1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Sp / Fi audio - Its Alive!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Jb_, 28 mrt 2016.

  1. #241 Jb_, 25 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mrt 2017
    Omdat alle wanden gemaakt zijn kon er gekeken worden hoeveel liter ik precies kwijt kan. Na een tripje naar budel en het goede nieuws dat er meer dan genoeg ruimte is, zelfs teveel konden de zijkanten vast gemaakt worden. Wel tof om te horen dat er meer dan genoeg ruimte is want dan zouden er in de toekomst uitbreidingsmogelijkheden zijn :P

    Tot nu stond alles alleen met schroeven vast zodat het nog makkelijk aangepast kon worden als het nodig was.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    In de pvc buizen komen straks de voeding en massa kabels te liggen, 4x50mm2 plus en 4x50mm2 min.
     
  2. Even voor een leek qua audio. Met aantal liter bedoel je inhoud wat nodig is voor aantal boxen / vermogen?
     
  3. Yep dat bedoelde ik. Het aantal liters inhoud voor de kist en poort. Ik heb ongeveer 600 liter nodig en heb gelukkig genoeg ruimte. Thv de schokbreker zal de kist ophouden.

    Ik zag net dat ik ook een mogelijkheid heb om vissen te houden in de auto :nocheer:

    [​IMG]

    Volgens mij heb ik daar nergens geboord/geschroefd. Heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen?
     
  4. Bij de Focus 2 zijn er een aantal mogelijke plaatsen waardoor water de kofferruimte binnen kan komen. Denk hierbij aan:

    * De kitnaden van het dak.
    * De boutgaten van de achterspoiler. Deze zijn met schuimringen afgedicht welke na verloop van tijd verteren.
    * De bevestigingsgaten en doorvoerrubbers van de achterlichten.
    * De kitnaden van de achterklep scharnieren.


    Persoonlijk zou ik hier zo snel mogelijk wat aan doen. PUR schuim heeft een open celstructuur waardoor het dus vocht opneemt en vasthoud. Wanneer dit eenmaal het geval is is het vocht er ook vrijwel niet meer uit te krijgen. Daarbij loop je het risico dat je auto hierdoor langzaam van binnenuit door begint te roesten.



    Een ander punt dat me opvalt is dat je totaal geen rekening hebt gehouden met ventilatie. Normaal gesproken stroomt de verse lucht die via de ventilatieroosters in het dashboard wordt aangevoerd door het interieur van de auto en verlaat dan via de ventilatieroosters achter de achterbumper weer de auto. De lucht stroomt onder andere door de ruimte tussen de hemelbekleding en het dak (dit is niet voor niets een holle ruimte). In jouw geval zijn (vrijwel) alle ruimtes waardoor de lucht naar achteren stroomt dicht gemaakt waardoor er vrijwel geen doorstroming van lucht in het interieur meer zal zijn.
     
  5. Het komt 100% zeker niet van boven want dan had ik kringen moeten zien op het mdf en/of dat de zijkanten krom getrokken zouden zijn. Rondom de achterlichten is het kurkdroog en het water staat alleen in de reservewiel bak. Hierdoor begin ik te twijfelen of het wel echt een lekkage is. Er hebben een tijd flesje drinken in gelegen en het zou ook kunnen dat er een gelekt heeft.

    Het water heb ik er inmiddels uitgehaald maar zoals je zegt is de kans groot dat de pur flink wat geabsorbeerd heeft. Ik zal dus toch op een of andere manier die pur eruit moeten halen en de oorzaak achterhalen anders heb ik over een tijdje geen reservewiel bak meer.


    Wat is het probleem dat er geen doorstroming van lucht meer zal zijn?
     
  6. Vocht ophoping, beslagen ramen, kachel en airco die minder goed werken.

    Tevens zal het dicht slaan van je deur lastiger gaan.
     
  7. Vocht en mdf is geen goede combi.
    Dan wordt je hout een stuk dikker en slapper.
    Er is speciale schuim voor holle ruimtes die geen vocht aantrekt.
    Dat kan je beter gebruiken.
     
  8. De vocht ophoping zal het vervelendste zijn maar dit is de methode om bijv mdf tegen de hemel aan te maken. Op allerlei audio forums wordt dit gedaan een aangeraden. Ik heb ook nog noot van iemand gehoord dat zijn of haar dak doorgerot is waarmee ik niet wil zeggen dat het niet kan.

    Dat word dan een dikkere jas, raam open en vochtvreters in de auto :p

    Die speciale pur had iemand een paar pagina's geleden al genoemd, van mr boat, die schijnt geen vocht aan te trekken. Het probleem daarmee is dat je die maakt dmv 2 vloeistoffen te mengen die reageren met elkaar waardoor het schuim ontstaat. Ideaal als je van bovenaf een holle ruimte op moet vullen maar onmogelijk om bijv de mdf mee monteren tegen het dak.
     
  9. Na gaten geboord te hebben in de bodem en het met een decoupeerzaag uitgezaagd te hebben zat het nog steeds muurvast.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Er bleek een rubber lek te zijn dus het is maar goed dat ik het eruit gehaald heb.
     
  10. Sp / Fi audio - Bekabeling update



    Het gaat toch om je reservewielbak?
    Bij de pur aan je dak kan het vocht naar beneden lopen.

    En nu kan je het zo in je bak laten stromen.
     
  11. De planning was een avondje op de bank hangen. Alleen dit stukje opmeten, *past een stang*, toch even zagen om te kijken hoe het staat en voor ik het wist was het half 10 en was een groot gedeelte van de bracing klaar :p

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De plaatjes op de bodem en voorwand worden nog wat netter gemaakt.
     
  12. Zorgen die braces ervoor dat alles onderling op zn plek blijft?
    Je hebt er al een dikke geluidsinstallatie in staan zie ik :rock:
     
  13. Haha laten we het hopen. Ze zijn om het geheel stijver te maken en resonantie tegen te gaan. Vooral de grote panelen krijgen het te voorduren. Als de poort erin zit komt er ook nog een brace tussen de bodem en onderkant van de poort. Zoiets als op deze foto.

    [​IMG]

    Dat zal mijn versterker wel kunnen waarderen, haha
     
  14. Op welke frequentie maak je deze kist nu? en hoeveel liter zou het moeten worden?
     
  15. Op 28 Hz, lekker laag. In de kist wil ik wel iets maken waardoor ik mijn poort makkelijk(er) kan inkorten of verlengen.

    Haha dat is een goede vraag. De berekening doe ik niet zelf maar er staat me iets van bij dat ik ongeveer 600 liter nodig heb inc poort. Een paar dagen geleden was alles opgemeten maar door (wederom) een wijziging in het plan moet dat opnieuw
     
  16. Op welke competetie ga je je richten?
    EMMA of PD?

    Wie heeft je kist berekend eigenlijk?
     
  17. Ga je die versteviging nog aan elkaar vast zetten of zit er voldoende ruimte tussen zodat die 3 niet tegen elkaar aan kunnen komen om rammelenaar te voorkomen
     
  18. waar laat je je reservewiel?
     
  19. Waarom zou je je daar druk om maken?
     
  20. thuis in de schuur denk ik ;)
    een pasje van de ANWB neemt veel minder ruimte in :schater:
     

Deel Deze Pagina