https://nl.aliexpress.com/item/Dual...MI8NGa07WV1gIVB-MbCh0CyA8bEAkYASABEgIGtPD_BwE Iemand enig idee wat voor toegevoegde waarde het heeft om zo een fan in je inlaatbuis te stoppen? Volgens mij gewoon 0,0 toegevoegde waarde, misschien zelfs een verslechtering omdat de lucht wat binnenkomt meer weerstand krijgt om de fan te draaien? Hoor graag jullie mening....
Is volgens mij een keer op de korrel genomen door de Mythbusters. Conclusie het werkt niet. De theorie erachter is als volgt: Door het plaatsen van de fan zou de lucht gestroomlijnder de motor moeten instromen. Of wel de lucht zou minder botsen met de wand van de intakebuis en daardoor minder lucht weerstand ondervinden.
yep bullsh## electrische turbo kan nooit. probleem is dat hij nooit genoeg toeren kan maken om de hoeveelheid lucht te compremeren, dus je kan nooit echt turbodruk creëren. daarnaast zou het veel electrische tijd kosten.
Elec. Turbo is wel mogelijk. Audi had dit op hun tdi concept. Alleen is alles vanaf nul gebouwt met die gedachte en werkt op zn eigen stroomvoorziening met een hoogere spanning. Vgm was die tdi zelf sneller dan zijn s of rs broertje...
[MENTION=14820]focusfanrossum[/MENTION] ff opgezocht en idd hebben een electrische turbo. maar ik noem dat niet echt een turbo op hun v8 tdi zit een twin turbo op. echter bij zeer lage toerental zit er nog een extra electrische turbo om wat druk te leveren (gebruikt 48volt subsysteem) via de ene turbo gaat het door de intercooler waar de extra electrische turbo de druk ervan nog verhoogd. dit is puur voor de turbo lag te verminderen. dus niet echt een electrische turbo maar meer hulp turbo. daar in tegen 900nm bij 1000rpm is veel voor een auto
Ik wist allang dat met 12volt het niet lukt om genoeg druk op te bouwen. Echter toen je er mee aankwam moest ik er ook meer van weten. Met gevolg dat idd electrische turbo is. Maar dan wel alleen bij lage toerental ter voorkoming van turbolag. Daarboven doet hij helemaal niks meer. En die subsysteem van 48volt
Nou, een simpele 12V fan doet echt helemaal niks. Bij een turbo motor zal hij waarschijnlijk als een restrictie werken.