1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Benzine vs Diesel

Discussie in 'Performance' gestart door Frans, 2 dec 2015.

  1. ik rij zelf sinds februari in de nieuwe 1.5 tdci stationwagon. 115 of 120 pk....ik weet niets eens hoeveel precies.
    Hiervoor reed ik de eco diesel Ford Fiesta.

    De Focus is stukken sterker dan de fiesta. Een van de beste auto's die ik ooit heb gehad.
    Verbruik valt enorm mee. Leek wel of bij 10.000km de focus nog minder brandstof ging gebruiken ( software ?)

    Hoewel de verkoper destijd probeerde mij de 1.0 benzinemoter te verkopen heb ik gelukkig toch de diesel genomen. Wegenbelasting is 100 euro per maand maar dat haal ik er makkelijk uit. Ik rij 120 km per dag. en verder nog privekm's
     
  2. Ik denk dat er maar 1 manier is om er achter te komen: zelf gaan rijden, en rekenen.
    Ik heb vlak na elkaar een 110PK diesel, en een 120 PK benzine gehad.. Die mij die diesel maar, veel meer koppel onderin. Nou gaat dat met de nieuwe ecoboost motoren niet helemaal meer op, omdat ook die erg veel koppel hebben in lage toerentallen. Maak je graag toeren zal je niet blij zijn met een diesel. Rij je graag schakellui, dan denk ik van wel.
     
  3. ff :offtopic:

    [MENTION=16287]mikerosauer[/MENTION] nou is mijn 1.6 (2008) wel gechipt maar ik trek bij het verkeerslicht toch echt mijn collega eruit met zijn Volvo V70 2.5D automaat hoor Mike :baeh:
     
  4. Ik ben inderdaad eens gaan rekenen en diesel rijden zou wel eens goekoper kunnen zijn maar wat ik het meeste hier lees en eigenlijk zelf ook al had is dat ik het zelf moet ervaren dus maar eens kijken of ik zo'n 105pk kan testrijden.
     
  5. Neem bij de berekening ook mee dat een moderne diesel regelmatig onderhoud nodig heeft (urea bijvullen, roetfilter, EGR) en dat de belastingtarieven ook hoger kunnen worden om rijden met een (oudere) diesel te ontmoedigen.
     
  6. Dit klopt niet, cdpf hoeft niet vervangen te worden en het toevoegen van een middel is niet nodig. Egr blijft dan over, volgens mij gaat deze niet heel vaak kapot bij deze motor. Al ben ik met je eens dat een diesel wel meer kan kosten.
     
  7. #27 nctnico, 4 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2015
    Als een diesel stuk gaat dan kun je flink je portomonnee trekken. Ik zie hierboven de 1.0 ecoboost benzine genoemd; als ik nog een Focus koop dan ga ik die serieus overwegen. De vermogens/toeren kromme is gelijk aan die van een turbo dieselmotor en lijkt me veel prettiger en een stuk zuiniger rijden dan de 1.6 benzine die ik nu heb. Het enige vraagteken wat ik bij de 1.0 ecoboost heb is of die probleemloos de 3 ton haalt.
     
  8. Als er wat stuk gaat?
    Bij een benzine motor kunnen ook veel onderdelen kapot gaan. Dan moet je toch ook flink de portemonnee trekken
     
  9. Voor zover als ik weet moeten en de 1.6 Ecoboost en de 1.6 TDCI om de 20.000 km een beurtje hebben dus dat blijft hetzelfde maar is een reguliere beurt dan dus duurder voor een diesel ?? wist ik niet !!

    Tegenwoordig is bij een auto alles duur als het stukgaat of het nu diesel of benzine is ;-)
     
  10. Een bobine of lamdbasonde zijn een stuk goedkoper dan een EGR klep of verstuivers. Om over de brandstofpomp maar te zwijgen.
     
  11. Ik ff op http://www.fordonderhoud.nl/ mijn auto en een 1.6 TDCI vergeleken en idd, de diesel is qua onderhoud én onderdelen duurder, da's minder, maakt het toch weer iets onaantrekkelijker.
     
  12. #32 Frans, 4 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2015
    Onaantrekkelijk als ik dit optel bij kosten voor brandstof en MRB bedoel ik dan en de nieuwwaarde voor de TDCI die ik gezien had is hoger maw de verzekering zal ook iets duurder uitvallen, dilemma's, dilemma's, dilemma's
     
  13. Verstuivers gaan normaal gesproken ruim 2 ton mee. Brandstofpomp hoor je ook bijna niet dat die defect raakt en als de motor steeds goed warm gereden wordt zal de egr klep ook niet snel de kop opsteken.
     
  14. Zo is het maar net ik rijdt al aardig wat jaren diesel maar heb nog nooit een brandstof pomp stuk gehad en heb altijd diesels met aardig wat km's
     
  15. Thnx voor je input Robert.
     
  16. Wat is aardig wat kilometers? Ik wil een auto die zonder veel kosten dik over de 3 ton kan rijden. Dan is het financieel aantrekkelijk om een 2e hands te kopen met ongeveer 150k km op de teller. Verstuivers die ruim 2 ton meegaan is voor mij 1 ton te weinig!
     
  17. Zou het knap vinden als je op voorhand kan zeggen dat een auto zonder noemenswaardige problemen en kosten de 3 ton zal halen.... Kun je rijk mee worden, met zo'n voorspellende gave....
    Oftewel geen enkel merk zou je garanderen dat je dit haalt.

    Maar goed; onze Focus II 1.6 tdci staat nu op ongeveer 250.000km. Met de originele pomp en verstuivers. Wel 'n nwe turbo onder garantie ohja en een nwe dynamo.

    De nwe 1.6tdci is qua betrouwbaarheid een stuk beter. Geen issues meer met turbo's. En verstuivers en brandstofpompen hoor ik al helemaal niks meer over.
     
  18. Mijn huidige heeft 340k op de klok.
    Behalve zijn normale beurten en de dynamo (na dik 3 ton )heb ik geen stukken gehad.

    Mijn vorige had er ruim 600 k waar van ik er zelf 300k (2.0 tdci mondeo automaat )2 kapotte wiellager en einddemper dus dat zijn aardig wat km's
     
  19. Das idd netjes maar zal ook een teken zijn dat er een fatsoenlijke bestuurder in heeft gezeten die normaal rijd. Dan gaan dingen gewoon wat langer mee ;-)
     
  20. Dat is zeker een goede basis
     

Deel Deze Pagina