1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat voor banden gebruik jij?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door TDCI Power, 3 jul 2007.

  1. #1601 Bertus 7, 19 jul 2023
    Laatst bewerkt: 19 jul 2023
    Natuurlijk passen die je kan alleen meer lading meenemen.
    Maar waarom geen 205 breed scheelt €40 per band.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. Dankjewel voor je snelle bericht Bertus. Deze maat zat ook onder de auto toen ik hem kocht. Ik heb 124 euro per band betaald dus vondt het prijsverschil wel mee vallen. Vandaar de keus voor deze maat.
     
  3. De maximale bandenspanning die op een band staat is in koude toestand, want zodra ze warmer worden loopt de druk op, dat kunnen ze gewoon aan,
    en het zou toch vreemd zijn dat je eerst 50km moet gaan rijden totdat de banden een beetje warm zijn, en dan pas op druk kan brengen
     
  4. Eens een vraag van mijn kant:

    Ik wil einde zomerseizoen overstappen naar 4 seizoenen banden, de Fiesta staat al op 4 seizoenen, maar ik kan nog geen goede
    indruk krijgen hoe hard ze slijten.
    Ik zoek banden in het A segment en geen Continental's, ik heb zitten kijken naar Michelin/Vredestein/Bridgestone/Pirelli/Goodyear,
    maar wie heeft er ervaring met 1 van deze merken, en dan met name tegen welke ongemakken je aanloopt?

    In mijn geval zou het gaan om 215x50-R18
    BVD
     
  5. Zal ook even mijn ervaringen delen:

    Auto: Focs MK4 ST-Line Station, 125pk.
    Zomer:
    Velg, Oxigin 20 Attraction 18" 8,5J (et45 dacht ik)
    Band, Michilin PS(2?) 235x40x18 (fabrieksaf geleverd)
    (verwacht 40k gelopen en nu bijna aan vervanging toe, gaan er in het voorjaar af)

    Winter:
    Velg, ST-line 18" origineel
    Band: Toyo Snowprox S954 235/40R18 95 V XL
    (verwacht zo'n 20k gelopen)

    Mijn ervaringen met beide banden zijn zeer goed,
    De originele zomerbanden vind ik qua grip ruim voldoende, alleen bij wat agressievere bochten nemen merk ik dat de voorkant nog wel eens wil glijden. qua rijgeluid, brandstofverbruik en slijtage heb ik weinig te klagen naar mijn idee.

    De winterbanden heb ik uitgezocht op hun beoordeling op nat wegdek in plaats van sneeuw daar ik hier weinig sneeuw meer verwacht in de toekomst en wij niet op wintersport gaan.
    En ook daar ben ik zeer tevreden mee. Banden hebben inderdaad goed grip op natte wegen en ook qua rijgeluid en verbruik valt het mij alles mee.

    (auto is van 10-2019 en heeft nu net 60k gelopen, vanaf het begin zijn de banden tussen zomer en winter gewisseld, en de zomerbanden zijn nu aan vervanging toe. Ik verwacht deze te vervangen voor Michelin PS5 of 4... afhankelijk van prijs en eventueel jullie ervaringen.
     
  6. Ik heb op mijn vorige auto Michelin CrossClimate+ gehad daar was ik erg tevreden over. Waar eigenlijk alle 4season banden in de basis winterbanden zijn die verbeterde eigenschappen voor zomer gebruik hebben, is die avn Michelin in de basis een zomerband waar ze winter eigenschappen aan hebben toegevoegd. Dit merkte je vooral in rij gelijk en prestaties bij droog en nat wegdek. In volle sneeuw waren ze niet zo goed als andere 4seasons.
    Nu heeft Michelin daar de CrossClimate 2 die eigenlijk al zijn goede "zomer" eigenschappen gehouden heeft. En nog weer beter in de winter. Wel de stilste 4 season die ik ken.

    Onder de focus heb ik nu GoodYear Vector 4Season Gen3. Bevalen op zich prima. (ooit nog de g1 gehad die zeker niet stil zijn) In de winter nog niet kunnen testen.

    Maar je hebt 4 season banden die uitblinken in verschillende stukken. En je zal dat naastje eigen verwachtingen en gebruik moeten leggen. Ik vind dit filmpje (kijk op zijn kanaal voor winter/zomer/performance banden tests) wel prettig Best 10 All Season Tires for 2023/24 - Tested in the Dry, Wet and Snow! - YouTube
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  7. Onder de Focus MK1 hebben we ongeveer 150.000 kilometer met Michelin Cross Climates gereden.
    Denk qua gewicht redelijk vergelijkbaar met de Fiesta.
    Achter gingen de banden zo'n 80.000 kilometer mee, voor een goede 60.000.
    Auto maakte veel kilometers op de snelweg dus dit kan bij iemand anders heel goed wat minder zijn.

    Als ze redelijk op waren dan werden ze wat lawaaieriger. In de winter in de sneeuw gewoon goede grip, geen seconde gedacht dat we winterbanden moesten hebben.
    In de zomer wel eens de grenzen opgezocht en die liggen vele malen hoger dan dat je in het dagelijks verkeer gebruikt.
    Voor een gewone auto direct mijn eerste keuze al enige tijd.
     
  8. Ik moet wel zeggen dat bij alle all seasons die ik gehad heb is dat ze allemaal meer lawaai gaan maken aan het eind van hun levens duur. Meestal zo rond de M+S indicator. Ik gok als zo 75% van de band op is.
     
  9. Rond en zwart! :mrgreen: :asshole::mrgreen::lol!:
     
  10. Mijn huidige (zomer)banden zijn aan vervanging toe, maar met de winter voor de boeg zit ik met een dilemma: vervangen voor all season banden en het hele jaar daarop rijden óf een extra winterset aanschaffen en begin volgend jaar mijn huidige zomerbanden vervangen (en dus dubbele kosten)?

    Tot op heden altijd met een aparte zomer- en winterset gereden. Ik lees achter dat all season banden steeds beter en beter worden. Verder zit ik op Facebook in een Duitse Focus MK4 groep en lees daar dat steeds meer Duitsers het hele jaar door op all seasons rijden. Vooral over de Michelin Crossclimate lees ik goede verhalen.

    Ik rij gemiddeld 20k per jaar, gaan nooit op wintersport maar wel in de winter geregeld naar Duitsland.

    Wat is jullie mening en wat zijn jullie ervaringen met all seasons?
     
  11. Als je liever niet meer wilt wisselen is de allseason je band. Besef wel dat een allseason altijd een compromis is en zal blijven. Een setje zomer en winter is nog altijd beter in dat seizoen.
     
    Thiemo en gerardTDCI vinden dit leuk.
  12. Op mijn vorige Focus (mk2.5) zo’n 20.000km gereden op CrossClimate 2’s (daarna auto ingeruild op Focus mk4). Ik vond het erg prettige banden, maar kan dus weinig zeggen over het geluid bij hogere km standen. Het zijn eigenlijk zomerbanden met een aantal winterband eigenschappen. De wegligging was in mijn ogen veel beter dan op volledige winterbanden. Ideaal voor de Nederlandse wintertjes. Ook de slijtage leek goed voor elkaar. De prijs ligt wat hoger, maar uiteindelijk betaald het zich terug.

    Op mijn 18inch “zomervelgen” rijdt ik met Michelin Pilot sport 3 voor en 5 achter. Dit zal uiteindelijk rondom Pilot sport 5 worden, wanneer de voorbandjes op zijn. Op de 17inch “wintervelgen” liggen nu nog Michelin Primacy 4’s (lagen er al op, 2e hands gekocht) welke genoeg profiel hebben. Als deze op zijn ga ik over op CrossClimate 2’s. Op dit moment dus een echte Michelin fanboy:lol:!
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  13. Zit ook met dit dilemma de Kuga heeft achter nieuwe banden nodig 225/60-R18 xl continental eco banden zijn echt op nu met. 30k km al nu hebben ze wel wat extra last gehad doordat ik ruim 3000 km met een enigszins kromme as rond heb gereden maar toch vindt ik ze snel versleten. Voor zijn ook al niet meer best

    zag op mp een set voorbij komen voor 1050 euro velgen met nieuwe cont winterbanden weet alleen nog niet of deze geschikt zijn voor de hybride uitvoering volgens ford site zouden niet alle velgen geschikt zijn :think:
     
  14. kwam deze tegen op mp
    2 474 142

    Lichtmetalen velg 18" 5-spaaks Y-design, Carbonized Grey
    € 527,001

    Ford Mustang Mach-E 07-2020,

    Alleen toepasbaar op auto’s met 18” af fabriek.

    , tot en met 08/2023




    7J x 18", ET 47.5, voor bandenmaat 225/60 R18



    worden daar aangeboden voor de Kuga, zouden deze passen ? de Kuga heeft 7,5 x18 et 50 als velg maat
     
  15. Zojuist een nieuwe set winterbanden gekocht... Michelin Pilot Alpin 5; had ik ook op m'n vorige auto, alleen passen die niet op de Focus. :lol:
     
  16. Mijn keuze zou dan All Season zijn.

    Hier ook goede ervaringen met de Cross Climates.
    Mee gereden in een goed pak sneeuw, gek gedaan in warme zomers en altijd gewoon goed presteren.
    Voor wintersporters zou ik nog wel roepen een aparte winterband maar die je daar niet aan zou ik de moeite besparen van het zoeken van een 2e set die je telkens moet wisselen.

    Zelf had ik ook altijd 2 sets, reed voor mijn werk voor de strooiwagens uit maar met de huidige winters zou ik dat ook niet meer doen als ik nog in dezelfde situatie was geweest.
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  17. 225-45-19 good year eagle f1 rft
     
  18. Mijn originele Pilot Sport 3 achterbanden (uit 2017 met bijna 90000km) gaan vervangen worden door een setje Pilot Sport 5.
    Op de vooras had ik al Pilot Sport 4, maar die hebben nog ruim profiel en zijn een stuk jonger. Ooit zal dat ook PS5 worden.
    Komende weken de nieuwe banden even inrijden (en kijken of alles naar wens is) en dan gaat de winterset eronder
     
  19. Jullie bestellen de banden zelf en laten ze er dan bij een lokale garage (of Focusvriend) er onder leggen? Online banden kopen scheelt nogal in de prijs namelijk
     

Deel Deze Pagina