnen ook komen van slechte pakkingen bij de verstuivers tenminste dat was het probleem bij mij want nadat ik deze had vervangen en de boel een beetje had schoongemaakt bleef het ook schoon, is het rond de verstuivers schoon of zie je "nattigheid"
    maar zoals Kolere al zei: kijk ook je turbo slangen en buis even na op scheurtjes
     
  5. Het vele olie etc. is gekomen omdat de turbo letterlijk kapot klapte, met overal olie tot gevolg. Vervolgens mocht mijn vriendin van de ANWB gewoon van Hoorn naar Purmerend rijden..

    Heleboel tips, en eigenlijk gok ik ook de bandjes.. Die staan (samen met de velgen) toch op nominatie om vervangen te worden. Thanks voor de tips!
     

Deel Deze Pagina