1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 ecoboost candy red

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door Wegenbouwer, 16 mei 2016.

  1. Hallo, allemaal, na ruim een jaar te hebben meegelezen, toch maar eens lid worden en voorstellen.

    Naast een voorliefde voor motorfietsen en sleutelen hieraan heb ik altijd een liefde voor auto's gekoesterd.
    Mijn voorgaande auto's waren eerst een Volvo 460 1.8i en later een Suzuki Swift 1.3i. Ik ben erachter gekomen dat de auto die het meest bij mij wensen aansluit een :ford::focus3: betreft. Mijn wensen zijn namelijk: sportiviteit, ruime beschikbaarheid van onderdelen, reisauto, een krachtige motor met tuningsmogelijkheden mogelijkheden.

    Ik heb besloten zelf een te importeren uit Duitsland, dit is nu een jaar gelden.
    Het is een 1.6 ecoboost (150pk, maart 2011) in candy red geworden, in titanium uitvoering met winterpakket, Sony radio en trekhaak.
    Ik heb later de 17" 10 Y-spaaks velgen geswapped met de oorspronkelijke 16" titanium.

    [​IMG]

    Verder ben ik bezig met het beter benutten van het aanwezige motorpotentieel. Ik heb gekozen voor de airtec intercooler i.c.m. K&N 57S-4000 kit en Focus ST luchtfilter en aanzuigbuis.

    [​IMG]

    Het laatste onderdeel, de chip tuning is een pain in the •••, zal je altijd zien, dat wat het makkelijkst moet zijn blijkt het moeilijkst, namelijk de MP200 Mtune only kit geinstalleerd krijgen.

    Ik wil gelijk het volgende bespreken:

    Momenteel heb ik de software versie (BV61-14C204-BHA), mijn eigen dealer gaf aan dat dit de meest recente is.
    Mountune raad aan een Ford dealer te vinden die dit wil updaten naar (BV61-14C204-CXB) of nieuwer.
    Ik heb het idee dat dit niet zomaar gaat, wie kan mij hier alstublieft meer over vertellen?

    Groetjes, Pjotr
     
  2. Welkom op het forum! Mooie bijpassende kar heb je :P

    Ik kan je jammer genoeg nog niks vertellen over de software versies.
     
  3. :welcome: Pjotr op het gezelligste autoforum van NL
     
  4. Wat betreft de software kan ik je wel vertellen dat er door de jaren behoorlijk wat technische wijzigingen zijn doorgevoerd aan de 1.6 ECOboost. Tegelijk met de technische wijzigingen is ook de software gewijzigd. Omdat deze motoren dus technisch op een aantal punten verschillen is ook de software niet compatible.

    Het Ford IDS diagnosesysteem dat de dealer gebruikt geeft zelf aan of er nieuwere software beschikbaar is. Als er geen nieuwere software beschikbaar is is de auto dus al voorzien van de laatste software. Je kan niet zomaar een andere software versie kiezen. Er zijn wel wat trucjes om dit te omzeilen maar dan moet je wel 100% zeker weten dat deze software compatible is. Als dit niet het geval is zal dit onherroepelijk tot problemen leiden. In het ergste geval kan dit zelfs motorschade tot gevolg hebben.
     
  5. Welkom!!
     
  6. Welkom en succes met de aanpassingen.
     
  7. Ik heb al gelezen dat de cilinderkop en de injectoren na 1 jaar zijn aangepast, Ook hebben de 2012 uitvoeringen 137 g/km.

    Dat het trucs en omzeilen wordt vermoedde ik al uit het mailtje van Mountune. Als zij aangeven dit te doen, mag ik ervan uitgaan dat ze weten waar ze het over hebben. De eventuele risico's zijn dan wel weer voor mij. Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die dezelfde ervaring heeft, of mij iets meer kan vertellen over de software versies?
     
  8. Mooi rood is niet lelijk! ;)
    Welkom!
    Ik zou graag je bevindingen met de grotere koeler van Airtec willen weten.
    ;)
     
  9. Kwa installatie zul je wat aanpassingen moeten doen oa de shutters weghalen en wat slijpwerk. Verder is de installatie vrij eenvoudig, de voorbumper komt met een goed geplaatste platte schroevendraaier zo los, zonder dat de koplampen eraf hoeven.

    Kwa performance is het lastig te zeggen. Het gaat allemaal pas werken met een juiste chiptuning. Ik heb het idee dat het motormanegement systeem even moet wennen aan de intercooler. Verder is het een subtiele maar stoere upgrade voor het oog.
     
  10. De mijne is getuned bij Mebu, dus daar zou ik dan meer profijt van hebben?
     
  11. pb verstuurd
     
  12. Ik ben zelf niet professioneel betrokken bij het werken met verbrandingsmotoren en weet dus eigenlijk niet écht waar ik over praat.
    Maar zodra je de originele intercooler vast hebt begrijp je dat eentje als een airtec veel meer koelcapaciteit heeft. Ook zal de lucht hier sneller(met minder weerstand) doorheen geperst kunnen worden? De standaard intercooler is een bottleneck, niet voor niets heeft Mountune een grotere intercooler in het tuningspakket zitten.

    Verder weet ik niet of een andere intercooler ook zorgt voor een ander AFR. Als de AFR bij je tuning wat armer is geworden zou dit de grenzen misschien nog wat meer kunnen naderen, maar hiervan weet ik niet hoe dit in zn werk gaat. Het zou een redelijk veilige upgrade moeten zijn.
     

Deel Deze Pagina