1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford ecoboost 1.0 terugroep actie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Magure, 11 jan 2024.

  1. #21 Torxbit, 12 jan 2024
    Laatst bewerkt: 12 jan 2024
    @trucker0werner Bedankt voor je constructieve reactie :roll: Dat er dus een aparte oil belt tensioner is, staat vast. Als daar een issue mee zou zijn (wat nu dus in de VS wordt onderzocht) dan zou die de olieriem dus tandeloos kunnen schrapen. Daar doet de juiste olie gebruiken en tijdig vervangen natuurlijk helemaal niets aan af :idea:

    Volgens dit filmpje heeft de in India geproduceerde (en in USA geleverde) EcoSport vanaf 2018-2021 nog de oude versie 1.0 EcoBoost. Je ziet duidelijk de distributieriem (dus geen ketting) en turbo aan de voorzijde.



    Dus wat @trucker0werner al zegt: het is niet duidelijk of deze olieriem-spanner ook in de nieuwe EcoBoost blokken zit zoals die in de Focus mk4 zitten. Dat er een spanner in de mk3 + facelift zit (turbo voorop) is in ieder geval duidelijk. Vraag is dan alleen of de in EU geleverde blokken precies dezelfde spanner hebben als de in de USA geleverde... Misschien verschilt het per productielocatie (Keulen, Craiova... in India misschien andere onderdelen?)
     
  2. #22 JW, 12 jan 2024
    Laatst bewerkt: 12 jan 2024
    De balansas is in ieder geval alleen aanwezig bij de 1.0 ECOboost met automatische transmissie.

    De handgeschakelde transmissie heeft geen balansas en heeft sowieso een wetbelt zonder spanner.





    [​IMG]
    MK3/MK3.5 automatische transmissie en handgeschakelde transmissie.


    [​IMG]
    MK4/MK4.5 automatische transmissie en handgeschakelde transmissie.
     
    Torxbit vindt dit leuk.
  3. Zonder spanner, is het dan een stretch belt op een of andere manier moet er toch wat spanning op staan om te voorkomen dat de riem over de tanden springt
     
  4. Is geen stretchbeld is gewoon precies op maat.
     
  5. Je weet waarom je de juiste olie moet gebruiken?
     
  6. Handig die expanded views, thanks! Dus het onderzochte mogelijke probleem (slijtage aan olieriem door diens eigen spanner) doet zich, als dat inderdaad een issue blijkt te zijn, enkel voor bij de automaat.

    Dan blijft er voor de automaatrijders één belangrijke vraag over, en dat is of de spanner van in de EU geproduceerde blokken dezelfde is als de in India geproduceerde blokken...

    Ik heb namelijk in mijn achterhoofd deze post van @fordfan:

    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/motorblok-vervangen.120905/

    Mk4 1.0 automaat 2019, dealer onderhouden (welke olie onbekend), olieriem tóch tandeloos al in 2022 bij 86dkm en motor total loss... In datzelfde topic meldt vervolgens @ff4266 zich: met 56dkm zelfde euvel en @jurgen gothel ook met een nog jonge mk4, @Sabel, @FordFocusKVB ook met een mk4. Of de laatste 4 ook een automaat hadden een altijd juiste olie hebben gehad is mij niet duidelijk... Maar zo ja + ja, dan zou dit in de VS nu onderzochte mogelijke probleem hier toch ook heel goed kunnen spelen :!: Hopelijk dus een gedegen onderzoek.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Ik kom net deze video op youtube tegen:

    Verstuurd vanaf mijn SM-T970 met Tapatalk
     
  8. Wel jammer dat ze er zo lang over hebben gedaan om de oorzaak te vinden, zeker gezien de grote gevolgen voor de vele eigenaren die met een geheel en of gedeeltelijke defecte motor kwamen te zitten bij een jonge auto met maar weinig km! Dit probleem merkte een vriend van me die een autobedrijf had al op zo begin 2017 toen hij de eerste Focussen binnen kreeg met motor problemen bij de 1.0 liter motor en er vele volgden, ook bij collega's kwam dit probleem vaak voor! Hij had het toen al over de riem met de tanden er vanaf gerukt en een verstopte oliepomp en die spanner die defect was, wat dus overeen kwam met wat nu ca. 8 later is uitgekomen, wel laat lijkt mij, die ondervindingen waren al door diverse garagehouders bij de importeur aangeboden om verhaal (lees schadeloosstelling) te krijgen voor de kosten! Echter soms ging de nieuw geplaatste motor ook weer kapot, er was dus duidelijk sprake van een constructie fout en niet foute olie en/of een fout behandelen van de motor door de eigenaren zoals wel werd gesuggereerd door F! Ik vraag me af wat Ford nu gaat doen met de vele klanten die met duizenden euro's kosten zijn blijven zitten die niet vergoed is door Ford! Lijkt me een soort "spanner" gate of zo! Alhoewel ook bij andere merken die kleine motoren niet veel beter zijn zeker niet de eerste jaren, nu worden ze beter hoor ik, echter geleerd op kosten van de klant, niet genoeg uitgetest en/of te veel bezuinigd en/of die constructie's zijn gewoon te gecompliceerd en te gevoelig in het dagelijks gebruik! Ik heb focussen 1 en 2 met de 1.6 motor gezien met over de 500.000 km gelopen en nog in orde!
     
    Torxbit en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Hier hadden we een Focus 1 met 1.6 en die deed het met inruil op 321.000 nog perfect.
    Geen olieverbruik of kwaaltjes.

    Door dit topic wel weer aan het denken gezet, mijn schoonouders hebben een MK3 met de 1.0 en zal toch nog eens hameren op wanneer de distributieriem is vervangen inclusief die van de oliepomp en zo niet dat ze daar wel werk van maken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina