1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Meer toeren, zelfde snelheid??!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Lukeli, 20 sep 2012.

  1. Hallo,

    Toen ik gisteravond naar huis reed, deed de auto een beetje vreemd.
    Als ik vanuit een bocht kwam, bijvoorbeeld in de derde versnelling, en ik versnel dan maakt de auto meer toeren. Dat is logisch. Echter schiet hij bij mij naar de 5000 toeren, zonder dat hij op dat moment harder gaat rijden. Dit corrigeert hij dan weer door het toerental te laten zakken om vervolgens weer de snelheid omhoog te laten gaan.

    Het ziet er hetzelfde uit, als wanneer je je koppeling indrukt en dan gas geeft. Dus wel meer toeren, maar niet meer snelheid.

    Wat kan dit zijn? Ik heb zelf het idee iets met de kopppeling..??
     
  2. Klinkt verdacht veel als een versleten koppeling. Zit het aangrijpingspunt ook erg hoog toevallig?
     
  3. Dit klinkt me in de oren alsof je koppeling het aan het begeven is.
    Ik heb het met mijn Nissan Micra ook gehad, gas geven, wel toerental omhoog en geen snelheid omhoog.
    Dit betekend dat je koppelingsplaat aan het doorslippen is.
     
  4. Koppeling lijkt me..
     
  5. Aangrijppunt zit inderdaad aan de hoge kant.

    Toch de koppeling dus.
    Is het een dure operatie om de koppelingsplaat te vervangen?
     
  6. De prijzen verschillen nogal is mijn ervaring. Voor de onderdelen ben je al gauw 400 euro kwijt (niet-origineel) en tel daar nog maar zo'n 7-8 uur arbeid bij op.
     
  7. Misschien dat forumleden je kunnen en willen helpen hiermee, zie dat je in Duiven woont.
    In die regio wonen ook een aantal monteurs die je kunnen helpen als je het aan ze vraagt.

    Dan zou je qua uurloon goedkoper uit zijn.
     
  8. Dat zou inderdaad erg prettig zijn! Gezien ik sinds 6 weken een dochtertje heb, is de geldboom aardig uitgedroogd :(

    Ik zie op internet (winparts en nog een andere site) prijzen tussen de 110€ en de 170€ voor de koppelingsset. Mis ik hier dan nog onderdelen aan, die er dan nog bij komen?

    Luuk
     
  9. Dat ik even last had van topografische blindheid :(

    In de regio Utrecht wonen een aantal monteurs weet ik, regio Arnhem weet ik niet helaas, maar zag dat je al een oproep geplaatst hebt, hopelijk kan iemand uit de buurt je helpen voor een goede prijs.
     
  10. Het is wel verstandig om samen met de koppeling ook het druklager en de drukgroep te vervangen. Ik vind de omschrijving van Winparts wat onduidelijk, maar ik heb nog geen set voorbij zien komen waar dit allemaal in zit.

    Eventueel kun je overwegen de bakolie en keerringen te vervangen. Als deze niet lekken kun je ze ook best nog een keer gebruiken.
     
  11. Ik zie die keerringen nergens te koop staan, heb je daarvan een linkje voor me?
     

  12. @Lukeli; stuur mij of Lars (Dutchguy) eens een PB-tje voor het vervangen van je complete koppelingsset.
    Op mister-auto.nl
    http://www.mister-auto.nl/fl/koppelingsset/ford-focus-daw-dbw-1-6-16v-100ch_v9640_g479.html

    Kost n complete set iets van 200 euro, reken nog wel op nwe bakolie (is wel aan te raden) en de arbeidsuren.
    Hoeveel heeft de auto gereden?
     
  13. keerringen: de binnenste keerring kost volgens mij iets van 80 euro en de buitenste nog geen 5 euro.
     
  14. Klinkt idd als versleten koppeling. Ik had hetzelfde met mijn wagon 2 jaar geleden. die was toen 10 jaar oud met 160k op de teller. ligt wel aan de rijstijl maar is best mogelijk dat ie dan aan vervanging toe is.
    ik was bij de bosch car service, niet schrikken: dik 750,- kwijt
    laat het eerst even door een monteur verifieren of het ook zo is.

    Tip misschien: bij www.mijngarage.nl kan je gratis een offerte laten maken en staat er ook bij wat ze wel en niet vervangen (aangesloten garages doen ook aan prijsgarantie).

    succes.
     
  15. Kilometerstand is nu 216xxx

    Zijn inderdaad allemaal wel flinke prijzen :(
     
  16. Ik heb dit wel eens gehad met mijn vaders auto (focus 1 uit 2000).
    Als ik de koppeling nog niet helemaal heb op laten komen en geef al te snel gas, dan laat je de koppeling slippen.
    Om dit te voorkomen kun je de koppeling eerst helemaal op laten komen, en je voet niet laten rusten op de koppeling.
    Mocht het toch nog een keer voorkomen, meteen het gas los laten en wachten tot die op de goede toerenstand staat. Dan kun je weer gas geven.

    Om nu meteen te zeggen dat er iets kapot is vind ik overdreven. Zeker als het niet continu is.
     
  17. is de koppeling die aan het begeven is en met die kilometerstand wel normaal denk ik.
    Je kan het nog testen met het volgende. 60 gaan rijden in de 4 en dan in 1 keer vol gas. Als de toerenteller sneller omhoog gaat dan je snelheidsmeter, dan is je koppeling aan het overlijden.
     
  18. Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken. Inmiddels met WessRS een afspraak gemaakt :) Aangezien hij op 5 km van mijn werk afwerkt, is dat ideaal! SilverBaron ook bedankt voor je aanbod!
     
  19. Allemaal gelukt? En wat was je totaal kwijt? Ik ben ook aan de beurt nu... mvg,
     
  20. Robert een en ander is afhankelijk wat je laat vervangen (koppeling en DMV of alleen de koppeling). En uiteraard bij wie. Eventueel kunnen Lars en ik je ook helpen.
     

Deel Deze Pagina