1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V 100pk Ik mis een 6 op mijn pook

Discussie in 'Performance' gestart door Focus in Style, 11 jun 2014.

  1. He mensen,

    Ik zit met een vraag, mijn focus 1.6 heeft 100pk.
    Nu lijkt het vaak als ik hem in zijn 5 heb als of hij nog vraagt om een 6e versnelling. Is dit gewoon een eigenschap van deze ford of hoort dat niet?

    Hij is erg onrustig zeg maar.
    Hoor het wel.
     
  2. #2 Martin vd V, 11 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2014
    Idem hij rijd prima maar sinds ik een 6 bak heb gereden zou ik op de Ford er ook wel 1 willen.

    Puur een gevoel denk ik.
     
  3. Geldt niet alleen voor 1.6i

    Op mijn 1.8 TDCI zou ik er ook graag nog eentje erbij willen hebben.

    Op snelweg snelheid zou dat een stuk rustiger rijden. :dance:
     
  4. Exact, op de jetta van mij pa zit zo'n 6e en dat rijd bij 130 nog heel rustig en verdraaid zuinig.

    Heeft wel wat.
     
  5. Als je een Focus II 1.6 tdci hebt en je pakt de V50 1.6D (zelfde motor, zelfde onderstel), draait ondanks dat de Volvo wel een 6-bak heeft en de Focus een 5-bak, beide auto`s nagenoeg hetzelfde toerental bij 120-130km/h.

    Enige voordeel is dat je bereik in de versnellingen korter en de auto wat meer bij de les aanvoelt.

    Dit heb ik in de praktijk ervaren.
     
  6. Ik heb regelmatig dat ik de 7 mis, op cruise snelheden zou dat zoveel rustiger zijn.
     
  7. Ja ik vind ook dat de motor erg onrustig is in de 5e versnelling, je hoort aan de motor wanneer je moet schakelen en bij de 5e snakt hij echt gewoon na een 6e versnelling. 3200 toeren in ze 5 op 100km/h das een hoop. Ik heb auto's gereden die inderdaad hoog in toeren reden maar vind dit toch wel ff wat anders. Ik begrijp uit jullie antwoorden dan het inderdaad gewoon zo hoort. en geen kwestie van gevoel is maar gewoon bij dit type auto/motor hoord.
     
  8. Hahaha misschien moet jij legale snelheden gaan aanhouden, scheelt een hoop. :mrgreen:
     
  9. 3200 toeren in ze 5 op 100km/h ?

    Ik zou dat moeten checken maar volgens mij kom ik niet zo hoog als ik 100 rijd ?
     
  10. Ditzelfde had ik ook bij mijn Corolla E11 1.6 16v G6 (81 kW en 6 versnellingen) en mijn huidige Focus II 2.0 16V (107 kW en 5 versnellingen). Beide auto's in de hoogste versnelling en 120 km/u geeft ongeveer 3200 tpm.

    Het is maar net wat de verhoudingen van de versnellingsbak zijn.
     
  11. Ja idd,dat zou eigenlijk wel moeten,en scheelt ook weer in het verbruik lijkt mij
     
  12. Dit toch eigenlijk erg gunstig? Je rijdt hier volgens mij in het toerengebied waarbij de motor ongeveer het maximum koppel geeft. Hierdoor reageert de motor beter bij snelheidsveranderingen. Ook is je brandstofverbruik dan toch iets gunstiger omdat de motor niet zo hard hoeft te werken toch? (of denk ik nu heel krom :oops:)
     
  13. Ik zal die toeren / snelheid nog is even er op na meten. Dus dat laat ik nog wel even weten maar hij is wel hele hoog in toeren en erg onrustig maakt ook aardig wat lawaai. Ik heb een 1.0 3 cilinder gereden en die was natuurlijk al lawaaig maar deze motor kan er ook wat van.
     
  14. Ik heb een 1.6TDCI en volgens mij hebben de basisdiesels allemaal dezelfde MTX75 bak (1.8TDCI, 1.6TDCI). En volgens mij doet mijn FoFo II fase II netjes 2500 toeren bij 120km/h. Dus ja er zijn voordelen aan het hebben van een dieseltje :)
     
  15. Bijgaand een excel sheetje waarin je na ingeven bandenmaat en overbrengverhoudingen versnellingsbak je de snelheid per versnelling / toeren kunt zien.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Ik rijd veel op de Duitse buitenwegen waar je 100 km/h mag. Alleen vind ik dat niet fijn rijden in de zesde versnelling (1800 rpm).
    Nu draait de focus wat meer toeren op de snelweg, maar echt storend vind ik dat niet.
     
  17. Ik wou dat ik een 5de had...:schater:
    Deze week rijd ik in een auto met een 8-bak.
     
  18. Grappig zou ik met 195 / 65 / 15 zuiniger rijden tenminste iets lager in de toeren
     
  19. Dat is iets wat ik op mijn auto ook mis.

    :focus: draaide bij 80 km/u in 5 2000 rpm en bij 160 4000 rpm, nu met de :focus2: rijdt ik bij 130 al met 4000 rpm.

    Vindt het met tijd en wijle erg rumoerig, hij trekt wel iets beter bij de 120 etc., maar had liever de oude overbrengingsverhoudingen gehad.
     
  20. #20 Grey-ears, 11 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2014
    Herken ik als HET probleem van de vorige Fiest ST (150) op de snelweg 120 erg luid en voor ons de reden geweest deze voor de Focus in te ruilen. Die Fiesta smeekte ook om een 6e.

    John
    Grey-ears
     

Deel Deze Pagina