1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Twijfel over aanschaf mk3(.5) & wel of geen ST

Discussie in 'Algemeen' gestart door Steffanito, 2 feb 2024.

  1. Als de financiën het toelaten gewoon een ST kopen. Krijg je geen spijt van.
     
    Focus Migi en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. Ik denk dat de keuze dan zo gemaakt is :mrgreen: na een proefrit ben je gewoon verkocht:cheer:
     
    gerardTDCI, Tom91, John_mk2_RS en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Mijn enige puntje is die uitlaat in het midden. Mocht je (ooit) een trekhaak willen...
    Verder altijd voor de ST gaan ;)
     
    CvO, Steffanito en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Het schijnt bij de 1.5 4 cilinder weleens voor te komen

    Hieronder in het youtube filmpje wordt dit even beknopt samengevat, ff doorscrollen tot 12 minuten en vanaf daar krijg je de beknopte uitleg



    Een ST zal altijd waardevaster blijven, zolang je er een hebt met de juiste opties , onder andere: stoelverwarming, navigatie, xenon verlichting, leder of halflederen bekleding, blindspot, verkeersborden herkenning, privacy glass achter , kortom een die full options is of tegen full options aan zit.

    Als je na verloop van tijd de ST wilt verkopen, verkoopt dat beter ;)

    Succes met je zoektocht!
     
    Magure, Steffanito en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. Dat was mijn voornaamste reden om over te stappen naar een Leon Cupra.
     
  6. :schater:
    jaha! Iedereen is enthousiast om mee te denken over WELKE ST dan aan te schaffen. Die hint is duidelijk ;)

    Ik hoor niemand komen met waarschuwingen en horror verhalen over koelvloeistof en kapotte cilinders.

    een paar mensen hebben gereageerd dat de ST inderdaad waardevaster is dan de normale uitvoering.

    Opzicht ben ik al man hier perfect geholpen: mijn mening en voorkeur is bevestigd :schater: :thumbs:

    Ik had de ene auto idd al gezien. Die bij de dealer is wat duur. Dan betaal je wel voor het feit dat je bij een ford dealer koopt. Zelfde geldt denk ik voor house of cars.
    Ik zou inderdaad gaan voor een met minimaal halfleder, xenon, parkeersensoren en het liefst sync 3 met Apple CarPlay.

    Nu alleen de vrouw nog overtuigen van die extra 5k investering… het is niet weinig (voor ons)
     
    CvO, Focus Migi, Edgar Focus en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Dat dilemma heb ik ook. 1.5 -4 cilinder focus durf ik niet te kopen ivm de bekende problemen. De St's zijn bijna allemaal import en onder de 100.000km. Daar krijg ik kriebels van, die Duitsers rijden volgens mij meer kilometers en je moet wel heel goed checken of de kilometerstanden kloppen. Een boekje zegt me niks.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Om hier even op in te haken: het aanbod van gebruikte Focus MK3.5 ST's is op dit moment erg groot in Duitsland. Niet alleen bij particulieren of kleine garagebedrijven, maar ook bij officiële Duitse Ford garages. Vandaar dat er momenteel zo veel recent geïmporteerde ST's worden aangeboden in Nederland, omdat het aanbod hier schaars is maar de vraag groot.

    Zelf een auto uit Duitsland importeren is niet moeilijk, kan je eventueel ook deels of volledig uitbesteden aan een gespecialiseerd bedrijf.

    Neem anders eens een kijkje op bijv Mobile.de ;)

    Er zijn altijd voor- en tegenstanders v.w.b. importeren, maar helaas ook de nodige vooroordelen over importeren. Heb zelf afgelopen 15 jaar totaal 6 auto's geïmporteerd, waarvan de meest recente afgelopen maart (mijn huidige Focus, gekocht bij een Ford dealer in Nürnberg). Zolang je bij een officiële Duitse Ford dealer koopt, kan er eigenlijk weinig fout gaan, maar je bespaart wel aardig wat centjes :mrgreen:
     
  9. Wat ik van een aantal auto verkopers heb begrepen, is dat er in Duitsland geen km registratie wordt bijgehouden. Dus of een auto werkelijk minder dan 100.000 km heeft gelopen is dan nog maar de vraag. Sommige auto verkopers importeren daarom niet meer uit Duitsland, maar uit België omdat daar wel km registratie is.

    Ik heb zelf niet uitgezocht of dat zo is, maar het klinkt plausibel.
     
    Ecobeast en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. #31 VinRS, 4 feb 2024
    Laatst bewerkt: 4 feb 2024
    De Nederlandse autopas is ook verre van waterdicht. Immers weet je wanneer de auto geregistreerd gaat worden (onderhoud en apk) en kan je voor die tijd net de stand terug draaien. Uiteindelijk draait het allemaal om je ogen open houden. De slijtage etc moet kloppen met de kilometerstand. Ford houdt het onderhoud vaak ook digitaal bij (helaas niet alle dealers), dus als je een chassisnummer hebt van een buitenlandse auto kan je bij de plaatselijke Nederlandse Ford dealer de historie uit laten draaien.
     
    peter482, Ecobeast, Focus Migi en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Import vind ik tegenvallen qua besparing. Ik zag mooie auto’s staan voor inderdaad 16k. Maar als je daar dan toch ook 2500 BPM betaald omdat de ST vrij hoge CO2 emissie heeft… kom je uiteindelijk op hetzelfde uit.

    Ik koop dan liever bij een zaak hier in NL waar je makkelijker terug kan als er iets is etc.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Als je hier koopt ook al is het import heb je hier je garantie. Pas als je zelf gaat importeren gaat dat op inderdaad.
     
  13. ik betaalde 3,5 jaar geleden 800 euro BPM toen ik mijn :st: importeerde.
    en dat is een diesel ;)
    je moet de juiste personen weten of kennen die het voor je importeren, die gelikte bedrijven willen alleen aan je verdienen.
     
    CvO en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. Er zijn een aantal verschillende manieren om je BPM te berekenen, waarbij allemaal verschillende BPM tarieven uitkomen. Je hebt het recht om hierbij de berekening van het laagste BPM te gebruiken. Dit kan je zelf berekenen, maar je kan ook een gespecialiseerd bedrijf inschakelen die voor een paar tientjes een BPM rapport opstellen met de laagst haalbare BPM én acceptatie garantie door de RDW. Mijn ervaring is dat die uitgave van een paar tientjes een fractie zijn t.o.v. het BPM voordeel dat zo'n bedrijf voor je er uit haalt, tel uit je winst!

    Staar je dus niet blind op het bedrag wat uit bijv. een AutoWeek calculator komt, er zit tussen de verschillende bereken methodes namelijk een aanzienlijk verschil.

    Als een voertuig dat je wilt importeren nog (verlengde) fabrieksgarantie heeft, kan je dat trouwens overnemen naar Nederland.
     
    CvO, Focus Migi, John_mk2_RS en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. In de regel kan je met een taxatie zo'n 2000 Euro bpm besparen tov de rekentools van Autoweek en Autotelex. Die taxatie kost zo'n 200 euro dus dat is snel verdiend.
     
    Focus Migi en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. Dat is wel een heel groot verschil!!
    Ik zag dat de BPM in 2020 heel laag was vergeleken bij andere jaren (1900 euro). Weet niet uit welk jaar deze auto kwam?
    Van 2016-2020 is de laagste BPM voor uitstoot van 159 g/km elk jaar zo rond de 9000 of meer. Voor een auto van die leeftijd krijg je 75% korting. op bassis van km denk ik niet dat het veel lager wordt.. Kom je toch rond de 2300 euro uit Misschien dat de juiste importeur iets magisch kan doen inderdaad..

    Maar ik denk dat ik voor die paar honderd euro toch liever een nederlands bedrijf als contact heb en de garantie die zij geven.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  17. Al met al is er dus de waarschuwing juist voor het 1.5l blok. Dat is een extra argument voor de ST denk ik dan maar :lol:

    Ik ga maar eens lobbyen en rondneuzen (al lang gedaan natuurlijk). Wanneer de serieuze zoektocht begint zal ik jullie hulp nog eens vragen om hier mee te kijken naar wat occasions. Bedankt voor de reacties sowieso!
     
  18. mijn ST is uit 2016.
    autotelex gaf rest BPM 2500 euro aan.
    de kunst is de waarde van de auto te verlagen, alle imperfecties benoemen, fotograferen en in mindering brengen op de waarde waardoor rest BPM ook zakt.
    als je het voor de eerste keer doet is het best wel even een 'gedoe'

    daarom begrijp ik je keuze voor een NL bedrijf, het is geen broodje kroket wat je even aanschaft.
    succes met jullie keuze en de zoektocht naar een mooie Focus (ST?) ;)
     
    Edgar Focus, bws723 en Steffanito vinden dit leuk.
  19. Buurman heeft jaren terug een Audi A4 uit Duitsland gehaald en hierbij hebben ze de distributieriem doorgeknipt.
    Alszijnde met motorschade is hij geïmporteerd en kwam de BPM een stuk lager uit.
     
    Heusinkveldb en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina