1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Start stop werkt nooit

Discussie in 'Electronica' gestart door Anon, 20 jul 2023.

  1. Varta D54
     
    Lecturer in Recent Runes en MaxH vinden dit leuk.
  2. Eentje met dezelfde waarde of een stukje hoger (heb je nu bijv 55A zet er 60A in, maar is geen must, zelfde waarde is goed) en let op de maten van de accu, zoals je al zegt zoveel smaken dat dat wel van belang is dat hij ook in je auto past.
    Verder zou ik wel gaan voor een A-merk, Bosch of Varta ofzo. Meeste bedrijven kunnen op basis van VIN of kenteken wel weten welke accu sowieso past.
     
  3. #43 Lecturer in Recent Runes, 20 sep 2023
    Laatst bewerkt: 20 sep 2023
    @Bertus 7 en @Edgar Focus Ik heb er nu een 60AH Varta (originele vanuit de fabriek) in zitten en heb al gekeken naar de D54. Ik kom van Bosch echter ook de S4E08 tegen en die heeft een capaciteit van 70AH en een koudstartvermogen van 760A, net als de Varta N70. Die lijken me dus nogal wat sterker. Kan ik dan niet het beste gewoon de zwaarste accu nemen als ik het s/s systeem aan de gang wil houden?

    Edit: Nog wat verder gezocht op het forum en ik zag dat meerdere leden de N70 in hun Mk4 geplaatst hebben, dus die maar besteld. :D
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Denk dat dat wel een verstandige keuze is geweest die je hebt gemaakt, de geleverde accu van Ford is echt het minimale wat er nodig is bij de MK4 en MK4.5 ook.Vergeet niet na het plaatsen de BCM te resetten.
     
  5. Ga ik zeker doen en ik moet toch ook het type in de BCM aanpassen via Forscan? En zou ik er dan ook verstandig aan doen de SOC hoger te zetten?

    Ik plaats hem trouwens niet zelf, dat doet mijn garage voor me. Die adviseerde me ook om de accu zelf te bestellen en daar af te laten leveren, want voor de online prijzen konden zij accu's niet eens inkopen...

    Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
     
    Edgar Focus en Paul_U vinden dit leuk.
  6. In principe kun je via Forscan de SOC op 90% zetten, sommigen zetten hem zelfs op 100% en dan ligt het er aan waar de BCM nu op staat. Als hij op een not defined of auto ofzo staat hoef je niets te doen, als hij wel een bepaald type aangeeft eentje nemen die er qua A het dichtst bij zit
     
    Lecturer in Recent Runes vindt dit leuk.
  7. Ik ben er niet meer actief mee bezig geweest, maar ik merk wel dat start/stop het héél af en toe ineens weer doet. Maar dan alleen na meerdere relatief lange ritten (3 kwartier oid). Zodra ik weer twee keer naar de supermarkt ben gereden, is het weer voorbij met de pret.

    Ik moet ook zeggen dat ik start/stop totaal niet mis, dus ik vind het prima!
     
  8. Enige tijd niet online geweest op het forum dus vandaar dat ik dit topic nu tegenkom.

    Zelf heb ik ook een haat/liefde verhouding met mijn start/stop systeem, zie ook dit bericht van bijna een jaar geleden. Daarom wilde ik onderstaande toch even delen, wellicht heeft iemand er wat aan.

    Vanaf december 2022 werkte het start/stop systeem eigenlijk feilloos, onder elke omstandigheid. Oké, niet met een koude motor en ik een stop maak binnen enkele kilometers na vertrek. Maar als ik wat meer kilometers gereden heb, werkt het perfect. Echter sinds begin januari 2024 hield het start/stop systeem er plotseling weer mee op. Voor mijn gevoel had ik niets gewijzigd aan de instellingen in de auto (niks met temperatuur/climate control gedaan). En of ik nu een lange of korte rit had gemaakt, start/stop wilde niet werken. Ik kon maar niet bedenken waarom het ineens niet meer werkte. :think:

    Totdat ik vorige week een heldere ingeving kreeg. Omdat de kinderen van een vriendin van mij achterin nog wel eens met de elektrische ramen spelen, had ik de bediening voor de achterramen uitgeschakeld (via de knop op het bedieningspaneel van de armleuning in het voorportier). Dat blijft dan uitgeschakeld staan, ook als de motor uitgeschakeld is en de auto op slot staat. Het lampje op het bedieningspaneel in de deur blijft dan nl. branden. Dat viel mij ineens op toen ik naast de uitschakelde en afgesloten auto stond en het brandend lampje zag. Ik herinnerde mij toen plots dat ik de bediening van de ramen achterin begin januari uitgeschakeld had. Dus de bediening weer ingeschakeld (lampje is dan uit) en zo waar, het start/stop systeem werkte gelijk weer en blijft tot op de dag van vandaag ook gewoon werken. :mrgreen:

    Of dit de oorzaak was, wie zal het zeggen? In ieder geval werkt het bij mij weer. :cool:
     
    Steven, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Dat lampje gaat volgens mij uit als de canbus in rust gaat. Maar wel apart dat het dan weer werkt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Start stop ramen dus :mrgreen:
    Wel heel vreemd inderdaad maar als het werkt werkt het het. Ga dat ook eens bij mij proberen
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. #51 Torxbit, 11 feb 2024
    Laatst bewerkt: 11 feb 2024
    Dat lampje zou na 10 of 15 minuten uit moeten gaan zoals @Patman zegt. Daarnaast kan puur en alleen dat gele ledje je accu niet zomaar leegtrekken. We hebben het dan namelijk over iets van 2 volt x max. 20mAh. Daar voelt je accu echt niets van.

    Na uitzetten motor blijven zitten maar dan eerst even je deur open en dicht doen.... Als dat ledje na 10 (max.15) nog brandt dan is er wat anders aan de hand waardoor systemen actief blijven, die trekken wel flink wat vermogen weg.

    Lampje in handschoenenkastje kan ook blijven branden (genoeg over te vinden) maar zelfde verhaal als dat gele ledje: zou na 10 a 15 min. uitgeschakeld moeten worden en verbruikt nog geen 0,4Ah, over 15 minuten zou dat maar 0,1Ah zijn op een accu van 60Ah...

    Heb je de SOC target met FORScan al gewijzigd naar 90? Bij mij heeft dat 1,5 jaar geleden alle problemen verholpen, rij nog met originele accu en 24/7 draaien er twee marterverjagers onder de kap...
     
  12. Eerlijk gezegd had ik er nooit op gelet of dat lampje na verloop van tijd wel of niet uit gaat. Mijn auto staat in een garage en dan let je er niet zo op bij het uitstappen. Wellicht dat het gewoon na 10-15 min. wel uit gaat maar is het het mij nooit opgevallen. Toen ik het zag had ik er net mee gereden en onder het rijden brandde het lampje natuurlijk ook.

    Daar ben ik niet bekend mee. :oops: Heb mij nooit verdiept hierin.

    Mijn accu is overigens van januari 2022 en geeft volgens mij geen problemen met opladen. Zoals ik in het andere topic reeds aangaf, werkte start/stop net na aanschaf in april 2021 eventjes. Toen bijna 1,5 jaar niet (in die tijd ook de nieuwe accu gekregen) en is spontaan weer gaan werken sinds december 2022. Net nog rit gemaakt met de auto en start/stop werkt gewoon netjes zoals het hoort op dit moment. :)
     
  13. :roll: ging er te te makkelijk vanuit dat je FORSCan wel zou kennen / hebben, sorry!

    Kijk anders even in het topic met aangeboden diensten: https://focusclub.nl/index.php?threads/aangeboden-diensten-2024-hulp-gezocht.123406/

    Wellicht is er iemand bij jou in de buurt die je ermee kan helpen :D Zou mogelijk de oplossing kunnen zijn.

    Lang verhaal kort: afhankelijk van de configuratie die Ford jouw auto af fabriek heeft meegegeven, laadt deze de accu niet volledig op. In mijn geval (Focus 02-2019) was dat 80%. Maar start/stop wordt al uitgeschakeld als de accu onder de, zeg, misschien 70% komt (weet exacte percentage niet). Dat percentage heet de 'SOC' van je accu: 'state of charge' en wordt gemeten door het bms (battery monitoring system). Is een sensor in de vorm van blokje die aan de minpool van de accu hangt.

    Nadat ik met FORScan het laaddoel (target SOC) op 90% had gezet, heb ik zo goed als nooit meer problemen gehad zoals niet werkende start en stop, of gekke bliepjes door instrumentenpaneel in plaats van melding over de speakers gehad (bij deuren open, elektr. achterklep open/dicht e.d.). Ik vermoed dus dat het in mijn verhaal echt puur aan die instelling lag. Misschien bij jou ook.

    Daarnaast, afhankelijk van het bouwjaar van je Focus: voor zover ik mij herinner was er een bekend issue met een specifieke module in de auto die onbedoeld veel stroom zou vragen terwijl auto uit staat, nl. het ingebouwde modem incl. SOS-systeem. Zou een software update voor zijn bij de dealer en probleem was dacht ik te herkennen aan fel rood oplichtende sos-knop... Die mogelijk een software update nodig heeft. Iemand anders hier bij de club die dit kan bevestigen of zie ik spoken :oops:

    Ik heb binnen garantie (occasion) allerhande modules in de auto laten updaten, nog voordat ik zelf met FORSCan aan de slag ging. Ook omdat als gevolg van te lage SOC van de accu mijn stuurbekrachtiging vreemde dingen ging doen(!) Beter safe than sorry, aldus de dealer.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Geen idee of iemand het ooit al eens is opgevallen...of dat het ooit al hier genoemd is..
    Zoals velen hier heb ik ook een haat liefde verhouding met het start/stop systeem.
    Accu al eens volledig opgeladen, aanpassingen in het BMS gedaan.. alles werkt niet of tijdelijk....
    Maar nu kwam ik tot de volgende ontdekking.
    Mijn auto is een mk4 automaat uit 2019, deze is voorzien van het auto hold systeem. Dat wil dus zeggen dat de auto stil blijft staan wanneer je de voet van de rem afhaalt bij bijvoorbeeld het verkeerslicht. Dit geeft hij dan netjes aan met een groen symbool op het display.
    Dit werkt feilloos. Echter zag ik onlangs dat bij o.a. koude motor er ook een symbool komt dat het start stop systeem niet beschikbaar is als je de rem vasthoudt en dit symbool weer verdwijnt als je de rem loslaat. De auto staat dan op auto hold. De motor blijft gewoon lopen zoals verwacht. Echter als de motor warm is komt het symbool van het niet beschikbaar zijn van het start stop systeem niet op het display. Het zou dus gewoon moeten werken, echter de motor blijft meestal gewoon lopen.
    Nu kwam ik er achter, als je het rempedaal een halve tot 1 seconde langer ingedrukt houdt, de motor dus wel afslaat en het start stop systeem dus geactiveerd is. Ook is dan nog steeds de auto hold actief.
    Het start stop systeem houdt dus ook bij hoelang je het rempedaal vasthoudt, ook al staat de auto al stil en is auto hold actief. Nu heb ik het auto hold eens uitgezet en daarmee getest, dan werkt het start stop systeem goed, je moet het rempedaal immers vasthouden om de auto stil te laten staan. Het is een beetje vreemd dus dat het start stop systeem niet gekoppeld is met het auto hold systeem. De auto weet via auto hold dat hij stil moet blijven staan. Maar laat de motor dus niet afslaan. Alleen dus als je het rempedaal dus wat langer ingedrukt houdt slaat hij af.
    Wat ook opvallend is, dat bij auto hold, de remlichten ook blijven branden. Deze gaan wel weer uit wanneer je weer aanrijdt.
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en Paul_U vinden dit leuk.
  15. Kijk in je instrumentencluster eens onder voertuiginstellingen > informatie > auto start stop als je een grijs start stop systeem icoontje ziet. Daar staat waarom je motor aan blijft (bijvoorbeeld motor aan wegens opladen voertuig)
     
    Edgar Focus en Steven vinden dit leuk.
  16. Het zou zomaar kunnen dat start/stop niet geactiveerd wordt als je het rempedaal te snel los laad terwijl auto hold wel geactiveerd is, deze 2 systemen werken los van elkaar
     

  17. Enkele weken geleden stond ik ineens 2 keer met een lege accu. Een andere Ford dealer heeft de accu uitgebreid getest en kwam tot de conclusie dat deze helemaal stuk is. De accu is onder garantie vervangen en nu werkt start/stop al weken iedere keer feilloos.

    Beetje vreemd dat de (eerste) Ford dealer constateerde dat er niets mis was met de accu toen ik een klein jaar geleden bij ze langs ging om de accu te laten checken omdat start/stop het nooit deed.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Ook met je nieuwe accu zal het start stop het na een jaar of drie niet meer doen maar is de accu nog lang niet op.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Een half jaar geleden ook een Varta N70 accu geplaatst in mijn 2019 focus. Vervolgens de BMS gereset, SOC op 90% gezet en beide accu instellingen op undifined gezet (stond geen Varta 70ah in de lijst). Aanvankelijk ging het goed. Na 1 à 2 maanden weer hetzelfde gezeur, geen start/stop, geen keyless lock/unlock op andere deuren dan de bestuurders deur en meldingen van deep sleep in de Ford app etc. Vervolgens de accu aan de lader gehangen (CTEK), welke aangaf dat de accu nog redelijk vol zat en goed fuctioneerde. Na een week weer hetzelfde gezeur…Na lang zitten spitten op het internet kwam ik wat info tegen over het type BMS sensor en dat deze in de loop van de tijd is geüpdate. Dit scheen te kunnen werken. Ik opgezocht en het nieuwe type sensor kostte €108,- met nog wat verzendkosten. Uiteindelijk toch maar gedaan en deze zit er nu 2 weken in. Vervangen is goed zelf te doen en tot nu toe al het gezeur opgelost. Nog even afwachten en fingers crossed..
    Zie foto’s voor de verschillende type nummers. Het typenummer eindigend op CC is het meest recente type BMS sensor.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Edgar Focus en Steven vinden dit leuk.
  20. Dan zal de eerste keer de accu ook nog niet heel slecht zijn geweest gezien het feit dat je er nog bijna een jaar mee hebt kunnen doorrijden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina