Heb vanavond even gekeken. 1.8 100 km/uur 2.000 t/min 110 km/uur 2.200 t/min 120 km/uur 2.400 t/min Wel met een kapot vliegwiel, geen idee of dit invloed heeft.
Mijn 1.8 draait 3300 toeren bij 120 in de 5de versnelling dit hoort bij dat type auto. Het is wel en niet vervelend 6de versnelling heeft niet altijd pit bij die snelheid. Alhoewel de 1.0 125pk van de zaak het prima doet bij 120 in de 6
De overbrengingsverhoudingen hebben invloed, want bij mijn Corolla E11 (6 versnellingen) en Focus II (5 versnellingen) hebben zoals eerder geschreven in de hoogste versnelling bij 120 km/u een toerental van ongeveer 3200 tpm. De bandenmaat zal ook wel invloed hebben. Eerste had 185/65 R14 en tweede 205/50 R17.
Nou zoals ik aangaf heb ik ook even gekeken. Maar mijn focus 1.6 100Pk rijd toch echt 2900/3000 toeren bij 100km/h vind dat wel erg hoog. zie de foto sorry voor de slechte kwaliteit maar rijden en foto's maken is niet mijn specialiteit [MENTION=9840]Mansie[/MENTION] mijn focus ''handbak'' draait meer toeren bij minder km/h ik zou 3000 toeren bij 120 inderdaad normaal vinden.
Ford heeft bij sommige motoren bewust gekozen voor een versnellingsbakverhouding waarbij de motor relatief vrij veel toeren draait. De 1.6 Duratec benzinemotor (en al helemaal de 1.4) heeft relatief weinig vermogen voor een auto met het gewicht van de Focus 2. Om de auto dan toch nog enigszins te laten presteren is bewust gekozen voor een overbrengingsverhouding waarbij de motor veel toeren draait. Wanneer de motor minder toeren zou draaien wordt de auto hierdoor een stuk minder vlot. De motor heeft het dan een stuk zwaarder en kan moeite hebben met accelereren
Of een plak plaatje. Mijn dochtertje heeft er nog wel eentje voor je. Mag je zelf een kleurtje kiezen
En dan op de snelweg wil je hem in de zes zetten en dan zit je hem in de achteruit te stampen wat maar niet wil
Heb vanmorgen even opgelet op de zakelijke Focus. Deze loopt in zijn 6 bij 120 Km 2400 toeren das wel mooi rustig en hij wil nog voorruit ook als ik vermogen vraag. dit betreft een 1.0 125PK ecoboost motor.
In de ook ff opgelet, 5pitter met 6 bak. op de teller (in werkelijkheid rij ik dan ongeveer 72 op de GPS) 80 in z'n 5= +/-2300 toeren 80 in z'n 6= +/-1800 toeren 120 in z'n 5 = +/-3300 120 in z'n 6 = +/-2800 ow en voor de liefhebber 180 in 6 = +/-4000