1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK3.5 1.0 ecoboost koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DexterXL, 2 mrt 2023.

  1. Mijn drukgroep van de koppeling was kapot, kreeg bij de ford dealer in Zoetermeer een rekening van 1050 euro voor druklager, en koppelingsset maar zonder 2 massa vliegwiel heb ze er ook niet over gehoord terwijl de focus toch 165.000 km gereden had. Weet niet of je er veel aan hebt maar het was bij mij dus niet noodzakelijk.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  2. Het blijft natuurlijk een afweging. Het duurste aan de koppeling vervangen is het arbeidsloon, idem voor het vervangen van een vliegwiel, ze moeten je halve auto uit elkaar trekken...
    Dus je kunt het risico nemen om het vliegwiel niet te vervangen met de kans dat het 50.000km verder wel vervangen moet worden.
     
  3. Ik ben dan altijd benieuwd wat dan aan een 2 massa vliegwiel stuk kan gaan,
    ja ik snap dat als je door blijft rijden met een slippende koppeling dat alles te heet word,
    en dat je dan aan de beurt bent, maar na 2x 2 sec iets slippen help je de boel toch niet
    direct om zeep lijkt mij.

    Maar als update: nog geen steek verder, ja van alles op papier gezet aan kosten, inruilwaarde,
    budget tov kosten gezet enz....
    Maar ergens loop ik intern vast bij een mogelijke inruil en de bedragen die erbij komen, aan de ene
    kant hoor ik dat de autohandel een zeer kleine winstmarge op de verkoop heeft, aan de andere kant
    zie ik bedragen voorbij komen wat daar haaks op staat, als voorbeeld:

    Qua inruil zou die van ons tussen de €11.000,- en de €11.500,- opbrengen = feit
    Een Ecosport ST-line 2018 gezien welke bij de goedkopere prijzen van internet hoort á €19.000,- = feit
    Vervolgens kijk ik op bv ANWB koerslijst, en vul alles netjes in, dan zie ik dat idd de Focus op
    €11.243,- gezet word qua inruil, klopt met de praktijk, vervolgens doe ik dit bij die Ecosport ook,
    en zie dan als 1e dat de inruilwaarde maar €1500,- hoger ligt, dus dat zal dan ook wel redelijk kloppen
    met de praktijk.
    Dus die zetten we dan op €13.000,- inruil, maar verkoop €19.000,- (zonder afleverpakket), zit ik op een
    verschil van €6000,- dan zie ik dat als winst, want ik betaal dan zelf de afleverkosten en garantie,
    dan vind ik ruim 30% winst toch niet bepaald een kleine marge op zo'n bedrag.
    Overigens maakt het niet uit op welke site ik kijk voor een waardebepaling, dat zit allemaal dicht bij elkaar
    in de buurt, en ja ik weet dat ik mijzelf gek loop te maken....vandaar dat ik dan even vastloop en denk:
    over een paar weken kijk ik er wel weer naar
     
  4. De veren die tussen de 2 vliegwielen zitten kunnen hun kracht kwijt raken op den duur of kapot gaan, verder zou ik ook niet qeten wat er aan extra slijtage zou kunnen zijn

    en ja een auto inruil levert altijd een stuk minder op dan als diezelfde auto een dag later weer te koop aangeboden wordt en het lijkt erop dat de gevraagde prijs dikwijls ook betaald wordt want, voor jou komt er wel een andere koper, maar heg staat je vrij om wat meer eruit te proberen te krijgen
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  5. Inruil nprijs kan je eigenlijk niet online afgeven want dat hangt er van af wat je terug koopt en hoe de staat van je auto is.
    Daarnaast weet je niet wat er voor die andere auto betaald is toen die werd ingeruild.
    Het is en blijft iets wat van veel factoren afhankelijk is.
    De tools etc voor online berekenen moet je echt als ndicatief zien ern nooit als feit.
    het zijn hulpmiddelttjes, gemiddelden maar als je de echte inruilwaarde wilt weten en je hebt een nieuwe aankoop op het oog is langsgaan en offerte vragen altijd het beste en je weet waar je aan toe bent.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  6. Nou de inruilprijs voor de Focus kwam toch beide keren zeer goed overeen met wat de meeste waardebepalings sites aangeven,
    en ja, ik was dus met de auto bij de betreffende garages, praktijk strookt met de theorie (tot nu toe)

    Maar goed, een Ecosport gaat het niet worden, ergens mis ik 100 liter bagageruimte, dacht dat het wel mee zou vallen,
    maar de veerpoten nemen te veel ruimte in de kofferbak in.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Aha ik dacht dat je alleen online aan het kijken was. Zag recentelijk nog een F150Raptor te koop staan, si dat niets dan?:mrgreen:
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  8. In deze markt liggen de inruilwaardes en verkoopwaardes best ver uit elkaar.
    Niet alleen omdat er weinig aanbod is, maar ook omdat die 12 maanden garantie er ook nog eens is.
    Want een Focus wagon van 2016 wordt ook gewoon te koop gezet voor 13k-15k (enkel de 1.0 handgeschakeld gekeken), afhankelijk van de uitvoering en km stand. originele Nederlandse auto's zijn vaak wat duurder in verhouding.

    Een inruilwaarde van 11250 houdt ook al een ruime marge over (of is hier de kosten van een koppeling, indien merkbaar met rijden al vanaf gehaald?)

    Puntje bij paaltje zeg ik altijd tegen iedereen: doe wat je het beste vindt, ben je bereidt X te betalen voor X auto. Go for it. Twijfel je, dan doe je het niet.
     
    DexterXL en gerardTDCI vinden dit leuk.
  9. van wat ik begrijp zijn de winstmarges op nieuwe auto's heel klein.
    enige compensatie komt dan van de occasions die ze verkopen.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  10. Hallo Allen,

    Ik (Cees) heb een uitdaging,
    Mijn Focus (1.5 Ecoboost uit Jan-2017 met 52.000km) heeft sinds kort het volgende probleem.
    Soms valt de druk van de koppeling weg, pedaal ligt dan bijna onderin en na een paar keer pompen is er weer druk en werkt alles weer normaal.
    Ik heb dit verschijnsel sinds een paar maanden en helaas gebleven nadat een paar weken geleden bij de dealer de rem/koppelingsvloeistof is vervangen en verder op dat moment ook niets vreemd is geconstateerd aan de koppeling. (ps. is toch vloeistofzijdig het zelfde systeem ?)
    De veer is niet defect en werkt naar behoren volgens mij. (is toch alleen voor het laatste gedeelte van de retourslag van het pedaal ?)
    Heeft iemand misschien nog een paar gouden tips, om dit probleem aan te pakken ?

    Alvast bedankt en m.vr.gr,

    Cees.
     
  11. Is die wel goed ontlucht?
     
    Hollender vindt dit leuk.
  12. Als alles ontlucht is dan zou ik durven beweren dat een van de koppelingscilinders de geest aan het geven is. Als je geluk hebt is het de hoofdkoppelingscilinder (die aan het pedaal zit) en als je pech hebt dan is het die van de drukgroep.
    Voor die laatste moet je bak er namelijk onderuit en best de complete koppeling vervangen
     
  13. Zelfde probleem hier . Advies garage was koppeling vervangen . De cilinder in de bak verdenken ze . De hoofdkoppelcilinder bij het pedaal kan je bekijken of hij lekt. Koppeling vervangen heb ik een offerte van gehad bij een ford specialist dus geen dealer a 700 euro . Dit is ex vliegwiel . Ik kijk het nog even aan na al mijn kosten deze maand . Vreemde is wel bij koud weer is het erger.
     
  14. Allen bedankt voor jullie meedenken en ik zal eerst even (laten) checken of het systeem goed ontlucht is.
    Kan je dat zelf overigens ook makkelijk doen ?? Misschien iemand een fotootje / handleiding van ?
    Ik zie overigens geen olie bij het pedaal en omgeving.
    Wordt vervolgd <> Cees
     
  15. R.Zwiers vindt dit leuk.
  16. Pb me maar voor info:thumbup::dance:
     
  17. Ik (Cees) heb nog wel een vraagje wordt bij het vervangen van de remolie van een Focus uit 2017 - 1.5 ecoboost automatisch de olie tbv de hydraulische koppeling (systemen zijn toch vloeistofzijdig gekoppeld ?) ook vervangen en dient dit circuit dan ontlucht te worden bij de hulpcilinder. ? Alvast bedankt. Gr. Cees
     
  18. @tuin
    Kort gezegd nee, remvloeistof van koppeling wordt eigenlijk nooit ververst.
    Hier heeft het ook nooit echt nadelig invloed op werking.

    Rede tot verversen is dat remvloeistof water op zich neemt.
    Door het warer zakt het kookpunt van remvloeistof.
    Daarom bij 3% vocht moet het ververst worden.
    Meeste autos hebben dot4 erin zitten.
    Droog kookpunt is 230graden, nat kookpunt us dat 155graden.

    Door het remmen worden de remcilinders ook warm. Gevolg dat remvloeistof daar warm wordt.
    Als het kookpunt wordt bereikt, dan gaat het water dus koken. Met gevolg dat er stoom in systeem zit. Stoom is samen drukbaar en dus heb je zacht rempedaal.

    Koppeling wordt nooit zo warm dat daar remvloeistof kan gaan koken. Dus je zal daar ook geen verkeerde koppelingspedaal gevoel van krijgen.
     
  19. Bedankt Truckerowerner bedankt voor je reactie.

    Maar ik begreep dat het leidingsysteem van zowel de koppeling als rem gebruik maakt van een totaal systeem gevuld met remvloeistof.
    Dan zou ik denken wanneer de remvloeistof wordt vervangen, tevens automatisch de koppelingsvloeistof vervangen wordt toch ?
    (of zitten dat klepjes of iets dergelijk tussen ?)
    En als het als 1 systeem gezien kan worden moet dat toch bij vervangen van de vloeistof zowel aan de rem als koppelingzijde ontlucht worden ?

    Groeten <> Cees
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina