ah zo, dat noem ik meer flink uithonen dan op boren eigenlijk. met op boren denk ik sneller aan een winst van 200cc op de motor. Had idd gelezen dat zuigers wel iets groter waren. Alleen hoeveel zuigerspelling een normale zuiger heeft en nu deze zuiger krijgt niet. Kon het dus niet plaatsen hoeveel mm diameter van de boring groter werd. 0.5mm verschil is veel. Ook tussen de oude en nieuwe zuiger hoeveel het uitzet als het warm is geen idee. Met het woord opboren dacht ik ff heb ik iets gemist haha Als de oude zuigers veel uitzetten en de nieuwe minder, dat samen met correcte spelling. Dan zal je dat denk wel merken. grootste lekkage van arbeid is via de zuigerveren. Hoe goed die ook alles proberen te scheiden, olie onderin en uitlaatgas erboven. Gebeurt dit vaak niet goed genoeg. Door massa productie is spelling groter namelijk. F1 heeft zulk kleine spelling dat als de motor niet eerst warm is, ze de motor direct in de soep draaien.
Vandaag de rest van de kleppen getest, geen lekkages. Dus dan kan de boel schoon, gespoten en in elkaar. Alles afgeplakt en in de zelfde kleur als het blok. Ziet er wel erg mooi uit zo dat aluminium. Ben blij dat ik het niet een gekke kleur heb gespoten. Toen maar eens de nieuwe veren tevoorschijn gehaald. 180 ponds klep veren met bij passende retainers. Is toch een behoorlijk stuk strakker. Zaterdag weer verder. Even andere dingen.
Vandaag beetje rustig aan gedaan. Laatste dingetjes in de verf gezet. Is toch weer mooi geworden. Ik denk morgen bezig met de kop in elkaar te zeggen.
Zo, vandaag de kop in elkaar gezet met de Newman 180 ponds veren en bijpassende schotels. Netjes de halve maantjes gepositioneerd zodat ze elkaar niet raken. Verse steel seals er in. Wat een plaatje toch? Ook de verstuivers voorzien van een nieuwe o-ring. Ook de powerflex motor mounts inserts gemonteerd. Staat mooi bij de verse lak. Als laatste wou ik de aandrijfassen nog even geborsteld en in de hamerite. Ook nog een mooie stil leven foto gemaakt. Nou is het wachten op het blok, en dan kan het in elkaar zetten beginnen.
Verstuivers had ik verstuurd naar een bedrijfje in Groningen. Die testen ze. Reinigen ze en je krijgt een heel test rapport er bij. https://www.hsmautoservice.nl/uitlezen-updaten/injectoren-reinigen-testen/ Toch wel belangrijk dat die t goed doen.
Prachtig om te zien hoe je bezig bent, eigenlijk stiekem een beetje jaloers, jammer dat ik niet de ruimte, tijd, kennis (maar die zou vanzelf komen ), geld en het goede project om het aan de doen
ALs het goed niet lang een stilleven meer maar een 200pk leven Echt ontzettend gaaf, hoe lang ben je in totaal nu kwijt aan uren, gewoon uit nieuwsgierigheid want kosten/uren telt niet bij zoiets vind ik.
Ik ben ook geen auto monteur, maar met YouTube en een paar hulp/advies lijntjes kom je d'r wel. Heb ook een hoop hulp uit Engeland. Ik zou t elke keer wel willen, want snelle auto's kopen is niet aan mij, ik maak ze liever hehe. Maar denk dat dit 1 keer wordt, want heb straks andere dingen aan m'n hoofd Poe, schoonmaken en spuiten kost eigenlijk t meeste werk, als alles eenmaal klaar is om te monteren ben je in 2 dagen wel klaar. Elke dag dat ik post ben ik ongeveer wel een hele dag bezig geweest. Ik heb het voordeel dat ik tijdens m'n vaart de meeste onderdelen al kon bestellen en dat ik thuis zo kon beginnen. Maar naast kosten van onderdelen kwam er voor mij ook nog redelijk wat kosten bij voor gereedschap die ik nog niet had. Maar dat kan je altijd weer gebruiken. Of er moet hierna gewoon een ander project komen Oude escort of een Capri ofzo..
Vandaag begonnen met de klep speling te bepalen. Aangezien de kleppen/zittingen gelapt zijn, andere veren en schotels en andere nokkenassen, wel even belangrijk. Normaal doe je dat zover ik weet met een warme motor, maar Ford garage vertelde me dat ze dat gewoon op kamer temperatuur doen. Eerst begonnen met voelermaatjes die ik ooit had gekocht, maar die had stapjes van 0.05mm. dat vond ik niet precies genoeg, dus maar even een setje gehaald die veel meer diktes heeft waar je eigenlijk alles mee kan maken vanaf 0.03mm De dikte van de solid lifters. Morgen maar even bij de Ford dealer de juiste bestellen. Alle inlaat zitten nog binnen limiten. Alle uitlaat moeten wel vervangen worden.
Een meting tot 0,03 mm is aardig maar wat zijn de limieten dan ? En hoe ga je in de limiet zitten als startpunt, neem je de grootste speling de kleinste of ga je er precies in het midden tussen zitten
Ik heb ze bepaald met een precisie van 0.01. Je stelt de desbetreffende voelermaatjes samen om de dikte te maken welke je wilt. Limieten van uitlaat is 0.27 tot 0.33mm (koud) Bij de Ford garage geweest en een heel goed mee denkende hoofd monteur daar samen bepaal dat de meeste gewoon kunnen omgewisseld worden. Uit eindelijk maar 1 nieuwe moest te bestellen. Die monteur zei ook dat het niet zo nou komt want alle maten die ik bepaald had heeft Ford niet eens. Dus dan nemen ze de dichtstbijzijnde. Start punt is gewoon de hoogte van de lifter. Die is gegeven want die staat geslagen in de lifter. Hele procedure staat wel in het Haynes hand boek. Lees t daar maar terug.