1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geregeld gebruik onderhouds additieven

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HUMALOG, 26 okt 2020.

  1. Hallo allemaal

    Ik heb een vraag. In mijn oude auto gebruikte ik 1x in de 3 maanden verschillende additieven van wynns.
    zoals injector cleaner en dat soort toevoegingen. Tevens tankte ik 1x in de maand shell of BP 98. Is dit verstandig om te doen bij een 1.0 ecoboost motoren 125 pk. Of totaal overbodig.

    Bvd rudy
     
  2. De vraag is waarom je dat deed. Waren er klachten of deed je het gewoon preventief? En op basis van welke informatie koos je hiervoor?
    Persoonlijk denk ik niet dat dat allemaal nodig is bij een goed onderhouden auto waar fatsoenlijk mee gereden wordt, ongeacht de leeftijd of type.
    Maar dat is slechts mijn gedachte...
     
  3. Ik rij veel korte afstanden naar werk 10-15 km en geregeld een stadsritje. Mijn garage adviseerde een aantal jaar geleden om geregeld een additief toe te voegen aan zowel benzine als olie. Ik had dan ook een Peugeot met een vti blok erin.hoog olieverbruik en na een tijdje goedkopere benzine getankt te hebben liep hij niet zo mooi . Ik vroeg me af of het verstandig was om dit voort te zetten. Bvd
     
  4. Zou niet elke 3 maanden iets toevoegen. Zolang je af en toe een wat langere rit kan maken, bv 1x per 2 weken, voorkom je sludge in je olie. Daarnaast de interval van de olie wissel iets eerder doen, bv elke 10k km'ers. Brandstof toevoeging is op zich een keertje wel ok, maar niet zo vaak nodig. Zonde van je geld om het zo vaak te doen, als ik t zeggen mag :mrgreen:

    Greetz Emiel
     
  5. bedankt voor je reactie.
     
  6. Ik zou altijd premium benzine tanken en 1x per jaar bij onderhoud injectorcleaner erin doen. Meer is echt niet nodig.
    Zaken als vervuiling van je inlaat (door directe inspuiten en EGR) ga je toch niet tegen met additieven en/of premium benzine en dat is juist de grootste vervuiling.
     
  7. Wat te denken van vervuiling van de katalysator en de lambda sondes? ik kreeg een foutmelding wellicht door het te vaak tanken van mindere kwaliteit benzine. Uitlezen van de computer gaf de melding van de katalysator storing. Een aantal keren de duurdere/betere benzine te hebben getankt en de storing gereset en de storing is gelukkig weggebleven in mijn Focus Titanium van 2015. Fingers crossed dus. Een nieuwe katalysator + lambda sondes loopt aardig in de papieren. De momenteel goedkopere benzine zou volgens Ford geschikt zijn voor deze motoren.
     
  8. #8 TWA, 27 okt 2020
    Laatst bewerkt: 27 okt 2020
    De motor draait er ook wel op, dat is t niet. Maar bij korte ritten en/of weinig rijden zal de ethanol water aantrekken danwel water afscheiden. Zelfde als met je motor olie, als deze niet op temp komt (moet je zeker 15 min voor rijden), dan is de kans dat er sludge in gaat zitten (de welbekende mayonaise als je de olie dop open doet) erg groot. Daarnaast kan de ethanol ook de leidingen en tank aantasten, hoewel dat eerder bij oudere auto's voor komt dan bij jouw mk3.

    Vwb de kat, af en toe goed door rijden en vooral wat langer dan 10 min, moet de kat al aardig schoon doen branden. Af en toe op de snelweg wat hoger in de toeren rijden zal dus geen kwaad kunnen.

    Greetz Emiel
     
  9. @HansK ik heb het zelfde probleem ben toen ook naar garage geweest (Mei 2020) gaven toen aan dat de kat vervangen moest worden
    ik ben toen overgestapt op 98 daarna geen problemen meer gehad tot vandaag de laatste 2 tank beurten waren 95
     
  10. @HUMALOG
    ja vti blok, probleem is dat psa weet dat thp motor. gelijk is aan vti maar dan met turbo.
    die blokken hebben idd standaard olieverbruik. bij tussentijdscheck (15.000km) stond olie standaard op minimum of lager.
    dat is producteigenschap van die motor. daar kun je wel addatief bij de olie en benzine gooien, helpt niks. Dat is alleen voor schoonmaken, alleen denk dat zuigerveren van de eerste motoren gewoon niet goed waren. Hoe dat nu is geen idee.
    thp stond er om bekend. ketting uitgerekt, vervuilde kleppen, olieverbruik, hierdoor storing en geluiden als gevolg. elke 15.000km heb ik ze gezien dat klacht terug kwam.
    vti blok daarin tegen ketting en vervuilde kleppen is daar niet van toepassing.

    addatief stop je er alleen in als je probleem hebt met vervuiling. zolang je dat niet hebt lekker met veel plezier met de auto rijden.
    98 is beter voor de motor vooral de 95 met e10 is vaker als slechter uit de bus gekomen dan de oude vertrouwde 95 die we eerst hadden.

    in me periode bij peugeot en de problemen met de vti/thp is me opgevallen dat alleen met het nieuwe rijden problemen kwamen. doe je juist keer goed doortrekken richting de 6000/6500rpm. dat dan blijkt de motor langer schoner blijft van binnen.
    met me 1.6ecoboost rij ik ook elke dag woon werk verkeer 2x 11km. totaal dus net geen 25km, keer grote afstand dan trek ik hem in zijn 2 a 3 ook keer goed door. totaal geen problemen met olieverbruik of rijden gehad.
    begin was hij stotterig geweest met rijden, paar keer door getrokken en daarna was het probleem ook weg.
     
  11. Ik heb weleens gelezen dat motor vervuiling een typisch Nederlands probleem is omdat de motoren van de auto's nooit echt moeten werken om b.v. een helling op te komen. Je hoeft niet als een dolle te rijden om de motor schoon te houden. Even wat later doorschakelen en netjes op snelheid invoegen op de snelweg is al genoeg.

    Met E10 nooit problemen gehad terwijl onze auto's daar de meeste kilometers mee hebben gereden. Het is wel zo dat we altijd bij de A-merk pomp tanken (Shell, BP, Total, Esso, Aral). In het verleden heb ik slechte ervaring gehad met tanken bij de lokale witte pomp; de auto die ik destijds had reed heel slecht op hun diesel. Sindsdien laat ik de witte pompen links liggen.
     
  12. we hebben idd hier sneller last van vervuiling, dit komt omdat veel rijders rond de 2500-3000rpm schakelen. dat samen met korte stukjes zorgt voor vuil ophoping.
    Het is idd als je helling op gaat in de alpen dan draai je wel sneller meer toeren, al is de 1.6ecoboost sterk zat op dan nog constant 2000rpm te draaien terwijl je helling hebt van 15graden. echter zelfde versnelling op als af moet je hanteren. Dus 1 of 2 ook omhoog rijden met 4000rpm.
    je moet in nl ook niet altijd snelweg op rijden bij 6800rpm als het rode lampje brand schakelen. maar vol gas en rond 5000rpm keer doorschakelen is eerder beter dan slechter voor de motor. voorkomt deel vervuiling.

    heel europa heb je eigenlijk geen verkeerde benzine/diesel. desondanks merk je toch dat sommige brandstoffen minder fijn zijn voor de motor. Met e10 merk je dat het minder fijn rijdt als 98
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  13. En ik kan je vertellen dat ook de benzine van de witte pomp uit de zelfde tank komt als de merk benzine.
     
    McGyver vindt dit leuk.
  14. Weet ik maar het gaat om de additieven die ervoor zorgen dat de motor schoon blijft en de brandstof goed verbrand. En daar zit een heel groot verschil in. Bij de witte pomp wil de diesel nog weleens schuimen als een dolle hond. Bij de merkpompen heb je dat niet; dat is al een eerste indicatie. Met de diesel die ik vroeger had kon je bij het optrekken merken of er goede of slechte additieven in de brandstof zaten en ook het verbruik was veel hoger. Het scheelde zelfs zoveel dat tanken langs de snelweg goedkoper was dan bij de witte pomp.
     
  15. Bedankt voor jullie input . Ik ga premium tanken en 1x in het jaar een additief toevoegen .
     
  16. Het ligt er ook aan waar uit diezelfde tank het komt.
     
  17. Er word altijd aan de onderkant gepomp of wil jij het aan de bovenkant er uit pompen?
     
    nctnico en M.Blaak vinden dit leuk.
  18. Vroeger was het zo dat de witte pomp de restjes kreeg, maar dat blijkt vandaag de dag niet meer zo te zijn (vanwege minder aantal depots, en de grote doorloop bestaan er geen restjes meer).
    Dan blijft het enige verschil (tussen de witte pomp en de merken) de toegevoegde dopes :lol:
     
  19. Er word niks van dopes of additieven toegevoegd. Een tankwagen van merk A komt op het brandstofdepot van merk B, laadt en gaat dan lossen aan het tankstation. Denk je nu werkelijk dat de chauffeur onderweg nog flesjes product in zijn tanks kiepert?
     
  20. Wanneer een tankwagen komt laden dan worden de additieven pas bijgevoegd daarvoor is de benzine niet te gebruiken.
     

Deel Deze Pagina