Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. Wij monteren ze gratis bij een onderhoudsbeurt.
     
  2. Vind het eigenlijk ook wel behoorlijk duur. Geen idee of ze dan meteen de KVS verversen eigenlijk...
     
  3. optie 1: je :focus3: in onderhoud brengen bij Wensveen in Alblasserdam ;)
    optie 2: naar Frankrijk rijden :schater:
     
  4. Bijna vakantie; misschien met optie 2 het nuttige met het aangename combineren? :kwijl:
     
  5. Nieuw reservoir laten monteren. Kwam inclusief nieuwe koelvloeistof en ontluchten van het systeem op € 89,99 euro. Nu toch iets geruster, ondanks dat er garantie op de auto zit.
     
  6. Reservoir lijkt bij mij er nog goed uit te zien, zal eens een foto plaatsen voor een visie van de experts hier.
     
  7. Bij deze. Lijkt nog in de goede staat? (Let niet op koelvloeistofniveau, auto staat schuin achterover op de oprit, hebben nog al steile oprit...)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. Bij bovenste foto zie ik wel wat haarscheurtjes zitten. Zelf vervangen zou ik doen...
     
  9. ja 1 of niet? Maar is wel boven Max niveau waar deze zit. Heb nu toch vakantie, zal eens bij de Ford informeren.
     
  10. Persoonlijk zou ik dit reservoir vervangen. Dat de haarscheurtjes boven het maximum niveau zitten zegt niets. Het is een druksysteem en als het reservoir barst ben je een groot deel van de koelvloeistof in no time kwijt. Dit resulteert vaak in motorschade.

    Verder valt me op dat het reservoir behoorlijk is verkleurd. Dit was bij mij ook het geval. Controleer ook of er kristalvorming zichtbaar is in de koelvloeistof. Als dit het geval is zou ik de koelvloeistof persoonlijk ook vervangen. Daarnaast is het ook aan te raden om de dop goed te controleren. Wanneer de overdruk klep in de dop vast gaat zitten kan de druk wanneer deze te hoog oploopt niet weg. Dit kan ertoe leiden dat het koelvloeistof op het zwakste punt barst.

    Gezien de onderdelen vrij goedkoop zijn en dit bekende zwakke punten zijn van de 1.0 en 1.6 ECOboost motoren zijn zou ik persoonlijk geen enkel risico nemen.
     
  11. #451 Mpothoven, 15 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jul 2016
    Ik laat hem ook vervangen. Dop heb ik 2 maand geleden vernieuwd en bij aanschaf is de slang al vervangen voor de gemodificeerde.

    Edit: afspraak gemaakt bij de Ford garage voor volgende week donderdag. Hij gokt dat het zo'n €75 kost. Daar ga ik geen risico's voor nemen
     
  12. Snap nog steeds niet dat het zoveel moet kosten. Het is serieus echt 20 min werk en reservoir kost misschien 30 euro?
    Zelf ook makkelijk te doen overigens...
     
  13. Reservoir is 18€ (gok ex) , 15min werk en koelvloeistof
     
  14. @antig heeft al aangegeven dat dit makkelijk zelf te doen is ;) reservoir losmaken, klem om slang, reservoir schuinhouden, reservoir wisselen en slang weer los. Vloeistof bijvullen en voíla.
     
  15. Ik heb 2 linker handen ;)
     
  16. Zelfs met 2 linkerhanden zou het moeten gaan hoor :dance:
     
  17. Als de koelvloeistof ook wordt vervangen is het iets meer werk. Om het systeem af te kunnen tappen moet de bodemplaat worden verwijderd en vervolgens moet het systeem onder vacuüm worden gevuld.

    Het vervangen van het reservoir en de koelvloeistof is ongeveer een half uur werk.
     
  18. Hmm, ik ben naar aanleiding van de voorgaande foto’s nog een extra keer gaan kijken onder de kap van mijn ecoboost 125pk en ik heb ook haarschuurtjes…… Kunnen die ineens ontstaan?
    [​IMG]Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 2448x3264.[​IMG]
    [​IMG]Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 3264x2448.[​IMG]
    [​IMG]Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 2448x3264.[​IMG]
    Bij de proefrit 3 weken geleden heb ik ook gekeken en is mij niets opgevallen. Misschien weet ik door het voorgaande voorbeeld beter waar ik op moet letten. Nu gaat de auto volgende week terug i.v.m. een verkeerde achterlicht unit en ik twijfel of ik de tank zal laten vervangen of het zelf doen. Ik ben vrij handig, daar niet van. Ik zie hierboven heel kort staan hoe het moet, heb er toch nog ff een vraag over.
    De twee bovenste slangen er gewoon met het plastic dingetje af klikken?
    De dikke slang onderin, moet je die afklemmen na loskoppelen? Of kan ik ook het tankje leegzuigen met grote injectiespuit, de slang rechtop houden en dan de tank wisselen? En dezelfde koelvloeistof weer terug in de tank doen, slecht idee? Indien je moet afklemmen, gewoon met een kleine lijmklem?
     
  19. Hmm, ik ben naar aanleiding van de voorgaande foto’s nog een extra keer gaan kijken onder de kap van mijn ecoboost 125pk en ik heb ook haarschuurtjes…… Kunnen die ineens ontstaan?
    [​IMG]
    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    Bij de proefrit 3 weken geleden heb ik ook gekeken en is mij niets opgevallen. Misschien weet ik door het voorgaande voorbeeld beter waar ik op moet letten. Nu gaat de auto volgende week terug i.v.m. een verkeerde achterlicht unit en ik twijfel of ik de tank zal laten vervangen of het zelf doen. Ik ben vrij handig, daar niet van. Ik zie hierboven heel kort staan hoe het moet, heb er toch nog ff een vraag over.
    De twee bovenste slangen er gewoon met het plastic dingetje af klikken?
    De dikke slang onderin, moet je die afklemmen na loskoppelen? Of kan ik ook het tankje leegzuigen met grote injectiespuit, de slang rechtop houden en dan de tank wisselen? En dezelfde koelvloeistof weer terug in de tank doen, slecht idee? Indien je moet afklemmen, gewoon met een kleine lijmklem?
     
  20. Jij hebt er behoorlijk wat haarscheurtjes in
     

Deel Deze Pagina