1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Advies handgeschakeld of een automaat

Discussie in 'Prullenbak' gestart door 2015focus, 5 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. #1 2015focus, 5 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
    Sta op het punt van een beslissing te nemen om een nieuwe focus 1.5 aan te schaffen voor einde van dit jaar. Maar twijfel nu een beetje of ik een handgeschakelde of een automaat zou nemen. Er komt een individual pakket op en is eigenlijk helemaal compleet met in de zomer mooie 19 inch st velgen. Er komt ook een caravan achter te hangen vandaar mijn twijfel. Wie kan mij advies geven hierin?
     
  2. Ik zou handgeschakeld doen. Zeker met caravan. Kun je zelf de juiste versnelling kiezen.
     
  3. Mijn vader rijdt nu een S-max diesel automaat en is erg tevreden over hoe de automaat reageert tijdens het rijden, zowel met als zonder caravan. Ook in de Mondeo (2.0TDCi automaat) was hij daar tevreden over.
    Zelf heb ik het alleen van de passagiersstoel meegemaakt en er was geen moment dat de automaat een rare keuze maakte.
    Enig puntje is dat rond de 80km/u precies het schakelmoment zat voor de 4e en 5e versnelling. is simpel op te lossen door iets harder te rijden.

    Zelf gaat mijn voorkeur nog altijd uit naar handgeschakeld.
     
  4. Zoek ook even uit wat de onderhoudskosten zijn van een automaat, dit kan soms behoorlijk duur zijn (om de 60.000km olie verversen).
     
  5. Olie (ATF = Prijzig), AutomaatFilter en magneet in de oliepan.
    Daarbij (weet niet of dat nog tegenwoordig zo is) zijn/waren de meeste automaten zonder oliekoeler uitgevoerd, resultaat bij zware last een defect automaat.
    als een automaat ergens wel heel slecht tegen kan is hitte.

    de voordelen zijn wel van een automaat dat het rustiger rijd. alleen in de file kan het vermoeiend zijn elke keer op de rem te moeten trappen of houden omdat de automaat harder wilt als het verkeer toelaat :lol:
     
  6. Dat kan je met de meeste automaat bakken tegenwoordig ook al.
     
  7. Dan zet je hem toch in de manual 1. Voordeel van automaat is dat je in de file niet steeds met de koppeling en gas hoeft te spelen.
     
  8. Voor de Focus had ik een Mondeo mk4 met automaat. Ik vond het een heerlijke combinatie. Omwille van het hogere verbruik heb ik nu weer gekozen om zelf te roeren.

    Heel af en toe vergis ik mij nog wel eens wanneer ik de auto ergens wil parkeren. Met een noodingreep (lees: koppeling intrappen) blijft het torretje dan lopen.
     
  9. Heb zelf 7 jaar jaar een auto met CVT gereden. En nu over naar de schakelbak.
    Ik mis stiekem de CVT wel.
    Ook rij ik wel eens in een gewone (traditionele) automaat... maar dat vind ik toch wat minder dan schakel ik liever zelf :-)
    Gewoon alle versies een keer aan eenproefrit onderwerpen ;-)
     
  10. Heb een keer in de automaat gereden en reed als de brandweer de schakelbak was ook heel fijn. voor caravan trekken heb ik nog geen ervaring in vandaar ook wat het voordeel maar ook het nadeel van eventueel de automaat. Onderhoud is natuurlijk ook een gegeven. Een automaat valt ook nog eens net in een andere belastingschaal. Ga zeker nog eens een keer in een automaat rijden voor die tijd als ze er een hebben staan hier bij de dealer.
     
  11. Eerste instantie ook schakelen in mijn gedachten hoor! Maar goed verleiding is groot voor de automaat te kiezen. Straks dan ook de mooie 19 inch eronder. Kan niet wachten.
     
  12. De automaat en de handgeschakelde mogen allebei hetzelfde gewicht trekken, dus in theorie maakt het niet uit zou je denken. Als je een beetje gevoel hebt voor de techniek en eraan denkt dat je 1-2 verzetten terugschakelt bergop of met sterke tegenwind zal het allemaal wel meevallen denk ik. Hoeveel ga je rijden met de caravan en waarnaartoe? Of je rustig met 95 de Franse peage afzakt of 120 probeert vol te houden maakt ook nogal wat uit.
    Ga je dus kiezen voor het gemak en comfort het hele jaar of ga je voor de schakelbak voor die 1-2 keer per jaar dat je op vakantie gaat?
    Stel je vraag ook eens op het caravan forum, hier zitten vast ervaringsdeskundigen met een automaat.
     
  13. Eerste jaar zal om te wennen zijn dus zal zeeland oid worden maar volgend jaar wellicht italie moeten we nog even bekijken ik zal eens kijken of ik zo'n site kan vinden hierover.
     
  14. Dank je zie in ieder geval dat trouwens bij caravantrekken bij een handgeschakelde een goede trekauto is.
     
  15. De 1.6 ecoboost is trekauto van het jaar geweest:rock:

    Vind dat de Focus als trekauto het goed doet. Oke, je moet iets beter opletten door het lagere gewicht van de Focus tov de Mondeo. Eerlijk gezegd was het met de Mondeo met 2 vingers in de neus rijden. Maar was het mij niet waard om voor die paar keer per jaar weer voor een Mondeo te gaan.

    Rij zelf dus met een caravan van 1.350 kg:

    [​IMG]
     
  16. Zeker een automaat. De normale versie bevalt ons prima icm de 1.5 benzine ecoboost. Proefritten maken is wat lastig hebben wij ervaren. Maar deze automaat schakelt zeer soepel. Geen moment spijt gehad en nooit meer anders.
     
  17. Wat bedoel je met normale versie? De automaat?
     
  18. Precies. Er wordt ook een automaat met dubbele koppeling aangeboden. Ik merk geen verschil bij normaal rijgedrag. Dubbele koppeling zou ook meer onderhoud nodig hebben volgens de garage.
     
  19. Ik zou in ieder geval gaan voor de automaat met koppelomvormer.
    powershift= dubbel koppeling en vindt ik minder geschikt voor zware aanhangers.
    lekker gebruik maken van die koppelomvormer(versterker).
    En daar kan je tegenwoordig ook gewoon de juiste versnelling mee kiezen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina