1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ecoboost trilt bij 2100 tpm

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Eco182, 21 mei 2014.

  1. Hallo allemaal,

    Sinds enkele maanden een probleem, dat de focus schommelt in toeren als hij warm is, nu is het zelf zo dat als ik stationair het gaspedaal indruk dat je auto vreselijk trilt bij 2100 rpm. Boven en onder de 2100 rpm geen probleem.

    Heb het schommelen in toeren al meerdere malen aangeven bij de dealer, maar kon volgens hun geen kwaad. Maar helaas wordt het nu erger! Iemand enig idee wat dit kan zijn?

    Gr.

    Dennis
     
  2. [MENTION=11859]Eco182[/MENTION], wat is het bouwjaar van jouw Focus?
     
  3. Bouwjaar is november 2011. Ik ga zo naar de dealer!

    Wordt vervolgd.

    Gr.

    Dennis
     
  4. al wat wijzer bij de dealer geworden?
     
  5. #6 Marco Morello, 22 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mei 2014

    Hmmm..... Hopelijk niet teveel van het torretje gevraagd....
     
  6. Ben bij de dealer geweest, dubbel massa vliegwiel is kapot.
    dit geeft de trilling. Motor was 100% in orde volgens de dealer!

    Dat de motor goed is stelt me wel gerust, dit me de vervelende verhalen die ik gelezen heb.
    Volgende week word het vliegwiel vervangen.


    Gr

    Dennis
     
  7. Is het dan niet vreemd dat de trilling zich alleen voordoet bij 2100 tpm?
     
  8. [MENTION=11859]Eco182[/MENTION]: Wat is jouw rijstijl, als ik vragen mag?
     
  9. Dat is al redelijk snel kapot, maar ja veel vermogen.

    Wat is jouw huidige kilometerstand ?
     
  10. #11 Vogel, 23 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2014
    Nee, dat is heel logisch.
    Het DMF bevat veren die trillingen in de aandrijving moet opvangen. Deze veren hebben net als alle veren een bepaalde frequentie waarop ze makkelijk trillen. (zogenaamde eigenfrequentie)
    Wanneer je de veer laat trillen op de eigenfrequentie treed er resonantie op. (waarbij de trilling zichzelf versterkt)

    Daar is dan ook gelijk het zwakke punt van het DMF. Wanneer je veel vermogen vraagt op het toerental van de eigenfrequentie, loop je het risico op het breken van een veer.

    Het slimme rijden wat wegens milieuredenen gepromoot wordt, zorgt ervoor dat mensen bij te lage toeren rijden.
     
  11. Idd dat en lomp rijgedrag (abrupt gas los, abrupt op t gas) zijn killing voor n Dmv.
     
  12. misschien dat het ook voor velen ook moeilijk te bepalen is wat "te laag" is
    technische leek dus misschien onzin, maar zorgt zon DMV er misschien ook voor dat je makkelijker met erg lage toeren kunt rijden (zonder bokken etc) (afgezien of dit al dan niet slecht is voor het DMV), dus dat je minder snel een waarschuwing krijgt dat je te laag in de toeren zit

    ik ben begonnen in auto's zonder toerentellers en schakel eigenlijk altijd op het geluid van de motor en de response ervan
     
  13. Sowieso heeft de motor bij laag toerental (1600 of zo) al een behoorlijk koppel waardoor je ook niet gedwongen word om te schakelen. Als de motor bovenin de toeren pas begint te presteren ga je vanzelf later schakelen.
     
  14. Past een DMV van de Focus ST soms ??
     
  15. Mijn rijstijl is wel sportief, km stand momenteel bedraagt 55000km. Of een dmv van een st past weet ik niet,volgens de dealer trilt elke ecoboost rond de 2100rpm.

    Alleen is dat bij mij zeer extreem, de nieuwe dmv is besteld wordt dan een afspraak gemaakt om te maken. Zometeen ook 4 nieuwe vredestein ultrac vorti laten monteren.

    Ik hou jullie op de hoogte!

    Gr

    Dennis
     
  16. #17 kolere, 24 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mei 2014
    Ik vind persoonlijk dat een motor als geheel moet zijn ontworpen. Dus wanneer een blok volledig soepel, zonder brom vanaf 1600tpm oppakt, dan moeten alle onderdelen op dit type krachtverloop berekend zijn (voor mijn part door het afknijpen van het koppel bij lage toeren en/of bij bepaalde versnellingen). Dit kan natuurlijk anders liggen als iemand zijn auto tuned en daardoor vele malen meer koppel orderin heeft dan origineel, dan zou het kunnen dat bijvoorbeeld een dmv op deze krachten niet berekend is.

    Daarnaast is een dosis gezond verstand ook altijd handig;). Druk je het pedaal volledig in, doe dat dan niet bij 1600tpm of wordt er een aanzienlijk gewicht getrokken, houd dan wat meer toeren aan.
     
  17. Waarom zou je meer toeren aanhouden bij het trekken van gewicht? Kun je dat eens uitleggen ?

    Optrekken of trekken van gewicht daar heb je koppel voor nodig welke bij een breed toerental aanwezig is
    je kunt dan hoog in dit gebied gaan zitten en dus veel schakelen en brandstof opstoken of in het hele toerengebied gebruiken en dus wat minder schakelen en brandstof opstoken, waarbij uiteraard de regel geld waar gewerkt moet worden moet gedronken worden dus gaspedaal omlaag niet met een nog slippende koppeling uiteraard.

    Mijn bedrijfswagen (oke ander caliber, scania 400 pk) draait stationair net 500 toeren koppel begint bij 600 toeren tot een max van 1500 toeren waarbij de top van het koppel bij 1400 toeren toch echt voorbij is dus versneld stationair wegrijden met een treingewicht van 55 ton geen probleem
     
  18. #19 kolere, 25 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2014
    Omdat je in een personen auto rijdt, die niet ontworpen is op continu rijden met zware lading. Jouw auto is zo ontworpen dat je met een gemiddelde lading (zeg 3 personen) zo zuinig mogelijk "kan" rijden. Dit "kan" alleen als je dan normaal rijdt, wanneer je bij weinig toeren met normale lading flink accelereert is dit echt niet bevorderlijk voor je blok. Wanneer je meer last meedraagt/trekt krijgen alle lagers en assen het steeds zwaarder en is er minder smering als jij kiest voor weinig toeren (zeg het gebied waar net het max koppel vrijkomt). Wat resulteert in meer slijtage, maar ook veel trillingen wat weer funest is voor het dmv!

    Bij mijn auto (ook nog is een diesel) komt het max koppel bij 1800tpm vrij, als ik met een aanhanger van 1400kg bergop rijd merk ik aan alles dat het motortje dat niet prettig vindt. Wanneer ik 2500tpm aanhoud voelt alles lekker soepel aan.
     
  19. Ik heb net nog eens op zitten letten, maar tussen de 1300 en 3000 toeren heb ik nergens een duidelijk sterkere trilling kunnen voelen. Kan natuurlijk dat ik het niet merk of hoor:cool:

    1000 in de 6, ja dan wel, tijdens versnellen. Als je gewoon de snelheid vast blijft houden gaat dat ook nagenoeg trillingvrij.
     

Deel Deze Pagina