1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Slim systeem! Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
     
  2. Waar vind je al deze info?
     
  3. Hier op het forum! [emoji6]
     
  4. Ziet er uit als een mooi project JW!
    Ik ben zelf nog op zoek naar de "dikke" verloopkabel. Heb je daar toevallig een typenummer van / voor?
     
  5. Ik haal de meeste informatie uit het Ford Etis werkplaatsprogramma, het Ecat onderdelenprogramma en verschillende elektrische schema's van de Focus 3. Daarnaast lees ik nog weleens op Russische Fora waar nog weleens interessante informatie te vinden is.


    De dikke 10 mm2 adapterkabel voor de focus 3 fase 1 heeft onderdeelnummer DV6T-18B604-AD en Finis nummer 1835831. Deze kabel kost nieuw bij de dealer voor zover ik kan zien zo'n €35,-.
     
  6. [MENTION=142]JW[/MENTION] Dank!
    Ben benieuwd naar jouw eindresultaat.
     
  7. Afgelopen week heb ik nog wat verder geïnformeerd maar de dunne adapterkabel voor de signaaldraden van het elektrische bijverwarming element is helaas niet meer leverbaar.

    Op zich geen probleem want dan maak ik de adapterkabel gewoon zelf. De adapterkabel bestaat uit 2 draden en 2 connectoren. Vandaag heb ik de benodigde connectoren besteld. Wanneer ik deze binnen heb kan ik de kabel even maken.

    De benodigde 80A zekering heb ik gisteren maar bij de dealer besteld. Deze zekering is bij de Ford dealer goedkoper als dat je deze online ergens besteld.


    Tevens heb ik afgelopen week alle materialen bij elkaar verzameld om de dikke 10 mm2 bedrading te maken. Nu is het alleen nog wachten op het verwarmingselement en de connectoren om de adapterkabel te kunnen maken en dan kan ik beginnen om alles te monteren.



    Afgelopen week kwam ik er per toeval achter dat ik sinds Januari vorig jaar slechts 4500 KM met de auto heb gereden. Dit was eigenlijk nog minder als ik had gedacht. Dit lage jaarkilometrage is het gevolg van 2 kilometer van je werk wonen en de auto niet te gebruiken voor vakanties.
     
  8. Mooi project weer! Petje af dat je dit soort dingen allemaal zelf uitzoekt Wilco.
     
  9. Dan zien we ook terug een mooie how-to verschijnen :mrgreen:
     
  10. Zo zag ik van de week dat mijn Focus 2 januari 2016 op exact 2 ton stond. 2 januari 2017 was dat 237K. :lol:
    Ik rijd dus 4,5K in 1,5 maand, en jij in een jaar. :schater:
     
  11. Vandaag heb ik het elektrische bijverwarming element ontvangen. Zoals de verkoper al beschreef verkeerd het element in absolute nieuwstaat. Het element is afkomstig uit een Focus 3 fase 2 en is uitgaande van de productiedata op de verloop kabelboom en het element ongeveer 1 jaar oud.

    Komend weekend maar eens kijken om het element in te bouwen en een begin te maken met de 10 mm2 bedrading vanaf de hoofdzekeringen bij de accu naar het element.
     
  12. Dit lijkt mij iets moois voor de Dieselrijders. Is dit alleen toepasbaar op Benzines of bestaat er voor de Diesel ook zoiets?
     
  13. Dit heb ik een half jaartje geleden ook op mijn diesel gezet. Werkt perfect.
    Binnen een kilometer rijden, warme lucht in de auto!
    Bij mijn diesel was de bedrading al voorbereid.

    Mooie update JW.

    Mvg
     
  14. Lijkt me heerlijk !
     
  15. Gistermiddag ben ik maar eens begonnen met het inbouwen van de elektrische bijverwarming.

    Om goed bij het kachelhuis te kunnen komen heb ik het zijpaneel van de middenconsole en het dashboardkastje verwijderd. Hierna heb ik het klepje verwijderd dat de opening afdekt waar het verwarmingselement in wordt gemonteerd en het element in de ontstane opening gemonteerd. Er is echter niet voldoende ruimte om het element in het kachelhuis te kunnen schuiven doordat het metalen dashboard frame er deels voor zit. Dit is eenvoudig op te lossen door de regelunit van het verwarmingselement los te klikken. Vervolgens kan je eerst het verwarmingselement in het kachelhuis schuiven en vervolgens de regelunit op het verwarmingselement klikken.

    Nadat het verwarmingselement was ingebouwd heb ik ter plaatse van het doorvoerrubber vanaf het interieur naar de motorruimte de tape van de kabelboom verwijderd. Hierna ben ik me gaan bezighouden met de dikke 10 mm2 bedrading vanaf het verwarmingselement naar de accu. Ik heb gekozen voor een 10 mm2 kabel met vertinde koperen aders en een glasvezelversterkte siliconen isolatie mantel. Dit soort kabel is zeer soepel en daarnaast is de isolatie zeer stevig en goed bestand tegen slijtage.

    Ik heb ervoor gekozen om de connector van de dikke adapterkabel te knippen en d.m.v. stootverbinders de 10 mm2 kabel direct met de adapterkabel te verbinden. De andere zijde van de kabel heb ik voorzien van kabelschoenen (5 mm oog voor de plus en 6 mm oog voor de min). Ik heb de stootverbinders en kabelschoenen eerst aangeknepen met een geschikte tang en vervolgens doorgesoldeerd.

    Tenslotte heb ik de kabels voozien van een extra isolatiekous en de uiteinden hiervan strak afgetaped zodat er geen vuil/vocht in kan komen.



    Vanmorgen moest ik om 7 uur even op mijn werk zijn en heb meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn auto even binnen in een warme werkplaats te zetten. Vervolgens heb ik een afvalstuk van de isolatiekous door het doorvoerrubber vanaf het interieur naar de motorruimte geschoven. Vervolgens heb ik de uiteinden van de kabelboom in de isolatiekous geschoven en vervolgens het geheel door het doorvoerrubber naar de motorruimte geschoven/getrokken. Dit ging verrassend eenvoudig. In nog geen 5 minuten zat de kabelboom op de juiste positie in het rubber.

    Hierna heb ik het luchtfilterhuis, de accu en de accubak verwijderd en de kabelboom op de juiste positie gelegd. Ik heb de kabelboom aan de bestaande motorruimte kabelboom die op het schutbord bevestigd is vastgemaakt. Vervolgens heb ik de plus aangesloten op de hoofdzekeringenplaat op de voorzijde van de accubak, de 80A zekering geplaatst en de min op een aardebout op de naastgelegen chassisbalk gemonteerd.


    Gezien ik de juiste connectoren voor het maken van de dunne signaal adapterkabel nog niet binnen heb heb ik tijdelijk even een kabeltje met wat losse pinnen aangesloten om het systeem te kunnen testen. Zoals verwacht werkt het systeem naar behoren. Nu dus alleen nog even wachten op de bestelde connectoren en de adapterkabel maken en dan is het elektrische bijverwarming project voltooid.
     
  16. #676 JW, 23 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Enkele weken geleden merkte ik dat 1 koplamp af en toe niet opstartte. Na het licht uit en weer aan te hebben gedaan startte de lamp wel en bleef het vervolgens de gehele rit doen. Echter een paar dagen later deed de lamp het helemaal niet meer.

    Na de gehele koplamp er even uit te hebben gehaald kwam ik al snel tot de conclusie dat de ballast kapot was. Gezien deze ballasten er nog geen jaar in zitten heb ik maar even contact opgenomen met de (Chinese) leverancier. Hoewel ik daar niet veel van verwachtte bleek het tegendeel waar en stuurde de leverancier meteen een nieuwe ballast op. Ik heb er meteen maar een 2e ballast bijbesteld zodat ik ze beiden kan vervangen.


    Gezien ik nog enkele reserve ballasten had liggen heb ik meteen maar even een vervangend exemplaar gemonteerd waarna alles weer goed werkte. Echter liep ik al langere tijd met de gedachte om de 4300K lampen te vervangen door 5000K lampen. Nu ik toch bezig was heb ik dus meteen maar een set H7 5000K lampen besteld. Vanwege wat mindere ervaringen met de H7 Xenon lampen met kunststof lampvoet heb ik dus bewust gekozen voor lampen met een metalen lampvoet. Deze zijn weliswaar iets duurder maar passen beter in de H7 fitting van de koplamp en zijn gevoelsmatig wat hoogwaardiger van kwaliteit.


    Zowel de ballasten als de lampen lagen al een week of 2 te wachten op montage. Vandaag heb ik dus maar eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles te monteren. Na een klein halfuurtje was alles gemonteerd en werkt alles weer naar behoren. Na de lampen te hebben ingeschakeld viel me meteen op dat de 5000K lampen toch wel wat witter zijn als de 4300K lampen.


    [​IMG]

    Tot dusver kan ik niet anders zeggen dan dat de Sky-Wing koplampen in combinatie met aftermarket Xenon een prima combinatie is. De Sky-Wing koplampen heb ik er nu 2 jaar in zitten en zowel wat looks als uiterlijk betreft ben ik tot dusver erg tevreden.
     
  17. Het zijn heel mooie lampen en heb er 4300 k xenon setje insteken,wat een licht zeg,geweldig.Je merkt ook dat het kwaliteit is.Wat me wel opvalt als ik vanop een afstand op een muur schijn dat de rechterkant hoger schijnt dan de linkerkant.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  18. Dat het lichtbeeld aan de rechterkant oploopt is vrij normaal. Om de berm en verkeersborden langs de weg beter te verlichten mag het lichtbeeld aan de rechterzijde met een hoek van 15 graden oplopen.

    [​IMG]

    Daarnaast mag het lichtbeeld ook geheel vlak zijn. Dit komt echter heel weinig voor. Een volledig vlak lichtbeeld heeft als voordeel dat dezelfde koplampen voor zowel links als rechtsrijdend verkeer kunnen worden afgesteld. Nadeel van een volledig vlak lichtbeeld is dat de berm en verkeersborden langs de weg minder goed verlicht worden.
     
  19. Hopelijk geeft dit geen problemen in het voorbijsteken (verblinden linkerspiegel voorligger).

    Sent from my SM-T810 using Tapatalk
     
  20. #680 bjauto, 31 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2017
    Kijk anders even op http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/k/koplamp/koplamp.htm. Hier wordt op een heldere manier uitgelegd wat de verschillende lichtbeelden zijn.

    Ik betwijfel of hetgeen er over de APK-afkeur wordt beschreven klopt. Moderne auto's hebben vaak een 'Amerikaans' lichtbeeld waarbij het berm-gedeelte horizontaal vlak loopt.
     

Deel Deze Pagina