Iodokus Focus 3 Ecoboost 2.0L ST3 - 5e Focus

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Iodokus, 20 jun 2014.

  1. Hee, Joost heb jij dan geen boompje achter in de tuin ? :schater::schater:
     
  2. Een paar jaar geleden nog wel maar die heb ik gekapt, achteraf gezien misschien niet zo'n goed idee :schater:
     
  3. Joost, pas een 1.6 ecoboost aangeschaft. Gemonteerd met Goodyear banden 215/50/17.
    Nu de auto getuned is naar ongeveer 195 pk (eerst 145) vind ik de auto onstabiel bij snelheden 200+. Heb jij ervaring welke band een goede wegligging heeft ? Verlagen oid heb ik niet zoveel zin in. Gr. Sieger
     
  4. #284 Iodokus, 22 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 dec 2014
    Sieger,

    De laatste focussen die ik heb mogen bezitten stonden allemaal op 18" waarvan de twee ST's voorzien waren/zijn van Goodyear banden en wel Goodyear Eagle F1 Asymmetric 1 (MK2 ST) en Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 (MK3 ST). De Ecoboost 1.6 stond op Michelin Pilot Sport 3 banden.

    Voor de ST koop ik niets anders dan de betreffende Goodyear banden. Deze banden plakken aan de weg en over de stabiliteit van de auto niets anders dan lof aan Ford en Goodyear. Ook de huidige winterbanden, Goodyear Ultra Grip 8 Performance 2, zijn een openbaring nauwelijks performance (grip) verlies en dat terwijl de gemiddelde winterband bij relatief hoge temperaturen en een nat wegdek vaak veel slechter presteert dan een zomerband.

    De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 banden genieten dus mijn voorkeur maar dat neemt weg dat ik ook uitermate te spreken ben over de Michelin Pilot Sport 3 banden. Onder de Ecoboost 1.6 presteerde deze band uitmuntend en ook met deze band heb ik nooit een moment gehad waarop ik de Focus instabiel vond.

    Met 17" heb ik dus weinig ervaring. De 18" is aanzienlijk breder nl. 235 en ook de hoogte van 40 zal bijdrage aan een ander gedrag op het wegdek en/of stabiliteit (of het gevoel hiervan) van de auto.

    Daarnaast is er ook een behoorlijk verschil in de gedragingen van de Focus bij snelheden van ruim boven de 200 als je de Ecoboost vergelijkt met de ST. Maar als ik dat buiten beschouwing laat heb ik met de Ecoboost 1.6 nooit het idee gehad dat de auto onstabiel aanvoelde. De Ecoboost 1.6 was wel een kleine 38mm verlaagd, ook dat kwam/komt de stabiliteit behoorlijk ten goede.
     
  5. Ik heb deze:
    https://www.autobanden-365.nl/GoodYear/EfficientGrip+Performance/215-55-R17-94W.html

    Uitermate tevreden over deze band ook bij snelheden +200 km/h
     
  6. Joost ik kom er nu pas achter dat je ST 250 bezit omdat ik eens door het topic ben aan het bladeren.
    Dacht werkelijk dat je de witte nog had.
    Wel een prachtig ding zeker in combinatie met de velgen.

    Beter laat dan nooit.

    Gr. Mau
     
  7. :D jaaa soms gaat de wisseling van de wacht heel snel :schater:
     
  8. Bij mij meestal niet hoor.
    Geduld is een schone zaak zeggen ze ..... what the F... is daar zo schoon aan:confused:
     
  9. #289 Iodokus, 24 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2014
    Iodokus Focus 3 Ecoboost 2.0L ST3 - Deel 3

    Het is wat je er voor wilt laten Johan :D

    Nee zonder gekheid het is inderdaad een beetje idioot maar ik kon deze deal niet laten lopen, dus de wissel was even wat eerder dan gepland ;)
     
  10. Je hebt groot gelijk kerel de verleiding is heeel groot wanneer het een leuke deal betreft naar een ST.:rock:

    Maar wanneer je iedere morgen in de auto wegrijdt met een smile van oor tot oor tja dan weet je het wel hè of je het juiste hebt gedaan.

    Ik heb nog nooit een ST gehad zelfs nooit in gereden en heel heel misschien ooit wel, maar waar ik nu mee rijdt geeft me ook die smile van oor tot oor.

    Vooral wanneer ik bijvoorbeeld een standaard GTI mijn:butt: laat zien :schater::schater: verleden week nog een mondeo ST oeps die keek wel vreemd.

    Een passat r36 was een stukje te veel tjeetje wat was dat ding snel zeg:rock:
     
  11. #291 Iodokus, 25 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 dec 2014
    Het is zo af en toe best lekker de :focus3: even de sporen te geven en dan komt het inderdaad regelmatig voor dat er verbaasde blikken te zien zijn, vaak omdat men niet verwacht dat zo'n Fordje eigenlijk best snel is :schater:

    De eerlijkheid gebied te zeggen dat de smile nu wel iets groter is dan met de Ecoboost 1.6, maar dat is meer te wijten aan het feit dat ik voor de 1.6 een 2.5 ST had, dan aan het presteren van de :focus3: zelf. Er is toch zoiets als eens een ST.....

    Neemt niet weg dat ik, op een kleine hikup na, ruim 90000 heerlijke kilometers met de 1600 heb gereden en dat met elke dag een grote glimlach ;)

    Oja dat rondje ST kan geregeld worden hoor :D
     
  12. Oja dat rond ST kan geregeld worden hoor :D[/QUOTE]

    Bedankt voor het aanbod Joost, maar niet voor ik mijn 1.5 heb anders ga ik hem misschien afbestellen:schater::schater:

    Ik heb al zitten zoeken op het internet en ja,ja ik zag al een chiptuning op een 1.5 ecoboost een Ford Fusion het eindigde in ca 190 pk maar wel op octaan 93 benzine( Amerika).
    Dus de 200 paardjes zitten er wel in denk ik.
     
  13. Weinig nieuws te melden anders dan dat de eerste 20000 kilometer beurt inmiddels een feit is. Zoals te verwachten was zijn er geen problemen dus op naar de volgend 20000. De spanning zal dan stijgen denk ik omdat de laatste 40K grens die ik met een :focus3: bereikte niet zo heel erg best bevallen is ;)

    Er staan nu wel een paar zaken op het verlanglijstje o.a een Eibach set en een K&N 57S-4000 luchtfilter ter vervanging van de huidige Pipercross. Voor de nieuwsgierige lezer tuning zal niet plaatsvinden op deze ST, we hebben besloten dat 250 paarden genoeg zijn. (dat is nu de beslissing maar beslissingen kunnen altijd herzien worden)
     

  14. Hahahahahaha We wachten het af Joost, 2015 is nog maar net begonnen :D:D
     
  15. Met de genoemde updates zal de :st: al veel beter rijden.
    En ik kan wel geloven dat 250 al meer dan genoeg is als je ze tenvolle gebruikt.:)
     
  16. Met de ST geen centje pijn hoor dat voel ik al aan mijn water :rock::rock:

    Ik geef je overigens groot gelijk om de ST niet te chippen want van 0 naar 100 km/h zal hij er niet of niet noemenswaardig sneller van worden denk ik.

    De topsnelheid zal misschien 260 km/h worden i.p.v. de 250 daar hoef je het ook niet echt voor te doen.
    Hoe vaak kan je deze snelheden rijden, te verwaarlozen denk ik, maar last but not least de tussen acceleraties die worden natuurlijk wel heel erg lekker met meer koppel ca 420 N/m ofzo ja,ja :rock:

    Dit gaat nog wel kriebelen bij je Joost ook dit voel ik aan mijn water:schater::schater:
     
  17. Gisteren een pakketje binnen gekregen en vandaag maar geplaatst en ja het verschil is merkbaar. De ST pakt nog beter op, iets waar de auto toch al geen moeite mee had mede dankzij het Pipercross filter, maar wat nog veel meer opvalt is het geluid en dan met name buiten de auto :mrgreen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Mooi werk, Joost!
     
  19. Geluid van de K&N is echt verslavend :rock:, mooie set Joost :thumbs:
     
  20. Top upgrade :thumbs:

    Je kunt eigenlijk niet fout gaan met de 57S-4000 kit :)
     

Deel Deze Pagina