1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V 100pk Kunnen we hier iets mee?

Discussie in 'Performance' gestart door SpongeBob, 24 mrt 2013.

  1. #21 tvdl2000, 22 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mei 2013
    bij ELKE auto zou je normaal gesproken de min van de startkabels op de massa van het motorblok/motorblok zelf moeten zetten. dit om extra kabellengte over te slaan en meer spanning en stroom over te houden i.p.v. te verliezen door de kabels heen. Dit omdat je al werkt met een kabel vanaf ene accu naar andere auto....

    het allerbeste zou zelfs zijn om de plus van de startkabels op de te starten auto bij de startmotor er op te zetten. maar dat is in bijna alle gevallen praktisch gezien onmogelijk.

    een beetje 1.6 of 1.8 viercilinder benzine motor trekt toch al snel een 450 a 500 ampere tijdens starten (als die NIET verzopen is, is die wel verzopen... dan kan het al snel oplopen richting de 750 a 800 ampere kortstondig), meeste startkabels en overige plussen zijn zo'n beetje 20 a 25mm kwadraat 1,5 meter lang en dit zorgt effectief (als de auto die als booster wordt gebruikt 14.4 volt levert) voor een totale dip van zo'n 1 volt..... en dan nog niet te spreken over de overgangsweerstand tussen de klemmen en de delen waarop geklemd wordt... normaal gepsorken zorgt die overgangs weerstand bij dergelijke belasting ook al snel voor een dip a 1.5 volt. we ronden het af en komen er op uit dat alleen al over de startkabels en klemmen nog maar 12 volt over blijft aan de andere kant.... maar ook dan ben je er nog niet..... want dan heb je nog de plus kabel zelf vanaf accu naar startmotor en zo nog een paar meer factoren.... uiteindelijk mag je blij zijn als je in de goeie situatie 9 volt (6 volt indien verzopen) over houdt als ingezakte spanning bij de startmotor... tel daarbij de extra bekabeling vanaf accu naar chassis en vanaf chassis naar startmotor weer bij op en dan kom je nog een 1 a 1.5 volt lager uit... en dan kan het verdomde moeilijk worden voor een startmtor om zijn volledige vermogen te benutten voor het starten....
     
  2. Waarom trekt de startmotor van een verzopen motor meer stroom? De startmotor is toch niet verzopen.
     
  3. Snap het verhaal wel, maar de praktijk is anders.
    Of ik heb altijd geluk gehad of het loopt wel los.

    Wanneer ik een auto d.m.v. startkabels startte gingen de kabels gewoon op de accu en dat is me tot nu toe allemaal prima gelukt.
     
  4. Dat is geen geluk, want ik doe het ook altijd zo, behalve dus bij auto's met een BMS
     
  5. zal in de meeste gevallen ook wel werken. dat heb ik nooit ontkend en zal ik ook nooit ontkennen. maar als je met een lichte auto een wat zwaardere moet starten dan kan dat kleine beetje verschil er voor zorgen dat je genoeg spanning over houdt.

    t.a.v. verzopen motor.... een verzopen motor zorgt voor fluid lock/nog hogere compressie... en zorgt er uiteindelijk voor dat de motor stukken zwaarder draait als normaal..... des te hoger de stroom des te lager de spanning door verlies... des te hoger de stroom des te meer warmte des te meer verlies des te minder spanning, des te minder spanning en ten gevolge daarvan des te meer stroom de startmotor vraagt. en daardoor dus weer meer spannings verlies de theoretische verlies is wel te berekenen... maar ben dan ff rustig 2 uur aan het rekenen en nog altijd zit je met onzekerheden omdat overgangsweerstanden altijd anders als de volgende keer is.

    voor het handige/mooie zou er een soort standaard stekker moeten komen voor ALLE auto's voor startkabel aansluiting dan heb je dat soort problemen een stuk minder.
     
  6. En merk je in de praktijk verschil nu de k&n kit er in zit?
     

Deel Deze Pagina