1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onregematige vermogensopbouw

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door zeeuwse wagon, 18 nov 2016.

  1. Misschien heeft er nog iemand tips voor het volgende:

    Bij het rustig accelereren is de vermogensopbouw niet vloeiend, (fofo 2 1.6) met name tussen 1500 en 3000 toeren. Daarboven of met veel gas trekt hij wel strak op, ook stationair loopt hij rustig.

    Op de cruisecontrol rijd hij ook gewoon strak, maar rustig optrekken gaat niet vloeiend, niet dat het hortend en stotend gaat maar het voelt gewoon onregelmatig.

    Ik heb ondertussen nieuwe bougies, kabels en bobine maar dit maakt vrij weinig uit. gasklep heb ik schoongemaakt maar was niet erg vuil.
    Luchtfilter is in april nog vervangen, in de ECU staan ook geen storingen.

    Iemand nog ideeën?
     
  2. Immitatie bobine of origineel/Bosch?
     
  3. In welke versnelling rij je dan?
     
  4. Bosch bobine, het is met name voelbaar in 2e en 3e versnelling, ook bij een goed warme motor is het merkbaar.
     
  5. De laatste keer dat ik dat probleem had (een beetje stotteren/inhouden bij bepaalde toeren) heb ik de bougiekabels vervangen voor die van Bosch. Op de een of andere manier is de ontsteking bij deze auto erg 'gevoelig'. Misschien toch andere bougiekabels of bougies proberen.
    Met een Bosch bobine heb ik inmiddels ruim een ton probleemloos gereden.
     
  6. Bosch bobine wilt ook niets zegen, hoor... Ik heb er 2 van Bosch binnen no time achterelkaar moeten vervangen. Ik had het echt niet verwacht.

    Ik heb exact hetzelfde probleem een aantal keren gehad - lag altijd aan de ontsteking. Ik rij op LPG en daarom is die van mij nog gevoeliger.

    Ik zou zeggen, alles goed nalopen, de bougiekabels goed insmeren... Als je een kans hebt om het met een andere bobine te testen, zou ik het ook doen. Verder geen rare sporen van vonken op de kabels/bovenkant van de bougies?
     
  7. De vrij nieuwe bougiekabels zijn van Beru, (grijze bougiekoppen met zeer zachte siliconenkabels), ik vind ze dubieus. heb al 2 maal de kabel losgetrokken van de klemconnector in de bougiekop. Bij losnemen van de bougiekop scheurt de kabel af en blijft de klemconnector op de bougie achter. Deze heb ik uiteraard wel weer goed bevestigd.

    Misschien toch maar een nieuwe set kabels halen.

    Bobine heb ik als laatste vervangen, dit maakte geen verschil.
     
  8. Neem maar een setje Bosch kabels... Als die van Beru zo makkelijk uit elkaar vallen, dan zou ik ze helemaal niet vertrouwen.
     
  9. Waren de bougiekabels, nieuwe set en motor loopt weer snaarstrak!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Mooi dat het opgelost is! :)
     
  11. Fijn dat hier altijd een mogelijke oplossing voor de problemen met m'n fofo vind.:D
    Zo tussen de 1800 en 2200rpm lijkt de motor iets in te houden, net niet hortend en stotend. Boven de 2500rpm gewoon soepel en vloeiend.

    Waar kan ik het best de Bosch bougiekabels vandaan halen? Is er nog een bepaald type dat de voorkeur heeft? (2008 :ford: :focus3: Wagon 1.6 16V Titanium H5)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Ik heb de kabels gewoon bij de automaterialen handel gehaald, ze hadden maar 1 type op voorraad en die zitten nu onder de kap. Nu zou het ook kunnen dat je bobine slecht is, deze had ik al een paar maanden eerder vervangen, maar heb bleek toch in de kabels te zitten.
    Let op dat je er niet te hard aan trekt, de koolstof kern kan dan breken (er zit geen koperdraad meer in).
     
  13. Best Forum leden,

    Met plezier lees ik al geruime tijd mee op dit forum en "gebruik" ik al jullie nuttige tips om "problemen" (maar ook uit nieuwsgierigheid) van mij beide Ford's op te lossen.

    Echter ik heb een probleem waarvoor ik de oplossing zelf niet kan vinden/bedenken. De voor de hand liggen zaken heb ik al opgepakt. Daarom mijzelf hier "geregistreerd" en deze poging om een vraag te stellen aan jullie...

    Het gaat om ongelijkmatig optrekken van mijn Ford C-Max, 1.6 benzine uit 2007. Het ongelijkmatige is als volgt: dat zo nu en dan er een "schokje" vooruit is. Dus als een schokje extra vermogen. Het begon met schokken in het algemeen, als zijnde probleem bobine/bougies, dus daarmee ben ik mee begonnen, en heb bovenstaande "probleem" over gehouden.

    Wat heb ik gedaan (proefondervindelijk):
    - bobine/kabels/bougies vervangen (allen van NGK)
    - ander gasklephuis via de sloop gemonteerd en gereinigd
    - de sensor (maf) in het inlaatspruitstuk vervangen
    - de slangen bij /achter het gasklephuis op lekkage gecontroleerd.

    Na al deze zaken is het stotteren over, maar is bovenstaande probleem er nog. Motor loopt mooi, niet heel zuinig, ca 1 op 12/13 (oude focus uit 2002 deed 1 op 16), geen foutcodes bij uitlezen, maar bij optrekken, met name voelbaar in 2/3/4 bij de wat lagere snelheden, schokjes extra vermogen (tenminste zo voelt het).

    Ik hoop dat iemand dit herkent en er een (mogelijke) oplossing voor weet, dat zou ik zeer waarderen. Alvast dank voor een reactie.

    Vrgr.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Al eens andere brandstof geprobeerd ? De duurdere 98 bedoel ik dan op eventueel ander merk
     
  15. Dag Paul,
    Dank voor de reactie. Vanochtend (helaas) net de tank met 95 vol gegooid ik ga je optie met de volgende tank proberen!
    Vrgr.
     
  16. Ik vond de focus ook beter lopen op 98 gewoon rustiger en minder schokkerig bij rustig optrekken
     
  17. Onze galaxy 2.0 benzine doet t ook beter op de 98!

    Heb voor de 1.6 het "gevoel" dat er een klepje open gaat en de motor wat extra zuurstof krijgt eb daardoor het schokje extra vermogen?! Zou het ook een egr-klep kunnen zijn? Die kon ik niet vinden... of heeft deze motor die niet?!
     
  18. Bij mijn focus mk2 2004 1.6 liep die ook zeker mooier op 98.
     
  19. Je zou een octaanverhoger kunnen toevoegen aan je tank. Kijken of dat helpt.
     

Deel Deze Pagina