1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vreemd gedrag 2.0 ecoblue

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FoFoSTLine20EcoBlue2019, 3 apr 2019.

Tags:
  1. Beste forumleden,

    Sinds ruim een maand rijd ik een Focus mk4 2.0 ecoblue, oftewel de 2.0 turbodiesel met 150pk. De auto heeft nu 5800 km gelopen.

    Al sinds het begin vind ik dat 'ie bij hogere snelheden in 6 (ca boven de 100) wat matig aan het gas hangt. De 6 (net als de 4 en 5, ga ik vanuit) is natuurlijk een overdrive, maar dan nog is de gasrespons erg lauw te noemen. Terugschakelen naar 5 helpt, maar bij snelheden vanaf 100 zit de motor aardig in de buurt van z'n hoogste koppel (370 Nm bij 2000 toeren/min), volgens mij zou terugschakelen dan echt niet nodig moeten zijn.

    Sinds gisteren heb ik het gevoel dat er echt iets niet in orde is. In de 4e t/m 6e versnelling gaat er voor me iets blazen als ik gas geef, alsof de ventilatie even op vol gaat. Gas los en het stopt weer. Heb het ook even met de ventilatie helemaal uit geprobeerd, het effect bleef. Toen ik vanochtend even de ruimte had en vol doortrok in 5, hield het geblaas aan tot ca 140, toen stopte het abrupt, maar de acceleratie ook. De rest van de rit voelde de motor duidelijk minder krachtig aan en leek ook wat luidruchtiger. Mijn rit naar huis gisteravond had ongeveer hetzelfde verloop.

    Wat kan hier aan de hand zijn? Een kapotte of overlijdende turbo, een losgeschoten of kapotte slang? Ik hoor het graag.

    Context: Ik rij vrijwel uitsluitend langere ritten (70 km enkele reis) en probeer de auto altijd netjes warm te rijden.
     
  2. ik heb geen ervaring met de nieuwe 2.0 Eco Blue motor maar aan jouw verhaal te horen lijkt het op een turbo of luchtprobleem.
    vermogen wordt snel minder als er een slang niet helemaal 100% meer is, al is het maar een scheurtje van 1 cm die je niet gelijk ziet als je de slangen controleert, dan kan dat al deze problemen geven.
     
  3. Een blazend geluid bij het optrekken is waarschijnlijk een losse of lekke turboslang. Je zou zelf even onder de kap kunnen kijken, maar met die leeftijd heb je ook nog gewoon garantie.
    Een losse slang is zo weer aangesloten.
     
    montagne vindt dit leuk.
  4. Zoiets hoop ik eigenlijk, maar wat kan verklaren dat ik het alleen merk vanaf de vierde versnelling? En heeft een losse/lekke turboslang ook zoveel effect op de prestaties?
     
  5. waarschijnlijk is de turbo zo goed dat hij het luchtverlies in de lagere versnelling wegwerkt door meer aan te zuigen.
    tevens in lagere versnelling kan de koppel ook verminderd zijn dan met de 4de of hoger.

    een losse/lekke slang heeft zoveel effect dat je spontaan auto rijdt zonder turbo. die kan blazen zoveel als hij wil maar wordt totaal niks opgebouwd qua druk.
    echter je druksensor samen met je lucht temperatuursensor geeft samen een bepaalde geschatte luchthoeveelheid op. als de luchtmassameter een andere/hogere luchthoeveelheid aangeeft, krijg je dus storing op je LMM dat er iets niet goed is.
    gek dat je geen storing in dat geval hebt gekregen.

    ivm er garantie op zit gewoon terug gaan en hun naar laten kijken
     
  6. Je hoeft niet per se een storing op de LMM (luchtmassameter) te krijgen als je een lek hebt. Ik heb ook weken rondgereden met een lekke slang zonder storing. Pas toen hij serieus groot was merkte ik het met het rijden.
    Dat je er in de 1e 3 versnellingen eigeblijk geen last van hebt kan komen omdat je dan niet voldoende vermogen vraagt. De 4e of 5e versnelling heeft een (bijna) 1:1 verhouding en dan pas moet de motor echt vermogen leveren.
     
  7. Dank voor alle reacties, zeer nuttig! Vanavond bij het naar huis rijden constateerde ik dat het gesis ook in de 2e en 3e versnelling optreedt. De vermogensafgifte lijkt ook een beetje inconsistent. Maandag naar de garage.
     
  8. Je kan toch zelf ook even onder de kap kijken? Misschien kun je het zelf zo verhelpen...
     
  9. Meteen gedaan natuurlijk, maar van de kluwen slangen en leidingen weet ik a) niet welke ik specifiek zou moeten hebben, al denk ik de turbo wel te kunnen aanwijzen, en b) constateer ik niet dat er ergens iets stuk is of los zit, maar c) ook dat het geluid zich alleen voordoet als de auto rijdt...Maar ook op dit vlak is advies welkom uiteraard!
     
  10. Zo, inmiddels branden er verschillende oranje waarschuwingslampen. En de Adblue tank heeft ook dorst. Kan de garage maandag ook mooi oppakken. Ik heb er wel gewoon mee gereden vandaag (de lampjes gingen natuurlijk branden toen ik onderweg was naar een belangrijke afspraak :?), en de planning is dat ik dat maandag as. ook nog ga doen (zo'n 70 km). Olie en koelvloeistoftemperatuur zijn normaal, alle andere zaken ook. De auto is alleen niet vooruit te branden (het verbruik is wel gekelderd, ongeveer 2km/liter zuiniger dan voorheen, dat dan weer wel). Kan ik die 70 km maandag gewoon rijden, of is dat zeer onverstandig en moet ik eigenlijk geen meter meer rijden met de auto?
     
  11. Ik zou er zelf niet meer mee gaan rijden.
    Stel dat je de boel kapot draait, dan ben je verder van huis.
    Ik had em bij de dealer geparkeerd, een leenauto gevraagd en em pas weer opgehaald als ie weer helemaal goed is. Je hebt garantie dus daar zou ik dan ook gebruik van maken.
     
    Redwagon vindt dit leuk.
  12. Hij is gewoon in noodloop, meteen mee naar de garage
     
  13. Tsja, waarom risico nemen inderdaad. Morgen ook maar even bellen met een garage, ben wel benieuwd wat zij adviseren. De Focus blijft sowieso thuis.
     
  14. Bellen met een garage? Ik mag toch aannemen dat je bij de dealer waar je em gekocht hebt aan de bel trekt?
     
  15. Huurauto valt niet onder garantie, is een service van de dealer als ze die aanbieden
     
  16. O, ok. Ik krijg altijd 3 opties, ter plekke wachten, een leenfiets of een leenauto. Voor de leenauto hoeft alleen de benzine betaald te worden.
    Dat is dus goede service als ik t zo begrijp:)
     
  17. Mijn dealer geeft ook altijd gewoon een leenauto.
    Idd wel de benzine betalen.

    Maar het is wel een gelijkwaardige auto. Heb al een nieuwe Focus mee gehad en een mondeo.
     
  18. De leasemaatschappij bepaalde helaas welke dealer de auto mocht leveren, en die zit nogal ver van waar ik woon. Dus dat gaat 'm niet worden. Voor de garantie maakt het volgens mij niet uit bij welke garage ik langs ga (voorheen niet iig), dus dan wordt 't eentje die logistiek handig is. Hangt ook een beetje af van het advies van de garage.
     
  19. altijd fijn...NOT
    denk dat de dealer bij jou in de buurt niet blij is, geen nieuwe auto geleverd maar wel opdraaien voor de garantie.
    kan jij niks aan doen natuurlijk, maar dit 'probleem' wel vaker gehoord van diverse leaserijders.
    de service is dan ook vaak ver te zoeken.
     
  20. Nooit problemen gehad met garantie met een leaseauto is slechte service omdat de dealer in kwestie de auto niet heeft mogen leveren.
    Aan het leveren van een auto verdienen ze zo weinig dat ze dat meestal niet erg vinden.
     

Deel Deze Pagina