Hallo, Paar maanden terug een Focus Wagon gekocht via een particulier. Prima auto tot nog toe. Gisteren is de auto voor een grote beurt naar de garage geweest. Auto was in keurige staat volgens de garage. Vanmorgen viel mij op dat de auto schokt bij hard optrekken, bijv. als ik de snelweg op rij. De auto zit dan rond de 2000 toeren en doet dan vermogen-iets inhouden-vermogen (om de seconde). Als hij op snelheid is rijdt hij weer goed. Meteen de garage gebeld. Hij zei dat dit mogelijk te maken heeft met vuil dat loskomt door de roetfilter reinigingsvloeistof die hij heeft toegevoegd. Moet het even 1 tank aankijken. Volgende week ga ik op vakantie, en ergens vertrouw ik het niet.. Iemand enig idee hoe dit kan komen? Kan de garage gelijk hebben?
Volgens mij is die roetfilter onderhouds vrij en gaat dat verhaal niet op.. maar dat kunnen een aantal monteurs hier wel vertellen. Heb je misschien een kenteken of hoeveel pk je 1.6tdci is.
Als er niet is uit te lezen, eerst maar de tubo vacuumregelklep vervangen. Gezien het een grote beurt was is het brandstoffilter vervangen?
Ja, de brandstoffilter is vervangen. Verder had hij veel schoongemaakt en een additief toegevoegd om de roetfilter te reinigen. Kom al jaren bij hem, dus vertrouw hem wel. Maar gezien de aankomende vakantie wil ik in de vakantie geen pech krijgen..
Klinkt typisch als vacuĆ¼mregelklep inderdaad. Had exact dezelfde symptomen en een nieuwe klep was de oplossing Verstuurd vanaf mijn Redmi 4 met Tapatalk
Bedankt voor de reacties en de oorzaakrichting, ik kijk het dit weekend even aan. Anders gaat hij maandag terug..
Hoe rijdt je met de auto. Schakel je middels de indicator? Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad. Ik probeerde toen zo zuinig mogelijk te rijden. Sinds ik daar weer mee gestopt ben heb ik dit niet weer gehad.
Ik probeer wel zuinig te rijden. Ben van leaseauto naar eigen auto gegaan.. ;-) Maar let niet op een indicator o.i.d. Maar goeie, zal er eens op letten.
Ik lette ook niet precies op die indicator maar schakelde wel vroeg. Sinds ik dit niet meer doe en wat vaker hoger in de toeren schakel heb ik dit niet meer gehad. Zoals hier vaak al op het forum wordt aangegeven is het nieuwe rijden niet altijd goed voor de auto.
Gekke is dat de auto bij koude motor geen issues lijkt te hebben. Met warme motor na ongeveer 30 min wel.
Laat verstuivers eens checken.. heb dit grapje eens gehad bij focus MK1.2 1.8tdci , beetje zelfde klachten. Hiervan waren verstuivers minder aan het worden. Misschien dat dit bij jou ook probleem is.. maar een keertje Duitsland trappen kan ook wonderen doen.. :d
Het probleem is opgelost. De originele brandstof filter was vervangen door een Bosch variant. Nu weer een originele en het probleem is weg!